Denne artikkelen er produsert og finansiert av Statens vegvesen - les mer.
Dette blir nå prøvd ut for første gang i verden i tunnel på E18
Metallavfall – slagg – kan gjøre tunnelene mer miljøvennlige.
Byggeleder Bjørn Dokken i Statens vegvesen og ingeniørgeolog Anniken Hagen i Skanska (t.h.) er veldig godt fornøyd med testingen av SiGS betong i Høvik tunnelen. Helene Strømsvik i Sintef er sentral i forskningen bak den nye betongtypen. Til høyre bilder styrer tunnelarbeider Sondre Eraker i Skanska tunnelriggen.(Foto: Per Kollstad / Statens vegvesen)
PerKollstadPressesjef
Statensvegvesen
Publisert
– Det ser
bra ut, sier byggeleder for Høviktunnelen, Bjørn Dokken, i Statens vegvesen.
– Faktisk
veldig bra, istemmer ingeniørgeolog Anniken Hagen i Skanska.
Svært mye
trafikk
E18 inn
mot Oslo er en av Norges mest trafikkerte veger. Der bygger Statens vegvesen ny
tunnel.
Det er mye
grunnvann i berget over og rundt den 2000 meter lange tunnelen under Høvik
kirke. Den åpner i 2028. Kravene til innsig av vann i en slik tunnel er blitt
svært strenge.
Dermed er
det blitt et møysommelig og tidkrevende arbeid å tette igjen fjellet rundt
tunnelen for å stoppe grunnvannet.
– Hvis
ikke jobben blir gjort skikkelig, kan det føre til setninger i fjellet. Det kan
også føre til skader på bygninger over tunnelen, sier Dokken.
Slagg kan
bli en slager
Seniorforsker
Helene Strømsvik i Sintef, og ansatte i selskapet Master Builder Solutions, har vært involvert i arbeidet med å vannsikre tunnelen.
Det handler
om å få tunnelen så tett som bare mulig. Men det handler like mye om klima.
Tunnelarbeider Syver Stø Mundhjeld er lærling i Skanska. Det er en krevende jobb å sikre Høviktunnelen mot vannlekkasjer.(Foto: Per Kollstad / Statens vegvesen)
Sement er nemlig en versting i klimasammenheng.
Om lag 8 prosent av de globale menneskeskapte
klimautslippene kommer fra sementproduksjon. Det kommer utslipp både fra den
kjemiske prosessen, og fra all energien som går med i produksjonen.
Testet 55
ulike sementgrøter
I
laboratoriet til Sintef i Trondheim har Strømsvik sammen med kolleger prøvd seg fram til en egnet resept for injeksjonsmasse. Dette er sement
som sprøytes inn i berget.
Hele 55 ulike blandinger er prøvd ut.
– Vi har
produsert 50 tonn SiGS-sement som vi skal bruke Høviktunnelen, forteller
Strømsvik.
Silica Green Stone (SiGS) er restavfall fra produksjon av siliokonmangan, som er viktig i produksjonen av stål.
Hele 90.000 tonn av dette tilnærmet verdiløse produktet blir til overs i Norge hvert år hos produsenten Eramet. Selskapet leverer manganlegeringer til den globale stålindustrien. Dette er et stoff som brukes til å lage stål.
Annonse
Seniorforsker Helene Strømsvik i Sintef følger med når Patrick Wahlstrand i Master Builder Solutions tester ut den riktige egenskapene til sementmassen.(Foto: Per Kollstad / Statens vegvesen)
Inne i
Høviktunnelen blir nå den nye injeksjonssementen prøvd ut.
Det helt
spesielle med denne sementen er at 20 prosent av kalksementen er erstattet med
slaggstein.
Slagg er restene som dannes når urenheter som jord, andre mineraler eller metaller skilles ut fra smeltet metall under prosessen med å gjøre metallet renere.
Slaggstein er den harde, stivnede formen av slagg som dannes etter smelting av metall. Dette kan brukes som bygge- eller fyllmateriale.
Når 20
prosent av kalksementen erstattes med finknust grønn slaggstein, som ellers
knapt kan brukes til noe som helst, kan det gi 20 prosent mindre CO2-utslipp.
Slik kan ubrukelig
slagg fra Norge bli en slager.
Gamechanger
i klimaarbeidet
– SiGS i sementen
kan bli en gamechanger i arbeidet med å kutte klimagassutslippene fra
anleggsplasser verden over, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens
vegvesen.
Vegvesenet
er Norges største landbaserte byggherre og planlegger å bygge og oppgradere flere
tiltalls kilometer med tunneler de neste 10-15 årene. Da er det behov for
sement og betong. Mye sement og betong.
Hvis
Statens vegvesen og andre byggherrer som Bane Nor, Nye veier og fylkeskommunene
kan erstatte en del av den tradisjonelle kalksementen med den nye betongen med
SiGS, vil det bety store kutt i CO2-utslippene.
Grønn
plattform
Forsøkene
i Høviktunnelen er en del Grønn Platform-prosjektet Bærekraftig verdikjede og
materialbruk i vegbygging.
Annonse
Dette er et samarbeidsprosjekt hvor Nye veier og
Statens vegvesen er med som byggherrer. NTNU, SINTEF og Universitet i Agder
deltar også, sammen med flere representanter fra industrien. Nye veier
leder prosjektet.
Et av de viktigste målene å gjennomføre minimum 10 pilotprosjekter
innenfor vegbygging, med fokus på sirkulær ressursbruk og redusert CO2.
Bør bli
rimeligere
– Vil den
nye sementen være dyrere å produsere enn tradisjonell sement?
– Nei, sementen
bør bli noe rimeligere. SiGS er jo en betydelig billigere ressurs enn
sement, sier Davik.