Egoister liker ikke å møte raushet.

Sjenerøse mennesker liker å møte sjenerøsitet. Egoister belønner heller andres egoisme

Hvordan vi selv oppfører oss, er viktigst for hva vi helst vil møte hos andre, ifølge ny studie.

Du har kanskje tenkt at det er uskrevne regler og skikk og bruk som styrer mye av hvordan vi oppfører oss mot andre mennesker?

I en ny studie ser forskerne hvordan vi heller tar utgangspunkt i oss selv.

Vi forventer at andre mennesker skal være slik vi selv er, skriver de i en ny studie i tidsskriftet Cognitive Science.

Avhenger av oss selv

– Det rådende synet før denne studien var at folk forventer at andre skal opptre ut fra hva som er typisk.

– Vi viser at dine vurderinger av andre menneskers oppførsel, heller avhenger av hvordan du oppfører deg selv.

Det sier forskeren Paul Bogdan ved University of Illinois i USA, i en pressemelding. Bogdan er en av forskerne bak den nye studien.

Fornøyd med egoisme

Den nye forskningen bygger på eksperimenter der deltagerne fikk spille om penger. I spillene kunne deltagerne enten opptre sjenerøst eller egoistisk overfor andre.

Slik så forskerne hvordan de som selv var sjenerøse, hadde en tendens til bare å akseptere sjenerøse tilbud fra andre.

Egoistene var tvert imot fornøyde om de andre var egoistiske, selv når dette skadet dem selv.

De sjenerøse straffet andres egoisme. De som tenkte mest på seg selv, straffet mye oftere de som var rause og ville dele.

Flere eksperimenter forskerne gjorde, bekreftet at sjenerøse og egoistiske individer har en tendens til å stole på andre som oppfører seg som de selv gjør.

– Vi fant ut at folk i sjokkerende grad liker andre som ligner på dem selv, sier Bogdan.

Normer betyr mindre

Dersom resultatene fra denne studien er riktige, betyr det at normer som sier noe om hvordan vi bør oppføre oss mot andre, betyr mindre enn det mange tenker seg.

I stedet kan det være at vår egen personlighet betyr mest.

En persons egen sjenerøse eller egen egoistiske natur er det som driver oppførselen deres på mange arenaer i livet, mener psykologiprofessor Sanda Dolcos ved University of Illinois. Hun har også deltatt i den nye studien.

Tidligere forskning har vist at vi blir mer sjenerøse hvis noen ser oss. Men det trenger ikke å være ekte mennesker som ser på oss. Til og med bilder av stirrende øyne kan få folk til å oppføre seg annerledes.

Mer veldedighet med stirrende øyne

I en svensk studie gjort i 2011 satte forskerne opp klistremerker på panteautomater. På halvparten av automatene var det klistremerker med stirrende øyne, mens på resten var det bilde av blomster.

På de svenske panteautomatene kan du, som i Norge, velge å gi bort panten til veldedige formål eller ta pengene selv.

Panteautomatene med stirrende øyne på kan få oss til å handle mindre egoistisk, skriver forskeren etter studien av svenske flaskepantere.

Panteautomatene som var utstyrt med øyne, fikk 30 prosent mer donasjoner regnet i beløp, skrev vi på forskning.no i en artikkel om den såkalte watching eyes effect 2016.

Sjenerøsitet lønner seg

De som er mindre egoistiske, har ofte flere barn og høyere lønninger enn mer egoistiske folk, ifølge en svensk-amerikansk studie fra 2018.

– Vi finner de samme resultatene selv over tid. De menneskene som er mest gavmilde over tid øker mer i lønn frem til neste måling, sier Kimmo Eriksson, forsker ved Senter for studier av kulturell utvikling ved Stockholms universitet i en pressemelding. Eriksson er en av forskerne bak den svensk-amerikanske studien.

– Fremtidig forskning må grave dypere inn i årsakene til hvorfor sjenerøse tjener mer og om sammenhengen mellom uselviskhet, høyere lønn og flere barn også finnes i andre deler av verden, sier Eriksson i denne forskning.no-artikkelen.

Paul C. Bogdan m. fl: «Social Expectations are Primarily Rooted in Reciprocity: An Investigation of Fairness, Cooperation, and Trustworthiness», Cognitive Science, 2023