Fra 2027 innfører EU et nytt kvotesystem,
ETS2, som skal gjelder for drivstoff til transport, oppvarming og deler av
småindustrien.
Det betyr at bensinstasjoner og andre som selger bensin, diesel, fyringsolje og gass må kjøpe klimakvoter for utslippene.
– Kostnadene vil til slutt veltes over på forbrukerne. For Norge handler det først og fremst om pumpeprisen for bensin og diesel. I mange EU-land vil også husholdninger som varmer opp med gass eller fyringsolje merke det, sier Jørgen Wettestad, forsker ved Fridtjof Nansens Institutt.
Han forsker på EUs klimapolitikk, hvor han følger nøye med på utviklingen.
I Norge brukes nesten bare strøm fra vannkraft til oppvarming, og dermed vil ETS2 neppe ha noe å si for norsk strømpris.
– ETS2 vil antagelig bety mye mindre i Norge enn i EU, sier forsker Jørgen Wettestad.(Foto: Jan D. Sørensen / FNI)
Hvorfor gjør EU dette?
EU har hatt kvoter for industri og
kraftproduksjon i 20 år.
I disse sektorene har utslippene blitt redusert, ikke
minst de senere årene. Men i transport og bygg har det gått mye tregere.
– ETS2 er et forsøk på å få fart på de
sektorene som har vært mest gjenstridige. Mange land har så langt hatt lave
eller ingen avgifter eller karbonprising av disse sektorene. Derfor er
hensikten å få til en felles minstepris på utslipp, forklarer Wettestad.
Målet til EU er 43 prosent utslippskutt
innen 2030, sammenlignet med 2005.
Politisk minefelt i EU
Internt i EU er ETS2 veldig
kontroversielt.
– Det handler om drivstoffpriser.
Frankrikes «gule vester»-opprør viste hvor eksplosivt dette kan være politisk.
Flere østeuropeiske land frykter at det nye systemet vil ramme husholdningene
hardt, sier Wettestad.
For å sukre pillen har EU lagt inn flere
«støtputer»:
Oppstart
kan skyves fra 2027 til 2028 hvis energiprisene tolkes som «eksepsjonelt høye».
Ekstra
mange kvoter auksjoneres i starten for å dempe prisene.
Hvis
kvoteprisen overstiger 45 euro i to måneder, kan nye kvoter slippes inn i
markedet.
Og
ikke minst: EU oppretter et sosialt klimafond. Fondet kan bli på over 300
milliarder euro, og skal brukes til å støtte husholdninger og småbedrifter som
rammes hardest.
Hva betyr det for Norge?
I juni vedtok Stortinget at Norge skal
slutte seg til ETS2. Arbeiderpartiet, Høyre, SV, Rødt, Venstre, MDG og KrF
stemte for. Senterpartiet og FrP stemte imot.
Men hva vil det egentlig bety for norske
velgere?
Annonse
– ETS2 vil antagelig bety mye mindre i
Norge enn i EU. Grunnen er at Norge allerede har en høy CO₂-avgift, og den skal
trappes videre opp. Derfor er mye av kostnaden allerede priset inn. For oss i
Norge kan dette bli mer av en administrativ øvelse, sier Wettestad.
Han forteller at ETS2-systemet også har
unntak, og en «bakdør»-mulighet som er relevant for Norge: Dersom CO₂-avgiften
vår er høyere enn ETS2-prisen i løpet av et år, kan vi i prinsippet slippe å
følge opp systemet, i hvert fall det gjeldende året.
Forskning på EUs klimapolitikk
Ved Fridtjof Nansens Institutt følger
forskere utviklingen av EUs klimapolitikk, som det nye kvotesystemet for
transport, bygg og mindre industri.
Forskerne undersøker hvordan systemet er
bygget opp, hvorfor det skaper så mye politisk debatt, og hvilke konsekvenser
det kan få for husholdninger, bedrifter og medlemsland.
Hvor mye dyrere blir bensinen?
Analytikere er usikre på hvor høyt
ETS2-prisen vil gå.
Et anslag ligger på 75–90 euro i 2028, ifølge analyser
gjengitt på bransjenettstedet Carbon Pulse. Noen anslag peker på enda høyere
priser.
Grunnen er at EU setter et ganske lavt tak for utslippene fra transport
og bygg allerede fra starten. Disse sektorene har kuttet lite fram til nå, så
farten må opp.
Samtidig er mange løsninger på plass.
Elbiler og varmepumper finnes allerede, og det gjør det mulig å kutte utslipp
raskere uten at kostnadene trenger å løpe løpsk.
– Jeg tror ikke det vil være politisk
aksept med skyhøye ETS2-priser. Fungerer støtputene for dårlig, vil de bli
forbedret, sier Wettestad.
Dyrere, men ikke sjokkdyrt
Et prisnivå på 75–90 euro tilsvarer rundt
2–2,5 kroner per liter i CO₂-kostnader.
– Norske drivstoffavgifter er allerede på
vei opp. For bilistene betyr det at ETS2 i seg selv ikke vil gi en ny
sjokkregning, så lenge vi holder fast ved kursen på CO₂-avgiften. Men helt
kostnadsfritt blir det neppe heller, gitt at alle sektorer må bidra for å nå
målene for klimaomstillingen, sier Wettestad.
Senterpartiet og FrP stemte mot ETS2 i
Stortinget, mens Rødt var kritiske underveis i prosessen.
Annonse
For disse partiene
passer saken inn i et kjent mønster: Å advare mot at EØS binder Norge for hardt
til Brussel. Mange velgere deler denne uroen.
– Denne skepsisen må tas på alvor. Men på
ETS2-området har vi faktisk mer fleksibilitet enn mange tror, sier Wettestad.
En prøvestein for EU. Mindre dramatisk
for Norge
For EU er ETS2 svært viktig.
– Hvis ETS2 mislykkes, svekkes
troverdigheten i hele EUs omfattende og mangfoldige klimapolitikk. Lykkes det,
viser EU at de klarer å kutte også i de vanskelige sektorene, sier Wettestad.
For Norge er bildet mer nøkternt.
– Her blir effektene trolig moderate. Men
vi må fortsette å heve CO₂-avgiften og være åpne om hvordan vi bruker
inntektene. Da kan vi unngå både symbolpolitikk og sosial uro, sier han.
EU har som mål å kutte utslipp med minst 55 prosent innen 2030.
EUs kvotehandelssystem ETS (siden 2005) gjelder industri, kraftsektor og luftfart, og har gitt store utslippskutt.
ETS2 starter i 2027 og dekker transport, bygg og småindustri. Brenselsselgere (som bensinstasjoner) må kjøpe kvoter, og kostnaden havner i drivstoff- og oppvarmingsprisene.