Kan en halvtimes fysisk aktivitet midt i arbeidsdagen hjelpe på humøret?

Kontoransatte bør bevege seg mer og sjefen bør støtte det, mener forskere

To ulike tiltak skulle få studiedeltakerne opp av stolen gjennom dagen.

Noen arbeidsplasser gir ansatte støtte til treningssenter eller organiserer sine egne aktiviteter.

Blir det benyttet – og har det noen effekt?

En studie fra forskeren Lisa-Marie Larisch og kollegene hennes fra Gymnastik-och idrottshögskolan i Sverige viser at mer bevegelse kan gjøre godt for helsen om du har stillesittende arbeid.

Gående og stående møter

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. Forskerne fikk med seg 260 kontoransatte fra to ulike bedrifter.

De ble delt inn i to grupper. Den ene fikk ulike former for støtte som skulle gå til tiltak for å øke den fysiske aktiviteten sin. Den andre gruppa fikk støtte for å redusere tiden de satt stille på jobb.

Alle fikk personlig oppfølging og rådgivning fra en helsecoach. De hadde gående og stående møter på jobb, rusleturer i lunsjen og felles gruppetrening. Lederne deres skulle støtte medarbeiderne sine i å delta.

Søvndagbok og spørreskjema

Den andre gruppen fikk gratis treningskort på et treningssenter.

Deltakerne ble utstyrt med en bevegelsesmåler. Den målte deltakernes søvn og bevegelsene deres gjennom dagen.

De fylte også ut en søvndagbok og et spørreskjema som skulle gi svar om den psykiske helsen deres.

Forskerne så spesielt på fire ulike ting i deltakernes liv. Det var hvor mye de var i moderat til høy fysisk aktivitet, hvor mye lett fysisk aktivitet de fylte tiden med, hvor mye de satt stille og hvor mye tid de tilbrakte i sengen.

Opplevde at de bevegde seg mer og følte seg bedre

I etterkant gjorde forskerne intervjuer med deltakerne, og de ble delt inn i grupper for å snakke om opplegget de hadde vært med på.

Resultatene derfra viser at deltakerne selv opplevde at de bevegde seg mer og følte seg bedre.

Forskerne så også en positiv effekt på deltakernes aktivitetsnivå.

Det så likevel ikke ut til at de som brukte mest tid på lett fysisk aktivitet, begynte å trene mer med høyere intensitet.

De fant likevel ingen endring i symptomene på depresjon, angst og stress.

Gratis treningskort og rådgivning så ut til å være mest effektivt for disse deltakerne.

– Holder ikke å utruste enkeltpersoner med verktøy

Tiltakene på arbeidsplassen så ut til å fungere godt så lenge de ble gjennomført etter planen, skriver forskerne i den vitenskapelige artikkelen.

Ofte fungerte det ikke optimalt.

Noen av de kontoransatte opplevde for eksempel at de ikke fikk støtte av sin nærmeste leder. En annen deltaker følte at det ble oppfattet som litt nerdete å stå oppreist under et møte eller være veldig opptatt av at tiltakene skulle gjennomføres.

– Dette kan ha påvirket resultatet, medgir en av forskerne bak studien, Lisa-Marie Larisch, i en pressemelding.

Det å ha tilgang til treningssenter, friluftstime, et godt arbeidsmiljø og ledere som går foran med et godt eksempel er ting som hjelper på, fant forskerne ut i studien.

Trening som en del av arbeidstiden?

Forskere har undersøkt hvor bra det er med aktivitet i arbeidstiden mange ganger.

Forskning.no publiserte en artikkel i 2020 der forskere tok til orde for at fysisk aktivitet på jobb bør være obligatorisk.

– I løpet av de neste 20 årene håper jeg at det blir en selvfølge med en halv time med trening i løpet av arbeidsdagen. Det må være noe vi bare gjør. På samme måte som vi spiser lunsj, sa Chris McDonald, en av forskerne fra artikkelen.

Litt det samme forsøkte altså en av gruppene i den nye, svenske studien.

– Det skal være akseptabelt at trening er noe man bruker arbeidstid på. Det vil hjelpe alle de som aldri får trent på fritiden, mente forskeren Just Bendix Justesen som også kommenterte saken.

Var skeptisk

Arbeidsmiljøforskeren Helge Hvid var i samme artikkel skeptisk til idéen om trening på jobb.

– Jeg er redd for at en del medarbeidere ikke synes det er en god idé. De vil oppfatte det som utidig innblanding, sier Hvid.

– Noen mennesker synes ikke arbeidsplassen skal bestemme om de skal trene eller ikke. Det må man ta høyde for. Hvis det blir for stor motstand, virker det ikke, sa han videre.

Generelt har trening vist seg å ha god effekt på folks psykisk helse.

Den beste treningsformen er den du syns er morsomst, sa forskeren Stefano De Dominicis i en forskning.no-artikkel tidligere i år.

Larisch, Lisa-Marie., Kallings, Lena V., Jakobsson, Britta Thedin og Blom, Viktoria. (2023). “It depends on the boss” – a qualitative study of multi-level interventions aiming at office workers’ movement behaviour and mental health.  International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being.