Si det med emballasje
- Emballasje er en viktig informasjonskilde og informasjonsbærer. Mer bevisst bruk av emballasje kan gi betydelige økonomiske gevinster, fastslår doktorgradsstipendiat Per Engelseth ved Handelshøyskolen BI.
Over alt hvor vi ferdes, møter vi emballasje i en eller annen form. Men vi tar gjerne emballasjen for gitt, uten å tenke fryktelig mye over hvilken rolle den spiller.
Emballasje brukes til å pakke inn og beskytte varer slik at de mest mulig sikkert og effektiv kan gå gjennom hele vareforsyningskjeden fra råvareprodusent til forbruker.
Når vi skal gjøre våre innkjøp i butikken legger vi også merke til at innpakning og emballasje brukes til å markedsføre produktene.
- Emballasje er på mange måter en glemt og dermed uutnyttet ressurs, hevder Per Engelseth, som i sitt doktorgradsarbeid ved Handelshøyskolen BI har studert emballasje som en sentral informasjonsressurs i verdikjeden (supply chains).
Fra råvare til supermarked
Engelseth har gjennomført sitt doktorgradsprosjekt ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI. Han har blant annet lang undervisningserfaring innen internasjonal markedsføring.
Engelseth har gjennomført casestudier av fire forskjellige slag ferske matvarer innen logistikknettverkene til BAMA og TINE, Tine Lettmelk, Dole bananer, Corona jordbær og Marian fiskefileter, og fulgt produktene på den lange reisen fra råvare til supermarkedet.
Og det er ikke så rent lite som skjer på ferden til sluttforbrukeren.
Emballasjen spiller en helt sentral nøkkelrolle på veien fra melkeprodusenten, fiskeren, jordbæråkeren og bananplantasjen og frem til det endelige målet, supermarkedenes bugnende varedisker.
BI-forskeren har i sine feltstudier besøkt både en fiskefabrikk i Hammerfest, en bananbåt ved kai i Hamburg, en melkeprodusent på Fetsund og vært ut i jordbæråkeren på Nes i Hedmark.
Engelseth har vært innom utallige lagerhus og vareterminaler, og fulgt med transportbiler på de mange etappene helt frem til supermarkedets varehyller. Over alt har han hatt et våkent blikk på hvordan varene behandles, pakkes og merkes når de skifter hender i varekjeden.
Emballasje som historieforteller
- Emballasjen er limet som binder sammen flyten av informasjon og de fysiske varene. Emballasjen er både en informasjonskilde og informasjonsbærer, og gir informasjon om både fortid, nåtid og fremtid, fremholder Per Engelseth.
Han mener det vil lønne seg med en mer bevisst bruk av emballasjen som en informasjonsressurs.
- Det vil kunne gi betydelige økonomiske gevinster i form av mer effektiv varehåndtering i verdikjeden, fastslår Engelseth.
Større fokus på emballasjens rolle som informasjonsressurs vil også kunne hjelpe oss til å tilfredsstille økte krav til å kunne spore produktene hele veien tilbake til råvareprodusenten.
Per Engelseth disputerer i dag, onsdag 17. januar for Dr. Oecon-graden ved Handelshøyskolen BI med avhandlingen The Role of the Package as an Information Resource in the Supply Chain - a case study of distributing fresh foods to retailers in Norway..