Denne 800 år gamle kvinnen, gjenskapt ved NTNU Vitenskapsmuseet, ble delt på Facebook og fikk raskt en rekkevidde på nærmere 1,2 millioner visninger.

To av tre i Norge er interessert i populær­vitenskap

Åtte av ti høyt utdannede vil ha nytt om forskning. Konsumet dreier bort fra TV og aviser og over til nettaviser og lyd. Podcast som lydmedium har firedoblet seg i daglige lyttertall siden 2015.

Mange av oss «møtte» denne søte, «800 år» gamle kvinnen gjennom mediene i forrige uke.

Kvinnen ble født på slutten av 1200-tallet i Trondheim og er gjenskapt ved NTNU Vitenskapsmuseet. Delingen av bildet på Facebook fikk raskt en rekkevidde på nærmere 1,2 millioner visninger.

– Ifølge NTNU er det over ti ganger mer enn visningsantall museet vanligvis får på sine delinger – til vanlig regner de 100.000 visninger som godt.

Det fortalte Cesilie Bollingmo, avdelingsleder for media i Kantar på årets Forskningskommunikasjonsdager, som arrangeres av forskning.no.

To av tre liker populærvitenskap

To av tre over 18 år i Norge er interessert i populærvitenskap.

Høyt utdannede nordmenn mellom 30 til 49 år er mest interessert. Menn litt mer enn kvinner.

Interessen for forskning henger sterkt sammen med høyere utdannelse. Åtte av ti med høyskoleutdannelse er interessert i å holde seg oppdatert på forskning.

Det viser Kantars medieundersøkelse, som ble presentert under Forskningskommunikasjonsdagene onsdag.

Podkast skyter i været

Av tradisjonelle medier holder radio seg bra, ellers går papiraviser kraftig ned.

Nettaviser stiger jevnt, mens strømming av podcast skyter i været.

Podcast har firedoblet seg i daglige lyttertall siden 2015.

18 prosent oppgir nå at de daglig hører på podcast og mediet appellerer først og fremst til de unge.

I løpet av en måned har syv av ti mellom 18 og 29 år hørt på en podcast.

– Sammen med radio løfter podcast konsumet av lyd i sum, sa Cesilie Bollingmo, avdelingsleder for media i Kantar.

Av tradisjonelle medier holder radio seg bra, ellers går papiraviser kraftig ned, ifølge Cesilie Bollingmo i Kantar.

Unge strømmer utenlandske serier

For dem over 50 år har lite skjedd med TV-vanene. De ser like mye lineær TV som for flere tiår siden.

Men ungdom ser bare TV 24 minutter daglig.

– Men det er ikke slik at de ikke ser på levende bilder på skjerm, sa Bollingmo i Kantar.

De strømmer i stedet. I tillegg til 20 minutter lineær TV, ser de en time på utenlandske strømmetjenester og 20 minutter på norske strømmetjenester.

Totalt ser de unge litt færre minutter strømming og TV enn for ti år siden.

Nettaviser står sterkt

Norge har nesten alltid vært en av de mest avislesende nasjoner i verden. De siste årene har papiraviser hatt en voldsom tilbakegang.

– Men i sum er lesingen på nesten samme nivå som for 60 år siden, sa Bollingmo.

Nettaviser har overtatt som appetittstiller av nyhetshungeren.

Nesten to millioner er innom VG.no hver dag.

Når det gjelder troverdighet på nyheter, er NRK1 desidert best etterfulgt av TV2 og Aftenposten.

Unge storforbrukere av sosiale medier

De tre store sosiale medier-kanalene er fortsatt Facebook, Instagram og Snapchat.

Tre av fire bruker Facebook.

Facebook er fortsatt i bruk blant de unge, men de bruker det ikke på samme måte som før. De er på grupper, og avtaler arrangementer med venner.

De poster ikke status.

Blant de unge er også YouTube store.

TikTok vokser raskest

– Alt kan læres på YouTube. De har bruksanvisninger for alt mulig og kanalen er også populær blant unge som er interessert i spill, sier Bollingmo.

De unge vil ha nyheter på Snap. Og veldig tabloidisert.

TikTok vokser raskest. Her oppgir unge at de bruker det som ren underholdning.

Endringslogg: Endret strømming av lyd til strømming av podcast.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS