Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
Droner kan redde liv – men trenger selv avansert beskyttelse
Droner er et uvurderlig verktøy innen redningsarbeid, vedlikehold av infrastruktur og andre samfunnskritiske oppgaver. Hvordan skal vi beskytte dem mot hacking?
Regjeringen ønsker å styrke bruken av droner i offentlig sektor for eksempel til transport av medisinske prøver eller for å levere reservedeler og utstyr til krevende steder som Nordsjøen.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Leirskredet i Gjerdrum 2020: Nede i krateret ligger hus
begravet i leire, hulter til bulter i et kaos av planker, knuste biler, badekar
og rørstumper. To overlevende klamrer seg til hverandre på toppen av et møne i
den iskalde desembernatta. Redningsmannskapene har vanskelig for å komme til. Gjørma er bløt, og den 20 meter høye skredkanten er livsfarlig.
De to skredrammede blir heist i sikkerhet av et helikopter.
Men snart settes også droner inn i redningsarbeidet. De kan nemlig fly ned i
krateret, gå tettere på bygningsvrakene og skredmassene. De kan få mye mer detaljert
informasjon enn helikopteret.
Slik lager Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og
Forsvaret nøyaktige terrengmodeller av skredområdet.
De sjekker stabiliteten ved
skredkanten og planlegger sikringstiltak. Det gjør at redningsmannskap kommer
frem til andre savnede.
Døgnet rundt styrer piloter droner som kartlegger
skredområdet. De søker etter overlevende ved hjelp av termiske sensorer og kartlegging i sanntid med 3D-modeller.
Norge er ledende innen dronebruk
Norge fikk internasjonal oppmerksomhet for bruken av droner
i Gjerdrum-aksjonen. Vi er blant de ledende landene innen dronefeltet.
I årene
fremover vil regjeringen styrke
bruken av droner i offentlig sektor (regjeringen.no). De skal for eksempel kunne brukes til transport av
medisinske prøver eller for å levere reservedeler og utstyr til krevende steder
som Nordsjøen.
Droner er allerede en viktig del av infrastrukturen og
beredskapen vår.
Vi bruker droner blant annet til å inspisere og vedlikeholde kraftnettet.
De er mer miljøvennlige og kan jobbe mer presist enn et helikopter. De er nemlig mindre og kan gå saktere og nærmere kraftledningene. De er også tryggere
fordi de er ubemannet.
Men droner kan også hackes.
Kunstig intelligens skal beskytte droner
– Droner opererer ofte utenfor operatørens synslinje. Det er ved
hjelp av trådløs kommunikasjonsteknologi, som 5G-mobilnett og
satellittkommunikasjon. Det gjør dem sårbare for ulike cyberfysiske angrep. Det
vil si digitale angrep hvor noe fysisk blir påvirket, som viktig infrastruktur.
Det sier Andrii Shalaginov. Han forsker på cybersikkerhet og leder Smart
Security Lab på Høyskolen Kristiania.
Han leder en forskningsgruppe som blant annet utvikler
nye KI-modeller. De kan oppdage angrep på alle våre små enheter på et tidlig
tidspunkt.
Dermed kan de hjelpe til med å sikre trygg drift av blant annet droner.
En hacker kan få dronen til å tro at den er et annet sted enn den faktisk er. Det kan føre til at den flyr ut av kurs eller styrter. Angripere kan stjele, avlytte eller manipulere data, eller få systemet til å rapportere feil.
Forsker Andrii Shalaginov
I et prosjekt kalt SecureUAV (Unmanned
Aerial Vehicles – ubemannede droner) utviklet forskerne en egen programvare. Den oppdager
et bredt spekter av feil, cybertrusler eller virus i droner.
– Programvaren må kunne oppdage inntrengere før de gjør
skade, sier Shalaginov.
En angriper kan stjele eller forfalske informasjon
I et cyberangrep kan en hacker for eksempel skaffe seg
uautorisert tilgang og stjele, avlytte eller manipulere data. En hacker kan svekke
programvaren, lure systemet til å rapportere feilaktige data eller manipulere
navigasjonen. Hen kan også få dronen til å krasje.
– En av de mest alvorlige truslene mot droner er
sensorforfalskning, såkalt «spoofing», forteller Shalaginov.
Spoofing innebærer at angriperen manipulerer sensorene. Slik kan dronen gi falske data.
En hacker kan for eksempel sende falske signaler som
får dronen til å tro at den befinner seg et annet sted enn den faktisk er. Det
kan føre til at den flyr ut av kurs eller styrter.
Å jamme vil si å forstyrre eller blokkere. Ved å jamme den trådløse
kommunikasjonen mellom drone og operatør kan hackeren forårsake alvorlige hendelser.
– En angriper som tar over styringen, kan skade både
mennesker og materiell, sier Shalaginov.
– I tillegg samler droner inn viktig informasjon. Det er informasjon som GPS-posisjoner og video av kritisk infrastruktur. Droner bærer mange sensorer,
som varme-/infrarødt kamera eller luft- og lydmåler. Slik informasjon kan en
angriper bruke til sabotasje.
Løsninger for cybersikkerhet må være mangefasetterte
Det er med andre ord svært viktig å sikre droner. Derfor utvikler
forskerne ved Kristiania nye løsninger for cybersikkerhet.
Ved å bruke kunstig
intelligens lager de systemer som kan oppdage og avverge angrep i sanntid. Forskerne
jobber med flere løsninger:
- Flersensor-verifisering: Ved å kombinere data fra flere sensorer kan dronen oppdage når noen forsøker å forfalske signalene. Sensorene kan for eksempel være GPS, kamera og akselerometer.
- Kryptert kommunikasjon: Sikret overføring av signaler hindrer hackere i å sende falske kommandoer til dronen.
- KI-basert automatisk avdekking: KI kan bruke data fra interne operativsystemer og telemetri for å lære å kjenne igjen unormale mønstre og stoppe et angrep før det skjer.
- Energieffektivitet: Droner har begrenset batterikapasitet. Derfor utvikler forskerne løsninger som er energieffektive og veier lite.
Løsningene handler særlig om å beskytte små enheter. Det inkluderer droner og smarttelefoner. Slike små enheter har begrenset kapasitet
til å kjøre tradisjonelle sikkerhetssystemer.
– Ved å utvikle lette, kompakte og
effektive løsninger kan vi beskytte små enheter bedre, sier forskeren.
Kunstig intelligens kan oppdage hacking
Forskerne har kommet opp med flere metoder der kunstig
intelligens analyserer store datamengder. Den oppdager unormale mønstre som kan
tyde på hacking. Det er blant annet en metode de kaller
IoTvulCode.
Denne metoden kan du lese mer om i artikkelen Hva om noen hacker bilen din mens du er på motorveien?
– Vår tilnærming er distribuert. Det betyr at KI-modellen
trenes på flere maskiner eller systemer samtidig. Det skjer ofte ved at vi bruker
skybaserte ressurser for å behandle store mengder data. Da kan vi analysere
store datasett. For eksempel nettverkstrafikk for å oppdage angrep, sier
Shalaginov.
– Vi bruker også såkalt federert læring. Da trener vi
KI-modeller på lokale enheter uten å samle alle dataene i én sentral server.
Dette er spesielt viktig for å ivareta personvern og spare båndbredde siden
kun modellen oppdateres og ikke selve dataene.
Federert læring gjør det mulig å bruke lettere KI-modeller til
små enheter som droner.
Når droner i fremtiden skal fungere som verktøy i
redningsarbeid, vedlikehold av infrastruktur og andre samfunnskritiske oppgaver,
innebærer det en ny sårbarhet.
Forskningen ved Kristiania viser at vi kan skape
sikre løsninger ved å kombinere kunstig intelligens, kryptert kommunikasjon og
smarte sikkerhetssystemer. Slik kan vi utnytte fordelene ved droneteknologien
uten å risikere at de blir et mål for digitale angrep.
Hva betyr begrepene?
- Sensorforfalskning: Et cyberangrep hvor angripere manipulerer en enhets sensorer for å gi feilaktige data.
- Federert læring: En metode der flere enheter trener en KI-modell sammen uten å dele rådataene.
- Distribuert trening: Når en KI-modell læres opp på flere enheter parallelt for å øke effektiviteten.
- Cyberfysiske angrep: Hackerangrep som ikke bare påvirker data, men også har fysiske konsekvenser, som når en drone blir styrtet inn i et bygg.
- Adversarial KI: Manipulering av kunstig intelligens for å få den til å ta feilaktige beslutninger.
Referanser:
Stortingsmelding 10 (2022–2023): Bærekraftig og sikker luftfart –
Nasjonal luftfartsstrategi. Samferdselsdepartementet.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE): Et halvt år etter skredtragedien i Gjerdrum. Artikkel på nve.no, 2021.
Andrea Vasholmen Mostue: Gjerdrum-rapport:
Forsvaret brukte fem og en halv time før de var på stedet. Forsvarets
forum, 2021.