Deltagerne i studien syklet på en ergometersykkel til de nådde maksimalt oksygenopptak.

Endringer i musklene til pasienter med long covid ble verre etter trening

– Det er umulig å bortforklare det biologiske fenomenet som vi ser, sier norsk forsker. Samtidig er trening kanskje nøkkelen til å bli frisk igjen.

Fysiske anstrengelser kan være slitsomt for folk med long covid

Mange opplever at de blir mer utmattet, får vondt i musklene og sliter med å konsentrere seg og huske ting i timene eller dagene etterpå.

Men hva er egentlig grunnen til at de reagerer sånn? Nederlandske forskere mener de har kommet litt nærmere et svar.

De har tatt prøver av 25 pasienter med long covid og 21 friske personer. Både før og etter trening på en ergometersykkel.

Biologisk forklaring

Det de fant inni muskelvevet, peker i én bestemt retning, ifølge forskerne bak den lille studien som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature communications.

Nemlig at utmattelsen har en biologisk forklaring.

Professor emeritus og seniorforsker ved Stavanger universitetssjukehus Roald Omdal er enig.

– Det er umulig å bortforklare det biologiske fenomenet som vi ser her. Dette er ikke noe som folk kan innbille seg eller som du kan psykologisere vekk, sier han til forskning.no.

Roald Omdal har ikke vært med på studien, men leder selv et forskningsprosjekt som prøver å finne biologiske årsaker til long covid.

Musklene lagde mindre energi

Selv om dette er en liten studie, mener Omdal funnene er tydelige.

Musklene til de med long covid skilte seg nemlig ut. De hadde en annen sammensetning av muskelfibre enn de friske deltakerne.

Og etter treningsøkten var musklene enda mer svekket.

De lagde rett og slett mindre energi enn hos de friske personene. Spesielt virket mitokondriene, ofte kalt cellenes energifabrikk, dårligere enn normalt.

– Musklene trenger energi for å virke, sier en av forskerne bak studien, Michèle van Vugt, i en pressemelding

Norske pasienter blir oppfordret til å trene

Og de nederlandske forskerne fant mer. Musklene til de med long covid hadde nemlig tegn på skade etter treningen.

Så betyr dette at folk med long covid bør være forsiktige med å trene?

Ja, antyder van Vugt. Tradisjonell rehabilitering og fysioterapi kan virke mot sin hensikt, sier hun.

Men ved et behandlingssenter i Hardanger har forskere en helt annen erfaring.

– Jeg tenker kanskje man skal være forsiktig med å gå så ut med så tydelige anbefalinger basert på en enkelt studie, sier Marte Jürgensen.

Der blir norske pasienter med long covid lært opp til pushe seg selv til å være mer fysisk aktive. Etter tre dager drar de hjem og blir fulgt opp per telefon.

Drar konklusjonen for langt

Resultatene av rehabiliteringen i Hardanger er lovende, ifølge forskerne.

– Det vi ser, er at selv om pasientene gjennom behandling har valgt å øke aktivitetsnivå, så blir de bedre. De får mindre fatigue, de får bedre funksjonsnivå og mindre sykemelding. Resultatene er til og med bedret ved et års oppfølging, sier psykiater Marte Jürgensen.

Derfor synes Jürgensen og prosjektleder Bente Frisk at van Vugt drar konklusjonen for langt.

Det er et stort sprang fra å studere hva som skjer inni musklene på denne undersøkelsen, til å gi generelle råd til pasienter, synes Frisk. Hun er professor ved Høgskolen i Vestlandet.

– Jeg mener forskere har en forpliktelse overfor pasientene til å formidle resultater på en nyansert måte, sier Bente Frisk.

To svakheter ved studien

Frisk trekker også frem to andre svakheter ved den nye studien.

• For det første var endringene i muskulaturen ikke like tydelig for alle pasientene. Det var altså store individuelle forskjeller mellom de 25 som var med i studien.
  • For det andre har ikke forskerne fulgt opp pasientene over tid. Muskelprøvene ble tatt en uke før og dagen etter treningen. Hva som skjer etter dette, har de ikke forsket på.

Anbefaler å trene opp til din egen grense

Omdal ved Stavanger universitetssjukehus tror heller ikke den nye studien viser at folk med long covid ikke kan trene.

Han påpeker at kondisjonstrening har vist seg å være effektivt for andre grupper med kronisk utmattelse.

– Du skal drive med trening, men opp til din egen grense. Det kan være å gå til postkassa for noen, å jogge for andre, sier Omdal.

Frisk og Jürgensen mener også at rehabiliteringen må skreddersys til hver enkelt pasient for at den skal fungere.

Musklene peker seg ut

Samtidig mener Omdal at studien er en sterk indikasjon på at det skjer noe i muskulaturen til pasienter med long covid.

Forskerne tok også blodprøver og målte lungekapasiteten til deltagerne, men fant ingen forskjeller mellom gruppene.

– Det er interessant at det tilsynelatende ikke er noe galt i andre systemer, som lunge og blod, sier Omdal.

Samtidig har en ett år gammel oppsummering av forskning på long covid vist noe annet. Både lunger, blod, hjertet og andre organer var ofte skadet hos disse pasientene, viste oppsummeringen.

Kilde

B. Appelman mfl: Muscle abnormalities worsen after post-exertional malaise in long COVID, Nature communications, januar 2024.