
Fint vær kan gjøre deg overoptimistisk i aksjehandel
Sol og varme kan påvirke hvor mye investorer byr for aksjer. Dermed kan de kjøpe aksjer for dyrt.
Tidligere forskning har vist at værmessige forhold, særlig solskinn, påvirker humøret og innstillingen vår.
Det er påvist at godt humør på grunn av finvær påvirker for eksempel bilkjøp, kunstpriser på auksjon og tendensen til å ta risiko på et lotteri.
Sammenhengen mellom forbrukeratferd og vær ble påvist av forskeren Edward Saunders allerede for 20 år siden.
Dette inspirerte forskerne bak den nye studien.
Aksjekjøp ikke bare analyse-basert
Nå har et internasjonalt forskerteam undersøkt om også aksjeomsetning blir påvirket av været. Ville beslutninger om kjøp bli påvirket av fint eller dårlig vær?
Man skulle kanskje tro at investorer nøkternt og objektivt kjøpte og solgte aksjer ut fra analyser og prospekter om hvordan selskapet vil gjøre det i fremtiden.
Men noe så tilfeldig som været, kan faktisk også spille en rolle.
Tok utgangspunkt i værdata
Forskerne ved University of Portsmouth's Centre for Innovative and Sustainable Finance (CISF) samlet inn data fra værstasjoner. Hvilke værtyper påvirker investorer mest?
Dataene avdekket at investorer byr mer i solskinnsperioder.
Avhengig av hvor langvarig finværet er, kan dette føre til at prisen i annenhåndsmarkedet blir redusert med to til tre prosent, viser studien.
Finvær trekker altså prisen på aksjer opp.
Studien er publisert i Journal of Corporate Finance. En av forskerne bak heter forøvrig Sun til etternavn.
Godt humør gir overoptimisme
Med solfylt vær blir man ofte i godt humør. Det er jo som regel positivt.
Men ikke når det kommer til finansielle beslutninger, mener professor Jia Liu ved University of Portsmouth og direktør ved CISF.
– Når solskinnet blir mer intenst, blir kjøpere mer overoptimistisk og mindre risiko-averse.
Risikoavers betyr å ha motvilje mot å ta risiko.
– Det kan føre til at aksjer i slike sesonger kan bli overpriset, sier hun i en pressemelding.
Analyserte over 3.000 investorer
Forskerteamet gikk gjennom 28.321 bud fra 2.978 investorer mellom 2006 og 2019. Dette var bud i primærmarkedet, basert på presentasjoner av firmaets fremtidsutsikter.
Slike aksjesalg tilbys overfor store investorer når selskaper har ekstra kapitalbehov og skjer før aksjene tilbys resten av markedet.
Så har forskerne sammenlignet kjøpernes bud i ulike værperioder.
Kan lide tap
Forskerne vil gjøre investorer oppmerksomme på at de kan bli litt i overkant optimistiske rundt investeringene sine i perioder med fint vær.
Og at de blir mer tilbøyelige til å ta risiko som det ikke er grunnlag for i aksjens reelle verdi.
Dette bør de ta i betraktning når de byr på aksjer, ellers kan de kanskje lide tap, mener forskerne. Tapet kan oppstå når de skal selge aksjene videre.
Fenomenet blir bare mer aktuelt fremover, fordi klimaendringene gjør været mer ustabilt fremover i hele verden.
– Å opprettholde stabilitet i markedene kan avhenge av at vi er oppmerksomme på denne psykologiske faktoren. Ellers kan klimaendringer ha en destabiliserende påvirkning på investorers vurderinger, mener professoren Jia Liu.
Referanse:
Q. Sun mf: Sunshine-induced mood and SEO pricing: Evidence from detailed investor bids in SEO auctions. Journal of Corporate Finance, 23. april 2023.