Therese Hedemark og Cornelia Kjærnes ser etter unødvendige abonnementer. – Jeg har vært støttemedlem i flere måneder nå, konkluderer Kjærnes.

Mange sliter med å unngå «abonnements­fella»: – Her er det penger å spare, sier forsker

Forsker gir tips til hvordan du kan unngå faste månedlige utgifter på mobil-apper.

Andreea Ioana Alecu forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO

– Det er så lett å gå i fella. En prøveperiode på syv dager blir fort til flere måneder med betalinger, sier Cornelia Kjærnes.

Både hun og venninnen Therese Hedemark forteller forskning.no at de har startet abonnementer for å se på bestemte programmer. Så har de glemt det bort.

– Jeg har vært støttemedlem i flere måneder nå. Jeg bruker aldri den strømmetjenesten og bør avslutte det, men det er ikke bare enkelt, sier Kjærnes.

Hun er ikke alene. I en undersøkelse fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet, sier én av fire at det er komplisert å avslutte abonnementer.

Går i abonnementsfeller

Forsker Andreea Ioana Alecu og kollegaer står bak undersøkelsen.

– Vi undersøkte blant annet nettaviser og strømmetjenester for lydbøker, musikk, tv og film, sier hun.

Det er vanlig at selskaper lokker med rimelige eller gratis prøveperioder. Da er det lett å gå i abonnementsfella.

– Abonnementsfeller er når de går over til faste abonnementer med månedlige trekk helt automatisk, sier hun.

Slik avslutter du abonnementer på mobiltelefonen

Slik avslutter du App Store-abonnementer på iPhone

  1. Åpne Innstillinger-appen på iPhone-en din. 
  2. Trykk på navnet ditt øverst. 
  3. Trykk på "iTunes og App Store". 
  4. Trykk på Apple ID-en din øverst. 
  5. Velg "Vis Apple ID" og logg inn hvis du blir bedt om det. 
  6. Rull ned og trykk på "Abonnementer". 
  7. Velg abonnementet du vil avslutte. 
  8. Trykk på "Avslutt abonnement" og bekreft avslutningen.
  9. Slik avslutter du abonnementer på Android

    Prosessen for å avslutte abonnement varierer litt avhengig av appen eller tjenesten. Generelt sett kan du følge følgende trinn:

    Google Play Store-abonnementer:

    1. Åpne Google Play Store-appen på Android-enheten. 
    2. Trykk på menyikonet øverst til venstre (tre horisontale linjer) for å åpne sidemenyen. 
    3. Velg "Abonnementer". 
    4. Finn og velg abonnementet du vil avslutte. 
    5. Trykk på "Avslutt abonnement" og følg instruksjonene for å bekrefte avslutningen.

      Abonnement via App:

    1. Gå til innstillinger eller kontoen din inne i appen.
    2. Se etter "Abonnement" eller "Administrer abonnement" og velg det.
    3. Åpne appen knyttet til abonnementet.
    4. Velg abonnementet du vil avslutte, og følg instruksjonene for å si det opp.

Det er typisk for mobil-apper. 

– Da må en selv huske på å si opp, og det må gjøres innen bestemte frister.

Lett å glemme seg

Det kan være fristende å laste ned apper i en gratis prøveperiode. 

– Da får en sjekka hva appen tilbyr, og du kan ta en avgjørelse på om du vil beholde den etter prøvetiden, sier Alecu.

Her er det mange som glemmer seg.

Alecu kommer med flere gode tips for å unngå abonnementsfella på mobil:

  • Meld deg av med en gang du starter prøveperioden. Da blir du ikke belastet etter prøveperioden. Liker du appen og bruker den, kan du gå inn og abonnere igjen.
  • Hvis du tror at du vil beholde appen: Før opp datoen for når du trekkes etter prøveperioden i kalenderen. Du vet ikke hva du synes om appen etter å ha testet den i en måned.
  • Ta en gjennomgang i nettbanken. Hvilke kjøp ser du i løpet av en måned? Det er mulig at du ble ferdig med den ene lydboka, men at du fortsatt abonnerer på tjenesten.

Avslutt abonnementer på mobil

Alecu anbefaler å undersøke hvilke unødvendige abonnementer du har på telefonen.

– Her er det penger å spare, sier hun.

I faktaboksen til denne artikkelen kan du få råd til hvordan du kan avslutte abonnementer på mobiltelefonen din. 

Betaler du for abonnementer du ikke bruker? Det finnes måter å holde oversikt på.

– Selv om du avslutter abonnementet, er det ikke sikkert at kontoen din er avsluttet hos selskapet, sier Alecu.

Du betaler ikke lenger, men selskapet kan beholde persondata og retten til å samle inn informasjon om deg. 

– Det er fort en av betingelsene du sa ja til da du laget kontoen.

Alecu mener at det er problematisk.

– Det øker trusselen mot personvern som datalekkasjer, og det kan føre til mer målrettet reklame på e-post, sier hun.

Stå på kravene

Det er lov til å be om at persondata blir slettet. Undersøkelsen fra OsloMet viser at det ofte må gjøres i en egen e-post, eller ved å trykke seg igjennom mange sider. 

– Forsøkene våre innebar rundt ti ulike trinn og spørsmål som "er du sikker på at du vil avslutte abonnementet ditt?". 

Alecu sier at selskapene ønsker å beholde kundene sine. 

– Ved å gjøre det komplisert, blir det også ofte sånn. Det er viktig å være klar over rettighetene sine og ikke gi opp, selv om det kan ta litt ekstra tid, sier Alecu.

Støtte til journalistikk

Forskning.no har fått støtte fra Finansmarkedsfondet for å skrive om forskning på økonomi og finans. Forskning.no har full redaksjonell frihet i alle valg og prioriteringer av temaer og innhold.

 
LES OGSÅ: 



Powered by Labrador CMS