Forskere spilte av lydopptak av en hvallyd, og knølhvalen Twain svarte.

Forskere tok kontakt med hval og fikk svar

Målet er å utforske kommunikasjon med utenomjordisk intelligent liv.

Da forskere spilte av opptak av et hvalsignal på havet, fikk de kontakt.

Knølhvalen Twain svarte og «samtalen» varte i 20 minutter.

Det er forskere ved SETI-instituttet som stod for eksperimentet.

SETI er en forkortelse for Search for Extra-Terrestrial Intelligence, og instituttet fokuserer på å søke etter og forstå eventuelt utenomjordisk liv.

Ved SETI studerer de blant annet kommunikasjon med intelligent liv på jorden for å bedre kunne forstå signaler fra ikke-jordboere.

Tanken er at det kan hjelpe med for eksempel å avdekke regler og mønstre i kommunikasjonen, ifølge en pressemelding fra instituttet

Svarte tilbake

I den nye studien gjorde forskere først et opptak av lyder fra en gruppe knølhvaler i området Frederick Sound i Alaska.

Et lydsignal av god kvalitet ble brukt i et eksperiment neste dag.

Lyden kalles et whup-signal. Lyden brukes blant annet som et kontaktsignal for å finne hverandre og er også hørt når hvalene spiser, ifølge en pressemelding fra University of Exeter.

Lyden tiltrakk seg en knølhval fra gruppen som var observert dagen før.

Den oppholdt seg innenfor 100 meter av forskningsskipet under det 20 minutter lange eksperimentet.

Forskerne spilte av whup-lyden, og hvalen svarte med samme type lyd.

Totalt ble det gjort 38 avspillinger og hvalen svarte 36 ganger.

Hermet etter pausene

– Vi tror dette er den første slike kommunikasjonen mellom mennesker og knølhval på knølhvalens «språk», sier leder av studien, Brenda McCowan fra University of California Davis, i pressemeldingen fra SETI-instituttet.

Knølhvalen ble identifisert som Twain, en 38 år gammel hunn.

Forskerne analyserte tidsintervallene mellom hver avspilling og svar. Da fant de ut at hvalen matchet tiden som gikk mellom hvert signal, spesielt i den første fasen av møtet.

Hvis det tok ti sekunder før forskerne spilte av lyden, ventet hvalen rundt ti sekunder med å svare, forklarer McCowan til Business Insider.

Lærdom til neste gang

Forskerne skriver i studien at forsøket ga innsikt i hvordan man i fremtidige studier kan forsøke å kommunisere med dyr ved hjelp av lyd.

Forskerne brukte bare en lyd for å «snakke» med hvalen.

De skriver at en begrensning ved studien er at de ikke kunne endre noe i utvekslingen, bortsett fra tiden som gikk mellom avspillingene.

De anbefaler en tilnærming til neste gang der også lydsignalet kan endres på.

Utenomjordiske signaler

Lyden forskerne sendte ut var tatt opp fra samme gruppe hval som Twain var med i. Det er derfor mulig at hun svarte på sin egen whup-lyd.

- Vi kan ha spilt av hennes eget hei til henne, sier Fred Sharpe, som også var med på studien, til Business Insider

Forskningen på hval skal hjelpe SETI-forskere å forstå mer om andre former for kommunikasjon enn det mennesker bruker.

Hvis det finnes utenomjordiske vesener der ute som prøver å kommunisere med oss, så kan vi overse det om vi ikke vet hva vi skal se etter, forklarer en av forskerne til Business Insider.

– Det er forskjellige intelligenser på denne planeten, og ved å studere dem kan vi bedre forstå hvordan en fremmed intelligens kan være, fordi de ikke kommer til å være akkurat som oss, sier McCowan.

Utforsker dyrelyder med kunstig intelligens

Framskritt innen kunstig intelligens gir nye muligheter for å finne mønster i dyrs kommunikasjon. Kanskje kan det til og med bli mulig å si noe tilbake?

Det er finnes flere forskningsprosjekter som handler om å samle inn lyder fra dyr og analysere dem ved hjelp av kunstig intelligens, ifølge The Guardian og Scientific American.

I Earth Species Project er ambisjonen å dekode språket mellom dyr og åpne muligheten for kommunikasjon.

Prosjektet CETI fokuserer på å avdekke betydningen av lyder fra spermhval ved hjelp av kunstig intelligens.

Knølhvalen, som var fokus i den nye studien, er kjent for sin komplekse sang.  De gjentar et sett med toner noen ganger og begynner på et nytt sett med andre lyder. Slik kan de holde på.

Knølhvalhanner i samme område synger på den samme sangen. Når de er ute på reise, lærer de andre vers og tar det inn i sangen.

De bruker også 40 lyder som ikke inngår i sanger, ifølge den nye studien.

Brenda McCowan, m. fl.: «Interactive bioacoustic playback as a tool for detecting and exploring nonhuman intelligence: “conversing” with an Alaskan humpback whale», PeerJ, 29. november, 2023.