Enkle tiltak
som bruk av elsykler, reduserte fartsgrenser og begrensning av bilparkering kan
gjøre det lettere for folk å velge sykkel framfor bil.
Det er noen av argumententene forsker Daniel Piatkowski ved OsloMet presenterer i sin nye bok.
–
Forskningen viser at elektriske sykler hjelper for eksempel mange amerikanere til
å la bilen stå hjemme og velge sykkel i stedet. Ingen hadde forutsatt hvor mye
elsykler har hatt å si, framhever forskeren.
Alle han intervjuet i boken, omtalte elsykler som en «game changer», og de har rett,
mener han.
Elektrifisering reduserer barrierer mot sykling. Det gjør elsykler
til levedyktige erstatninger for bil i mange av de daglige reisene.
– Elsykler
er fysisk enklere å bruke. Folk blir motivert til å sykle lenger. Når det blir
lettere å sykle en lang strekning, så gjør folk gjerne det.
– Det gjør
det også lettere for deg å ta den tryggeste veien til jobb, selv om den er litt
lenger.
Overvinne enda flere barrierer mot sykling
Og sykler kan i enda større grad erstatte biler over korte
avstander. Det inkluderer elsykler og el-lastesykler.
Dette kan
gjøres ved å overvinne enda flere barrierer mot sykling. Det kan gjøre byene
mer innbydende for folk i alle aldre og med ulike ferdigheter.
Her henter Piatkowski
eksempler fra Oslo. Selv om sykling ikke er like utbredt i Oslo som i København
og Amsterdam, har også Oslo gjort mye bra for sykling. Og det med enkle grep. For
eksempel har de begrenset bilparkering i sentrale bystrøk og senket fartsgrenser.
På denne
måten blir bilkjøring mindre attraktivt og sykling mer relevant. Resultatet er
at det blir lettere å ferdes for folk og mye tryggere
gater og veier for alle. Spesielt gjelder dette i sentrum.
– Dette var
billige tiltak, og raskt etter at Oslo gjorde disse tingene, ble færre
syklister og fotgjengere drept.
15 minutters byer
Det kan også
bli snakk om mer avanserte tiltak. Det kan være å bygge bedre fysisk infrastruktur for sykkel i byen og bygge destinasjoner som ligger tett på hverandre. Kanskje kan man utvikle en
by der folk enkelt kan komme seg fram til ting på sykkel innen 15 minutter.
Byer der folk har alt de trenger innen 15 minutters gang- eller
sykkelavstand, har blitt mye mer aktuelt de siste årene. For eksempel i en by
som Paris.
Nye muligheter for sykkel er med på å gjøre pedaldrevet mobilitet til et realistisk,
effektivt alternativ for mange forskjellige mennesker.
I boken
argumenterer Piatkowski også for at sykling som transport ikke bare hører
hjemme i store, urbane byer. Det kan også gjøres i forsteder og i landlige
områder.
Annonse
Han oppfordrer leserne til å endre perspektiv på sykling. Han viser at en vellykket
sykkelby er en by der ingen må sykle, men hvem som helst kan gjøre det.
«Bil-lette» byer
Piatkowski
gjør også et poeng av å snakke om «bil-lette»-byer i stedet for bilfrie byer.
Noen mennesker vil åpenbart fortsatt
trenge en bil, og busser og trikker vil fremdeles være nyttige.
Fordelen med
sykler, og spesielt elsykler og el-lastesykler, er imidlertid at de kan brukes
til mange av de samme formålene som biler. Samtidig er de billigere,
raskere, enklere og grønnere. Og de kan ta deg til enda flere steder.
Klimavennlig og helsefremmende
Investering
i sykkelvennlig infrastruktur kan også gi grunnlag for god helse og psykisk
velvære. Det kan bidra til å håndtere klimaendringer.
Ved å
omfavne sykling tar lokalsamfunn et viktig skritt mot å dempe klimakrisen og
skape mer bærekraftige transittsystemer.
Boken til
Piatkowski viser hvor raskt sykling tiltok under korona-pandemien. Den viser hvordan
det ansporet til store endringer i urban mobilitet. Det gjør byene våre mer
bærekraftige.
Etterspørselen
etter sykler økte kraftig. Det ble brått behov for plass til å bevege seg
utendørs der virus ikke så lett kunne spre seg.
Erfaringer fra Lincoln og Oslo
Ved å samle
den nyeste forskningen, intervjuer og casestudier fra hele verden gir Piatkowski
informasjon og inspirasjon til å bruke sykler som en katalysator for å skape en
framtid med færre biler i byer av alle størrelser.
Annonse
Han trekker også fram eksempler fra sine egne erfaringer med å bo i så forskjellige
byer som Lincoln i Nebraska og Oslo. I begge byene har sykling blitt mer
aktuelt.
Lincoln er
en bilavhengig by. Der er det ofte tryggest og enklest å kjøre bil til
nødvendige gjøremål, men de har også fått et imponerende nettverk av sykkelstier
som egner seg for rekreasjon. Det er mer enn i mange andre amerikanske byer. Sykling
har kommet mer i fokus med bedre tilrettelegging for sykling de siste årene.
Også Oslo har
historisk vært en bilavhengig by, men fra 2014 til 2020 økte syklingen med 80
prosent. Målet er ikke først og fremst å bli en sykkelby, men å bli en mindre bilavhengig
og mer «menneskevennlig» by.
Elsykler har blitt populære, ikke bare på grunn av
reduserte fartsgrenser og parkeringsrestriksjoner, men også fordi byen har
kupert terreng.
Piatkowski
framhever Oslo som verdensledende i å minske bilavhengighet. I Norge er
byen heller et unntak enn regelen.
Referanse:
Daniel Piatkowski: Bicycle City: Riding the Bike Boom to a Brighter Future. Island Press, 2024. Sammendrag.