Les mer om fordelingen av musikksjangre på Roskilde-festivalen 2024.(Foto: Kim Matthäi Leland)
Hver tredje musiker på Roskilde spiller pop: – Musikk er blitt big business
Pop tar stadig mer plass på festivallisten, ifølge en ny opptelling. Her forklarer en forsker hvorfor popen er i ferd med å gå forbi hiphop, rock og elektronika.
IdaEriksenJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Medina, PinkPantheress, Aamarae og Julie
Pavon. Roskilde Festival 2024 er fullt av popdronninger – og konger, for
den saks skyld.
Faktisk er pop den desidert mest populære
sjangeren på festivalen med hele 58 artister av totalt 186 musikalske innslag
på årets program – noe som betyr at hver tredje opptreden tilhører
popsjangeren.
Det er nesten dobbelt så mange som den
nest mest populære musikksjangeren, hiphop. Det viser en ny opptelling.
Det har lenge vært kjent og omdiskutert at
pop for lengst har gått forbi både rock og folk – som var svært populære
sjangre da festivalen startet i 1971 og i mange år fremover.
Ifølge Morten Michelsen, professor og
musikkhistoriker ved Aarhus Universitet, er det blant annet fordi den skaper en
helt spesiell stemning:
– Popmusikk handler ofte om å gi publikum
en god opplevelse. Det er morsomt og lystbetont og gir oss mulighet til å gi
slipp på bekymringene og forsvinne inn i en annen verden for en stund, sier
han.
I tillegg har sjangeren med årene blitt en
paraply for mange forskjellige typer musikk, forklarer Michelsen:
– Popbegrepet er blitt utrolig bredt i
løpet av de siste 20 årene. Det er blitt plass til artister som den amerikanske
sangerinnen SZA, som er på Roskilde-programmet i år, og som blander
elektroniske beats med hiphop, R&B og pop, samt de mer klassiske
popartistene som Medina. Det gjør at flere kan relatere seg til pop.
Hvis man skal snevre inn hva som
kjennetegner pop, er det ifølge Morten Michelsen følgende:
– Ofte kvinnelige sangere som uttrykker
følelser og seksualitet gjennom musikk drevet av elektroniske beats, kombinert
med innslag av dyp bass og synthesizer-akkorder på pianoet.
Slik ble opptellingen gjennomført
Videnskab.dk har delt de 186 artistene på Roskilde Festivals program for 2024 inn i ulike sjangre.
Sjangerinndelingen er basert på Roskilde Festivalens egen beskrivelse av artistene.
Vær oppmerksom på at en artist kan være kategorisert under flere ulike sjangre og derfor vil dukke opp flere ganger i statistikken.
Det er også viktig å merke seg at opptellingen er preget av en viss grad av subjektivitet – derfor bør den betraktes mest en pekepinn på hvilke sjangre som er mest populære.
Pop omfavner kapitalismen
Pop representerer også et oppgjør med noen
av rockens aktivistiske budskap fra 1970- og 1980-tallet.
Den gang satte rockemusikerne seg i
opposisjon til det etablerte samfunnet, for eksempel ved å ta avstand fra
kapitalisme og forbrukskultur gjennom en slags «hippieaktivisme».
– Selv om det kan diskuteres hvor
progressivt det var å spille gitar og ruse seg og samtidig hevde at man var mot
kommersialisme, var det en stor del av rockens selvfortelling. Popmusikere har
i stedet akseptert at musikk er big business. Det handler om å lage god musikk
og tjene penger på det, sier Michelsen.
Selv om all musikk kan være kommersiell,
er det forskjell på hvordan musikkbransjen behandler ulike sjangre, forklarer
han.
– Det er for eksempel utrolig vanskelig å
leve av å være eksperimentell jazzmusiker i et lite band. Men popstjerner kan
være godt betalt, og generelt er mange popartister flinke til å bruke seg selv
som merkevare på sosiale medier og andre steder, sier musikkhistorikeren.
Verdensmusikken har blitt mer populær
Like utenfor de fem mest populære
sjangrene på Roskilde Festival 2024 finner vi sjangeren verdensmusikk med 17
artister.
Kategorien kjennetegnes av rytmiske
elementer fra hele verden. I år vil for eksempel bandet Bixiga 70 fremføre
musikk som blander brasiliansk samba med afrikanske rytmer.
Du kan også sjekke ut bandet Kakuma Sound,
hvis medlemmer kommer fra flyktningleiren Kakuma i Kenya og inspirerer med
rytmer fra blant annet Kongo, Somalia og Uganda.
Verdensmusikken har blitt ønsket velkommen
på musikkscenene de siste 20-30 årene, forteller Morten Michelsen.
– På 1990-tallet var det én
verdensmusikkscene på Roskilde-festivalen. I dag spiller artister fra sjangeren
på alle scenene på festivalen. Verdensmusikk betyr mye for mange mennesker og
er en sjanger som forener, også på tvers av kulturelle skillelinjer, sier han.
Vil ha hiphop og champagne i håret
Vår opptelling viser at hiphop-sjangeren
tar andreplassen på Roskilde-programmet i år, med 30 artister.
Annonse
Ifølge Morten Michelsen skyldes Roskildes
prioritering av sjangeren blant annet at hiphop har blitt mer mainstream de
siste 20-30 årene.
– Hiphop startet som noe vilt og
banebrytende da Run-DMC dukket opp med sine politisk radikale tekster på
80-tallet, og N.W.A introduserte gangsterrappen med sin ikoniske låt «Fuck Da
Police». Men i dag er hiphop blitt mainstream og noe som også den øvre
middelklassen har omfavnet, sier Morten Michelsen.
Rap og hiphop hyller individet, penger og
forbruk, noe popmusikken også gjør.
– Mange hiphop-artister dyrker seg selv og
viser hvor kule og rike de er. De går med pels, store gullkjeder og heller
champagne i håret, og det er noe mange ungdommer liker, forklarer Michelsen.
Generelt er det flere paralleller mellom
hiphop og pop, utdyper han.
– Festen er utgangspunktet for begge
sjangre. Derfor er hiphop også blitt mer poppete. Det ser vi for eksempel hos
Gilli, som opptrer på Orange Scene i år. Han er en slags hybrid mellom hiphop
og pop.
De første navnene på Roskilde
Da Roskildefestivalen startet i 1971, var
det først og fremst danske og internasjonale rockenavn som sto på plakaten –
deriblant Alrune Rod og Gasolin. Andre artister var Povl Dissing og
jazzorkesteret Fessors Big City Band.
Det første året festivalen het Sounds
Festival, var det bare én scene og rundt 10.000 gjester. I dag er det rundt 130.000 besøkende hvert år.