Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nordlandsforskning - les mer.
Skolenedleggelser: Hvordan skal vi ta vare på barna?
Forskere har en ny veileder som kan sikre en grundig vurdering av barnets beste i slike prosesser.
Hvert år opplever lokalsamfunn at grunnskoler og videregående skoler blir foreslått nedlagt.
(Foto: Bård Løken / NTB)
Bare i 2024 ble 80 barne- og ungdomsskoler foreslått nedlagt, ifølge
en opptelling fra NRK.
Vedtak om skolenedleggelse eller andre endringer i skolestrukturen kan bli utsatt for lovlighetskontroll, en juridisk vurdering. Er vedtaket fattet i tråd med gjeldende lover og regler?
Er det gjort feil som gjør vedtaket ugyldig, blir vedtaket opphevet. De siste årene har dette skjedd i kommunene Bodø, Indre Fosen og Leirfjord.
– I alle disse tre tilfellene er mangelfull vurdering av barnets beste og utilstrekkelig utredning av konsekvenser for barna, årsak til at vedtakene ble kjent ulovlige, sier Lea Louise Videt, forsker ved Nordlandsforskning.
Lovlighetskontroll
Hun og to andre forskere står bak rapporten «Vurderinger av barnets beste ved skolestrukturendringer. En veileder til barnerettighetsvurderinger basert på norsk lovverk, eksisterende veiledere og lovlighetskontroller».
De to andre er Ragnhild Holmen Waldahl, forskningsleder ved Nordlandsforskning, og Inger Marie Holm, jurist og forsker, tilknyttet Nordlandsforskning.
– Vi har utarbeidet en systematisk gjennomgang av lovlighetskontroller knyttet til vedtak om endringer i skolestrukturen. Dette har trolig ikke vært gjort før, sier Videt.
Rapporten gir innblikk i hva som vektlegges i gjeldende forvaltningspraksis.
– Vi har foretatt en gjennomgang av eksisterende veiledere og rettskilder som omhandler barnets beste-prinsippet. Veiledningen viser hvilken fremgangsmåte man kan benytte for å utrede barnets beste i saker om endringer i skolestruktur, sier Videt.
Veilederen er utarbeidet på oppdrag fra Trøndelag fylkeskommune.
Den er relevant for alle fylkeskommuner og kommuner som står overfor prosesser med skolenedleggelse.
Ulovlige vedtak er sjelden
En lovlighetskontroll kan ifølge kommuneloven iverksettes dersom tre eller
flere medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget sammen krever kontroll av
om et vedtak er lovlig.
Statsforvalteren behandler saker som gjelder kommunale
skoler. Lovlighetskontroller av vedtak for videregående skoler blir
gjennomført på departementsnivå.
– Vi har analysert hvilke hensyn som
vektlegges når et vedtak vurderes som lovlig eller ulovlig, sier Videt.
– Det er en klar tendens til at det skal
mye til for at et vedtak kjennes ulovlig på bakgrunn av manglende hensyn til
barnets beste. Når det skjer, skyldes det at barnets beste ikke har vært
vurdert eller at vurderingen ikke er dokumentert, sier hun.
Dette viser studien: Vurdering av
barnets beste regnes som god nok når kommunene har gjennomført en formelt
korrekt prosess og dokumentert en reell vurdering av hvordan
vedtaket påvirker barn.
– Hvis kommunen har gitt barn mulighet til
å bli hørt og synliggjort hvordan deres interesser er vurdert, sees vurderingen
ofte som tilstrekkelig. Selv om barnets beste ikke nødvendigvis er det
avgjørende hensynet i vedtaket, sier Videt.
Alle steg må følges
Bodø kommunes forsøk på å inkludere barn i beslutningsgrunnlaget for
nedleggelse av skoler, førte til nasjonale overskrifter i 2024. Vedtaket ble kjent ugyldig i lovlighetskontrollen utført av Statsforvalteren.
Bodø er en
av tre kommuner som har lidd en slik skjebne.
Hva kjennetegner saksbehandlingen forut for et underkjent vedtak?
Rapporten fra Nordlandsforskning konkluderer slik:
- Manglende eller fraværende
vurdering av barnets beste: Det er ikke dokumentert hvordan vedtaket påvirker
barn. Blir skoleveien lenger? Blir klassen større eller mindre? Er det risiko
for økt frafall, stress eller mobbing?
- Hensynet til barnets beste er ikke
vurdert som et grunnleggende prinsipp i tråd med Grunnloven og
barnekonvensjonen.
- Barn og foresatte har ikke
fått reell medvirkning: Høringer har enten ikke blitt gjennomført, vært
utdaterte, eller mangler dokumentasjon på at barns eller foresattes innspill
har blitt vurdert.
- Konsekvensutredningene er
fraværende eller utilstrekkelige: Viktige tema som skoleskyss, læringsmiljø,
sosial tilhørighet eller psykososiale konsekvenser er ikke vurdert, eller kun
overfladisk omtalt.
- Saksbehandlingsfeil kan ha
påvirket utfallet: For eksempel at vedtaket fattes uten oppdatert
beslutningsgrunnlag, manglende dokumentasjon, eller at kommunen ikke har fulgt
formelle prosedyrer.
- Ingen vurdering av forholdet
mellom barns interesser og andre hensyn: Vedtaket mangler synlig avveining
mellom hensynet til barn og øvrige vurderinger som for eksempel kommuneøkonomi.
Korrekt prosedyre
Å vurdere barnets beste i saker om
skolenedleggelse handler i høy grad om dokumentasjon og korrekt prosedyre. Det
går ikke an å ta snarveier. Alle stegene må gjøres, sier Videt.
– Et vedtak kan være kontroversielt, men
likevel lovlig, så lenge barnets beste er vurdert på en synlig, etterprøvbar og
strukturert måte. Det er ikke nødvendigvis kvaliteten på kommunens vurdering av barnets
beste som avgjør lovligheten av et vedtak, men at
prosedyren og dokumentasjonskravene er fulgt på en korrekt måte, sier hun.
Referanse:
Lea Louise Videt mfl.: Vurderinger
av barnets beste ved skolestrukturendringer - En veileder til
barnerettighetsvurderinger basert på norsk lovverk, eksisterende veiledere og
lovlighetskontroller. Nordlandsforskning, 2025.
Fikk du med deg disse artiklene fra Nordlandsforskning?
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER