Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.
Forsker June Borge Doornich ser store muligheter ved å ta i bruk Chat GPT for å formidle egen forskning.
(Foto: Mats Jenssas)
– Som forsker står det deg fritt å formidle forskningen din som du ønsker
Forsker June Borge Doornich mener det er på høy tid at forskere tenker nytt om formidling. Selv har hun laget sin egen ChatGPT.
– Hvorfor
ikke kickstarte diskusjonen ved å gjøre forskningen tilgjengelig på en enkel,
men likevel utfordrende måte? spør forsker June Borge Doornich ved Handelshøgskolen på Nord universitet.
I en vitenskapelig artikkel presenterer hun en analyse av hvordan store, internasjonale hendelser påvirker
dynamikken mellom geopolitikk og global handel. Analysen er gjort i samarbeid med kollega og professor Pål Andreas Pedersen.
Har utformet ferdige prompter
I ettertid har hun ved hjelp av Open AIs Custom GPTs laget sin egen ChatGPT. Hun har utnyttet dens funksjoner og muligheter som enkelt kan tilpasses utdanning,
læring – og ikke minst forskningsformidling.
– Som forsker står det deg fritt å formidle forskningen din som du ønsker og
finner formålstjenlig. Jeg ønsket å gjøre min forskning tilgjengelig for flere og laget en egen ChatGPT der jeg la inn hele forskningen vår, sier Doornich.
Hun la deretter linken ut
på LinkedIn. På den måten forenklet hun tilgangen til forskningen.
Doornich finner det utrolig fascinerende å interagere med et så innovativt verktøy
som ChatGPT. Der har hun utformet såkalte «prompter», eller instruksjoner, som det kalles på norsk.
De gir blant annet brukeren tre forslag til spørsmål å stille chatten for å sette i gang
dialogen. Hun har også utformet enkle instruksjoner. Det skal lettere gi brukeren anledning til å snakke om forskningsresultatenes innvirkning på egen industri.
Hva er ChatGPT?
ChatGPT er en avansert tekstgenereringsmodell utviklet av OpenAI. Denne modellen er kjent for å kunne generere meningsfulle og naturlige setninger basert på et gitt input.
En vanlig måte å bruke ChatGPT på er å gi modellen en setning eller et spørsmål, og la modellen generere en respons. Man kan også bruke modellen til å fullføre en setning eller en tekst, eller til å generere ny tekst basert på et gitt emne.
Kilde: DigitalNorway.com
Nye
grep for å sette dagsorden
Doornich
mener det er på høy tid at forskere tenker nytt om formidling. Ofte er det slik
at en vitenskapelig publisert artikkel lever sitt eget liv. I beste fall blir den lest og
diskutert. I verste fall samler den støv i en skuff eller digitalt støv i
skyen.
Det er ingen tjent med, mener hun. Forskning er et samfunnsansvar, og
samfunnstjenlig forskning fortjener plass og oppmerksomhet.
– Akademia
er konservativt, men verden har allerede omfavnet åpen forskning. Mange ulike konsepter har lyktes med å aktualisere forskningsbasert
tematikk og bidratt til å la forskning sette dagsorden, sier hun.
Nå mener hun tiden er inne for å
ta et skritt videre.
– Som forskere må vi omfavne muligheten til å formidle forskningen på flere ulike arenaer og gjøre
den lettere tilgjengelig, sier hun.
Innovativ formidling
– Ved å tilgjengeliggjøre forskning på denne måten, kombineres teknologi og
menneskelig interaksjon. Custom GPTs kan hjelpe forskere med å oversette
komplekse forskningsfunn til et språk som er forståelig for et bredere publikum,
sier Lasse Finsås.
Han er direktør for digitalisering og infrastruktur ved Nord universitet.
– Doornichs initiativ er et eksempel til etterfølgelse. Moderne teknologi inviterer til dialog. Jeg har stor tro på at dette kan forenkle kommunikasjon rundt forskning. Ikke minst fordi GPTs raskt kan sammenfatte store mengder informasjon,
identifisere trender og foreslå nye retninger for forskningen. Summen av dette kan bidra
til å akselerere forskningsprosessen, sier Finsås.
Forskning
i undervisning
Han mener videre at dette er måten å treffe studenter på. De er allerede vant
til å bruke denne type teknologi. Den nye generasjonen studenter integrerer med
største selvfølgelighet ChatGPT i sin læringshverdag.
For
forelesere som inkluderer sin forskning i undervisning, gir Custom GPTs
mulighet for å fremme forskning og formidling på tidsriktige og spennende
måter. Samtidig gir det tilpasset læringsstøtte.
– Custom GPTs kan tilpasse seg hver enkelt students læringsstil og tempo. Det kan gi
forklaringer og ressurser som passer til deres behov og svare på spørsmål i
sanntid. Studentene får også umiddelbare svar på sine spørsmål uten å måtte
vente på at foreleseren skal bli tilgjengelig, sier Lasse Finsås.
Referanse:
June Borge Doornich og Pål Andreas Pedersen: Exogenous Shocks and the Dynamics between Geopolitics and Global Trade. Journal of World Trade, 2024. Sammendrag. Doi.org/10.54648/trad2024018
Les også disse sakene fra Nord universitet:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER