Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Gutter er mer skeptiske til likestilling enn før
Norske ungdommer kan mindre om demokrati enn før. Og nå er fire av ti gutter skeptiske til at kjønnene skal ha like rettigheter.
Unge gutter får mye av den nye skepsisen til likestilling fra influensere. Dårligere kunnskaper om demokrati forsterker trenden, viser studie.(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
– Elever i Norge har størst tilbakegang av alle de 15 landene som var med i undersøkelsen i både 2016 og 2022, forsker slår Oddveig Storstad fast.(Foto: Steinar Brandslet / NTNU)
Nesten 5700 norske niendeklassinger svarte på undersøkelsen i 2022. Nå kommer ei bok som inneholder ti dypdykk i resultatene.
– Elever i Norge har størst tilbakegang av alle de 15 landene som var med i undersøkelsen i både 2016 og 2022, slår hun fast.
Skepsis til likestilling
Demokratiopplæringen
i skolen skal ikke bare gi elevene kunnskaper, men også forståelse av at
demokratier må bygge på noen grunnleggende verdier, understreker forskeren. Som likebehandling,
rettferdighet og likestilling. Her viser undersøkelsen betydelige endringer –
ikke hos jentene, men hos guttene.
– I 2016
var 78 prosent av guttene svært enig i at kvinner og menn skal ha like
rettigheter. I 2022 var andelen nede i 61 prosent, sier Storstad.
Det ser
bedre ut om du også tar med dem som bare er enig, men skepsisen har altså
økt, legger forskeren til.
Analysene viser en sterk sammenheng mellom elevenes kunnskapsnivå og støtte til
de demokratiske verdiene.
– Det er faktisk sånn at elevenes eget kunnskapsnivå
har langt større betydning enn foreldrenes utdanningsnivå. Kunnskap gjør altså
noe med evnen til å tolke samfunnet og demokratiet, sier Storstad.
Barna våre må lære mer om demokrati. Den grunnleggende kunnskapen på mange områder svikter. Da står andre sider ved samfunnet i fare også, advarer professor Storstad.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
Dårligere, og ikke bare
i fag
– Det
skjedde noe rundt midten av 2010-tallet. Elever trives mindre på skolen. De
kjeder seg mer. De gjør mindre lekser.
Basiskunnskapene mangler. Du må vite hva maktfordelingsprinsippet er, ellers kan du for eksempel ikke forstå noe av det som skjer i USA, eller hvorfor det samme ikke skjer i Norge, mener forsker Oddveig Storstad.(Foto: White House / offisielt presidentportrett)
De siste
årene har Storstad sett at norske elever gjør det stadig dårligere på
internasjonale tester.
– Det er
noe med basiskunnskapene som mangler. Du må kunne forskjellen på å gange og
dele. Du må kunne forskjellen på stat, fylke og kommune, sier hun.
Så må du vite hva
maktfordelingsprinsippet er, fortsetter hun, ellers kan du for eksempel ikke forstå noe av det
som skjer i USA, eller hvorfor det samme ikke skjer i Norge.
– Dette er det vi
før regnet som allmennkunnskap, sier professoren.
Og den
allmennkunnskapen har ikke elevene i like stor grad lenger, mener hun. Da har de heller
ikke den samme grunnleggende forståelsen for hvordan det norske samfunnet og
verden ellers virker.
– Veien
til læring går gjennom hardt arbeid. Det finnes ingen snarveier, sier Storstad.
Annonse
Men
stadig færre er villige til å arbeide hardt for å lære noe.
Pugging ikke svaret
Så hva
skjedde, og hva kan vi gjøre med kunnskapsmangelen? Frem med spanskrøret igjen?
Men nei, det var ikke bare bedre før, mener Storstad.
– Vi skal
ikke tilbake til den gamle puggeskolen, men noe pugging eller repetering må
til. Det er lite som sitter på første forsøk, sier Storstad.
Tidligere
generasjoner kunne salmeboka på rams. Det trenger ikke folk flest lenger. Men
de grunnleggende tingene, de må alle lære seg for å mestre livene sine, understreker hun.
Vekk med skjerm
Ett
enkelt tiltak kan bidra til bedre undervisning.
– Få
skjermen ut av skolen, sier Storstad, vel vitende om at det kan bli oppfattet
som gammeldags.
Men nå
viser mye forskning at ungene lærer bedre når de bruker gammeldags penn og
papir, og leser bøker.
– Vi ser
det på undersøkelsen vår også, sier han.
For
første gang skulle undersøkelsen om demokrati besvares digitalt, og ikke på
papir. Men en del av elevene fikk svare på papir likevel, for å se om det var
noen forskjell mellom gruppene.
– Elevene
som svarte på papir, skårer signifikant høyere på den demokratiske
kunnskapstesten, slår hun fast.
Annonse
Kast nettbrettet ut av skolen, elevene lærer bedre uten, mener professor Storsand.(Foto: Colourbox)
Læreren blir oppdrageren
Men det
er ikke bare skolen som har endret seg. Hele samfunnet har gjort det.
Én
grunnleggende forskjell de siste tiårene er at lærerne i større grad må ta seg
av oppdragelsen til ungene, for de får den ikke i samme grad med seg hjemmefra, mener professoren.
–
Tidligere var det sånn at foreldre og andre foresatte skulle drive med
primærsosialisering, altså den grunnleggende oppdragelsen. Læreren skulle drive
med sekundærsosialisering, altså lære ungene opp i sosiale roller, normer og
verdier. Men nå har læreren ofte tatt over foreldrenes rolle med grunnleggende oppdragelse også, sier Storstad.
– Akkurat
det er ikke lærerens jobb. Du må gi læreren rom til å være lærer, mener professoren
Læreren må få være lærer
Mange
lærere har imidlertid mye mindre tid til det enn før. De utenomfaglige kravene blir bare
flere, og ikke bare rollen som oppdrager i foreldrenes sted. Elevmedvirkning,
rapportering og tilpasset undervisning for stadig flere stjeler mye tid.
Det var
mye mer likhet før, utdyper Storstad. Individets rettigheter er i flere sammenhenger blitt
viktigere enn fellesskapet. Og det krever ressurser.
– Vi må
ha noen regler som er felles for alle. Det er ikke et overgrep om du må
tilpasse deg andre og fellesskapets interesser, sier Storstad.
Den
første dagen i første klasse begynner gjerne med gode intensjoner om felles
klasseregler, men så tar individualiseringen over og regelverket hules ut med spesialregler for enkeltelever, mener hun.
Og hvem
er det som vinner når reglene er tøyelige?
– Det er
de som alltid vinner – de med ressurssterke foreldre som vet å stille krav på
vegne av eget barn, mener Storstad.
Annonse
Det er ikke lærerens jobb å trene ungene i grunnleggende oppførsel. Det må komme hjemmefra, mener Storstad.(Foto: Shutterstock / NTB)
Mindre
individualisering, mer fellesskap
Dette er
gjerne de samme foreldrene som forteller gullungene sine at de har unike
talenter og at de kan bli hva de vil, bare de drømmer hardt nok og er villige
til å gjøre det som trengs for å bli best, mener professoren.
– Om du
lærer at demokrati handler om at du skal få det som du vil til enhver tid, blir
du skuffet når du kommer ut i samfunnet, konstaterer hun.
Storstad
vil trenden med mer individualisme til livs. At alle på død og liv skal
realisere seg selv i skoletida også. Gjerne på bekostning av andre.
– Skolen
må være en motvekt til individualiseringen ved å forme felleskap, utjevne
forskjeller, ikke skape eller forsterke ulikhetene, sier hun.
Men det
går an å tenke flere tanker samtidig.
Ønsker mer lek og sosial læring inn i skolen
– Jeg vil
ha mer lek i skolen, spesielt de første årene. Lek er ikke bortkastet tid, men
gir nødvendig sosial kompetanse. Ungene må lære fellesskap, det er helt
nødvendig for at de skal forstå demokrati, sier Storstad.
Og felles
lek, sammen med felles regler, skaper fellesskap, likhet og forståelse for at
andre mennesker også er viktige.
– Du må
lære deg å se andre. Folk som tar sosialt ansvar, er ikke bare bedre mennesker,
de har det også bedre selv, sier hun.
I et
fellesskap vil ungene oftere forsøke å støtte og hjelpe andre som trenger det.
–
Forskning viser at større likhet til sist er best for alle. Unge må få erfare
at de har verdi gjennom at de er noe for andre. Dette er noe av det viktigste
skolen kan bidra med, sier Storstad.
Friheten
ligger ikke nødvendigvis i det du får lov til å gjøre. Det ligger i
sikkerhetsnettet som et fellesskap utgjør, mener hun.
Annonse
Slår ut i skepsis til
likestilling
Men hva
har mindre kunnskap om demokrati, og endringene i skolen, med guttenes gryende
skepsis til likestilling å gjøre? Ganske så mye.
Det er en
trend at guttenes skoleresultater er dårligere enn jentenes. Gutter gjør det
jevnt over dårligere i de teoretiske fagene, med unntak av matematikk. Det har
med lyst og motivasjon å gjøre.
Samfunnet og politikere snakker som om skolen bare er en forberedelse til
universitetet. Men skolen skal også være for dem som har lyst til å ta over
familiegården eller mekke motor istedenfor å ta mastergrad på universitetet, utdyper Storstad.
– Jeg er redd de mister mye motivasjon når vi hele tida forteller dem at de er på
skolen fordi de skal videre til universitetet, mener hun.
Må få tilbake gleden ved å lære og mestre
Resultatet
blir at læring instrumentalisers, utdyper hun. Det er ikke kunnskapen i seg selv som er
viktig. Ikke gleden av å lære noe og det å mestre. Nei, det viktige blir
papiret du får etterpå som åpner døra til videre studier.
– Det er
vås. Hva er det egentlig vi forteller ungene våre? Vi må holde opp med å si at
den eneste veien til lykken er å ta høyere utdanning, konstaterer Storstad.
Det
dreper motivasjonen. Nå sier 14 prosent av elevene at de ikke gidder ta mer
utdanning etter ungdomsskolen, opp fra fem prosent i 2016.
Men at
mange oftere sliter på skolen og er umotiverte, forklarer ikke direkte hvorfor
guttene blir skeptiske til likestilling. Det er bare en del av forklaringen. Så
hva er det ellers?
Influenseren Andrew Tate og andre influensere fyller et behov hos mange unge gutter.(Foto: Wikimedia Commons / CC BY 3.0 2021)
Høy tillit til sosiale medier forklarer nedgangen
– Jo mer
kunnskaper folk har om demokrati og medborgerrettigheter, dess mer er de for
likestilling. Det sier noe om hvor viktig utdanning er, sier Storstad.
Kunnskap
er altså viktig. Men når forskerne undersøker guttene som er skeptiske til
likestilling, er det også påfallende hva som ikke betyr noe.
– Vi
finner ikke at holdningsendringen kan forklares med sosial status eller om
guttene har innvandrerbakgrunn, slår Storstad fast.
Men
forskjellene blir tydelige når forskeren ser på guttenes forhold til og bruk av
sosiale media.
– Vi ser
at det å være politisk aktivt digitalt og ha høy tillit til sosiale media er
det som forklarer guttenes nedgang i støtte til likestilling fra 2016 til 2022.
Det er relativt lite forskning på hvordan influensere påvirker unges politiske
meninger og holdninger, men vår analyse indikerer at det er en sammenheng her, sier professoren.
Influenserne
fyller et behov.
– I
samfunnet ellers får guttene høre at de er tapere og at de er et problem. Hos
mange influensere opplever guttene at de blir sett og forstått, sier Storstad.
Det er
ikke nødvendig at budskapet er helt sant, det er ikke sikkert at guttene er
helt enige med de digitale opinionslederne heller, men de tilbyr dem et
fellesskap som de ikke finner andre steder, utdyper forskeren.
Mye tyder også på at måten vi snakker om likestilling forklarer guttenes holdningsendring.
– Jeg synes ikke det er så rart, vi snakker jo gjerne om
likestilling som en tatt-for-gitthet og at det handler om jenter og kvinners
rettigheter. Det er ikke sikkert at guttene kjenner seg helt igjen i den
fortellingen. Kanskje er guttenes holdningsendring snarere et uttrykk for
politisk engasjement enn at de egentlig er mot likestilling?
Hun mener
vi må senke den moralske pekefingeren overfor guttene og heller ta oss tid til
å lytte på hva det er de sier og mener.
Kunnskap eneste forsvar
Så hva
kan vi gjøre?
–
Kunnskapen i ditt eget hode er nesten det eneste vernet mot fake news, sier Storstad.
Å skjønne
forskjell på ekte og falske budskap krever både kunnskap og kritisk tenkning, utdyper hun.
– Men du kan ikke starte med å lære kritisk tenkning før de grunnleggende
kunnskapene er innlært. Kritisk tenkning utløses i møte med fagkunnskap. Det
står om noe viktig, sier Storstad.
Til sist
er det nemlig kunnskap om og forståelse for demokratiske verdier og prinsipper
læreren i klasserommet kjemper for. Men lærerne greier det ikke alene.