DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV VID vitenskapelige høgskole - LES MER.
Kan en chatbot være en god samtalepartner om arvelig kreft?
Chatboten Rosa gir pålitelige svar om arvelig bryst- og eggstokkreft døgnet rundt. Likevel vil de færreste erstatte den med helsepersonell.
I motsetning til ChatGPT fungerer Rosa som en lukket database, der alle svar er forhåndsskrevet av helsepersonell. Når man stiller den et spørsmål, vil den lete etter det mest relevante svaret i databasen, forteller forsker Elen Siglen.
(Foto: Per Olav Sølvberg)
Stadig flere av
dem som får bryst- eller eggstokkreft får tilbud om en gentest. Gentesten kan
fortelle om kreftsykdommen er arvelig. Er den arvelig, har det store
konsekvenser for både pasient og pårørende.
Bør jeg fjerne bryster og eggstokker? Må barna mine teste seg? Bør jeg gå til jevnlige kontroller? Det er bare noen av spørsmålene som kan dukke opp, og som chatboten Rosa kan svare på.
– Nesten alle vi intervjuet var svært positive til Rosa, men få ville erstatte et møte med et menneske med chatboten, sier Elen Siglen ved VID vitenskapelige høgskole.
Hun har forsket på chatboten Rosa og hvilket syn pasienter og helsepersonell har på å bruke et slikt verktøy.
Informasjonen må være til å stole på
De siste årene
har ChatGPT og tilsvarende KI-verktøy blitt populære. Samtidig forventes det i
økende grad at helsetjenesten gjør informasjon mer tilgjengelig.
– Det viser at
denne teknologien har et stort potensial, sier Siglen.
Samtidig har
kunstig intelligens vesentlige ulemper. Det stilles strenge krav til at
informasjon som kommer fra helsetjenesten er korrekt. KI-verktøy derimot, kan
presentere feil informasjon på en svært troverdig måte.
– Hvis vi skal
bruke chatbot-teknologi i helsetjenesten, må vi ha kontroll over verktøyet. Det
gjør at graden vi bruker kunstig intelligens blir begrenset, påpeker hun.
Gjorde informasjonen forståelig
I motsetning
til ChatGPT fungerer Rosa som en lukket database, der alle svar er
forhåndsskrevet av helsepersonell. Når man stiller den et spørsmål, vil den
lete etter det mest relevante svaret i databasen.
Siglens studie
beskriver hvordan Rosa chatbot ble utviklet, og hva som kreves for å holde en
slik chatbot relevant. Hun har også spurt hva pasienter og helsepersonell synes
om chatboten.
Først ute til å teste var personer med nære slektninger som hadde fått bekreftet arvelig bryst- eller
eggstokkreft, eller der det var mistanke om det samme.
– De opplevde
Rosa som en god og trygg følgesvenn. Chatboten økte ikke personenes bekymring
eller engstelse. De syntes verktøyet var nyttig for å gi forståelig informasjon
om et komplisert tema, forteller hun.
Vil ikke erstatte menneske med bot
Personer som
nylig hadde fått påvist bryst- eller eggstokkreft ble også invitert til å bruke
chatboten, samtidig som de gjennomgikk gentesting.
– Også i denne
gruppen ble Rosa godt mottatt. Samtidig ble det tydelig at pasientene hadde større
behov for informasjon om selve kreftsykdommen enn om gentesten, forteller
Siglen.
Hun har også
undersøkt hva helsepersonell synes om chatboten.
– Både
kreftpasienter, friske risikopersoner og helsepersonell var svært positive til
Rosa. Samtidig ønsket de ikke at et slikt verktøy skulle erstatte samtaler med
helsepersonell, forteller hun.
Kan avlaste helsevesenet
Siglen mener
chatboter kan bidra i en presset helsetjeneste.
– Chatboter kan
gi trygg og forståelig informasjon, uansett når man måtte trenge det, sier hun.
Svært mange av
dem hun intervjuet trakk fram viktigheten av at chatboten kom fra nettopp
helsetjenesten.
– Det gir
tillit, i motsetning til kommersielle chatboter, påpeker hun.
Samtidig var
frykten for misforståelser en barriere mot å bruke en chatbot som kilde til
informasjon. Det samme var følelsen av upersonlig og lite tilpasset
informasjon.
Referanse:
Elen
Siglen: The Rosa chatbot project - The development, evaluation and
implementation of a chatbot to support patients during genetic testing for
hereditary breast and ovarian cancer. Doktorgradsavhandling,
VID vitenskapelige høgskole, 2025.
Les også disse sakene fra VID vitenskapelige høgskole:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER