Stolte prosjektledere: fra venstre: Paul Karlsen (Nordic Crane), Geir Mosaker (Leirvik), Torstein Ryeng (Statens vegvesen), Thomas Reed (COWI) og Alexander Winsnes (Winsnes).(Foto: Statens vegvesen)
Hangarbrua
– en «gave» til teknologibyen Trondheim
Hangarbrua er et forsknings- og
utviklingsprosjekt i regi av
FjordX-programmet i Statens vegvesen. Målet med prosjektet er å utvikle ny
kunnskap og teknologi for bygging av kostnadseffektive, miljøvennlige og trygge
konstruksjoner.
Hangarbrua har allerede blitt forsket på
av både mastergrads- og doktorgradsstudenter ved Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), og vil bli forsket videre
på i lang tid fremover.
Hangarbrua er altså en «gave» som vil ha stor
nytteverdi langt utover verdien for gående og syklende, som får et
miljøvennlig og trygt transportalternativ inn til Trondheim sentrum.
På brua er det installert sensorer som blant annet registrerer hvordan brua beveger seg. Data som hentes
inn fra sensorene kan brukes i mange ulike sammenhenger, og vil bidra til enda
mer kunnskap om aluminium som materialvalg.
Erfaringene fra Hangarbrua vil
kunne bidra til etablering av et regelverk som kan brukes i prosjektering og
produksjon av fremtidige aluminiumsbruer. Hittil er det Norge og Canada som i
verdenssammenheng leder «kappløpet» med å ta i bruk aluminium i
brukonstruksjoner.
Stramt
tidsskjema og presisjonsarbeid
Hangarbrua, som er en gang – og sykkelbru, skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon. Den
er en såkalt «nettverksbuebru» laget av
aluminium. Brudekket består av 100 % resirkulert aluminium med materiale fra
den nedlagte oljeplattformen Gyda.
Leirvik AS bygger Hangarbrua for Statens
vegvesen, og byggingen startet i mai 2024. I desember 2024 ble Hangarbrua
prøvemontert i fabrikken til Leirvik AS på Stord, og i mars i år ble de fire
bruelementene sendt med båt til Trondheim.
Siden mars og frem mot innheisingen av
brua har Leirvik jobbet med å sveise sammen de fire bruelementene. De har også utført montasje av hengestag, rekkverk og sikkerhetsnett på dem ved Leangen stasjon.
Leirvik AS er en leverandør av store
konstruksjoner i aluminium. Med Hangarbrua-prosjektet tar Leirvik AS steget fra
prosjekter i olje- og gassmarkedet til også å arbeide med brukonstruksjoner.
– Hangarbrua er et svært viktig prosjekt
for oss. Det er første gang på 30 år vi bygger en bru i aluminium, så det var på tide
med en ny, sier prosjektleder Geir Mosaker fra Leirvik AS.
– Å kunne teste ut bruken av resirkulert
aluminium i en brukonstruksjon markerer en viktig milepæl. Hangarbrua vil
være med på å fremme utviklingen av konkurransedyktige, bærekraftige og
kostnadseffektive løsninger for miljøvennlige aluminiumsbruer i fremtiden, sier
han.
Leirvik AS jobber blant annet med å utrede
mulighetene for å bygge bruer i aluminium av andre konstruksjonstyper og
lengder.
Annonse
Hangarbrua er en gang- og sykkelbru som krysser jernbanen ved Leangen stasjon i Trondheim. Her er brua løftet på plass.(Foto: Vegard Thorvaldsen / Statens vegvesen)
Aluminium – vedlikeholdsfritt i
100 år
Hangarbrua er en «ekte» grønn bru. Resirkulert, kortreist aluminium er et materialvalg som ifølge en fersk rapport
fra COWI gir 30 prosent mindre klimagassutslipp enn om brua hadde blitt bygd i rustfritt
stål.
Hovedårsaken til dette er at aluminium har lavere vekt. Dette gir en
fordel sammenlignet med stål blant annet når det gjelder mengden materialer brukt, og for
fundamentering av brua.
Stålkjernepelene er en av komponentene i stålbrua med
høyest utslipp. I tillegg er det benyttet resirkulert dekke fra Gyda-plattformen
i aluminiumsbrua, noe som gir lavt utslipp for denne komponenten.
COWI har
kommet frem til disse konklusjonene ved å gjennomføre en livssyklusanalyse av
Hangarbrua fra planlegging til drifts- og vedlikeholdsfasen.
Flere fordeler med aluminium som
materialvalg
Aluminium ruster ikke, dermed
kreves mindre vedlikehold.
Det er fleksibelt i design og
form og dermed tar det kortere tid å installere brua.
Aluminium kan resirkuleres og
har derfor et relativt lavt karbonavtrykk.
Omkring 75 prosent av all
aluminium som noensinne er produsert, er fremdeles i bruk.
Nå som Hangarbrua er løftet på plass, fortsetter arbeidet med blant annet asfaltering frem mot åpningen.
– Alt ligger til rette for at den vil åpne
for gående og syklende i løpet av høsten, avslutter Ryeng.
Grunnarbeidene – et prosjekt i prosjektet
Parallelt
med byggingen av selve Hangarbrua har det også blitt utført grunnarbeider for
brua, utført av entreprenøren Winsnes AS.
Grunnarbeidene har blant annet
bestått av bygging av støttemurer og landkar for brua. Landkar er endestøtten for en brobane mot land.
I tillegg er det bygget vann- og avløpssystemer
og veilysanlegg, høyspentkabler er lagt om og det er bygd tilstøtende gang- og
sykkelvei og fortau med bredde på 7,5 meter.
Annonse
Høyden på
det nordlige landkaret er 8 meter, mens det sørlige landkaret er 4,5 meter
høyt.
Kranen fra
Nordic Crane som ble brukt til å heise på plass Hangarbrua er en 650 tonns
beltekran med bomlengde på 72 meter. Kranen
ble transportert i deler fordelt på 21 lastebiler før den ble montert sammen ved
Leangen stasjon.
Stegene fra innheising til åpning
1. Et prøveløft dagen før innheising for å sikre balansen (brua løftes etter 4 stykker løfteører)
2. Brua løftes på plass
3. Brua plasseres i riktig posisjon på jekkepunktene
4. Kran demonteres
5. Lager monteres og støpes fast
6. Fuge monteres
7. Løfteører skjæres av
8. Støttemurer og vei bygges ferdig
9. Bru og tilstøtende sykkelvei med fortau asfalteres
10. Brøyteskinne monteres over brua
11. Lys monteres i håndløper på rekkverket
Dette er de involverte partene i Hangarbruprosjektet
Leirvik AS har prosjektert brua sammen med
COWI, og har samarbeidet med Hydro, Aker Solutions og Stena om det resirkulerte
brudekket. Statens vegvesen har et tett forskningssamarbeid med Sintef og Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Vegvesenet er partner i SFI
Physmet, et senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU. Winsnes AS har
utført grunnarbeidene for Hangarbrua.