DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV Transportøkonomisk institutt - LES MER.
Parkeringsplasser eller sykkelfelt?
Transportøkonomisk institutt har undersøkt om gateparkering eller sykkelfelt er best for trafikksikkerheten.
Forskere på Transportøkonomisk institutt (TØI) har gått gjennom internasjonal forskning på feltet. Det har de gjort i forbindelse med revisjonen av Trafikksikkerhetshåndboken.
– Noen ønsker å parkere bilen nærmest mulig boligen sin. Andre vil heller ha sykkelfelt. Men hva er best for trafikksikkerheten? Det finnes ikke noe enkelt svar.
Det sier Alena Høye. Hun er seniorforsker på TØI.
Færre ulykker, men høyere fart
På strekninger uten gateparkering er det færre ulykker. Spesielt for fotgjengere og syklister.
Forskning viser at antall fotgjenger- og sykkelulykker i gjennomsnitt går ned med rundt 40–50 prosent når man innfører forbud mot gateparkering.
Fotgjengere som skal krysse veien, ser bedre uten gateparkering. Syklistene slipper å komme i konflikt med biler som kjører inn og ut av parkeringsplasser eller med åpne bildører.
Utrykningskjøretøy kan også få bedre forhold.
En ulempe med å fjerne gateparkeringen er imidlertid at farten som regel øker. Det viser en rekke studier fra andre land. Det er også observert i gater i Oslo hvor man har erstattet gateparkering med sykkelfelt.
– Økt fart kan være en ulempe. Ikke bare for trafikksikkerheten, men også for eksempel for fotgjengere som vil krysse veien. Man kan altså ikke forvente at fotgjenger- og sykkelulykker alltid vil gå ned når man forbyr gateparkering, forklarer Høye.
Flere ulykker i kryss uten gateparkering
En annen ulempe med å forby gateparkering finner man i kryss. Antallet ulykker i kryss øker med 50 prosent når man forbyr gateparkering.
Antall fotgjengerulykker er omtrent doblet. Antall sykkelulykker øker med ti prosent.
Økt fart kan bidra til økende ulykkestall. Noen steder kan det også bli flere biler som svinger inn og ut av sideveger når de leter parkeringsplass.
For fotgjengere blir det også lengre avstander å krysse. I kombinasjon med høyere fart er det opplagt at dette gjør det både vanskeligere og farligere å krysse veien. Det er med mindre man installerer for eksempel flere gangfelt og fartshumper.
Både fordeler og ulemper for syklister
For sykkeltrafikken må man avveie ulike virkninger. På strekninger blir det sikrere uten gateparkering. Spesielt hvis man installerer sykkelfelt, vil det også oppleves tryggere.
I tillegg vil man ofte kunne sykle fortere i sykkelfelt enn på en gate med gateparkering, spesielt når det er trangt om plassen.
– De aller fleste sykkelulykkene skjer ikke på strekninger, men i kryss. Der risikerer man flere sykkelulykker når gateparkeringen fjernes. Dette vil imidlertid avhenge av type kryss og sykkelfelt, sier Høye.
Vanlige sykkelfelt fører som regel ikke til økt risiko for syklister i kryss. Men på sykkelveier har syklister ofte økt risiko i kryss. Sykkelveier er i motsetning til sykkelfelt fysisk atskilt fra kjørebanen med for eksempel kantstein.
Dette gjelder også sykkelveier med samme utforming som de opphøyde sykkelfeltene som man bygger mange steder, i blant annet Oslo.
Ingen «one size fits all»
Det finnes ingen «one size fits all»-svar på spørsmål om gateparkering eller sykkelfelt.
– Svaret vil komme an på hva og hvem man vil prioritere. For eksempel kan gateparkering være en god løsning på smale veier hvor man ønsker lav fart og hvor syklistene kan sykle i god avstand fra de parkerte bilene, sier Høye.
På veier som er brede nok, kan det, ifølge forskeren, være mulig å ha både gateparkering og sykkelfelt.
– På veier med høy fart og for lite plass til både gateparkering og sykkelfelt, kan sykkelfelt være den beste løsningen.
Oppdraget er finansiert av Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet.
Les mer om gateparkering i Trafikksikkerhetshåndboken her.
Artikkelen er produsert og finansiert av Transportøkonomisk institutt
Transportøkonomisk institutt er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff. Her kan du lese mer om ordningen.
Les også disse sakene fra Transportøkonomisk institutt
-
Bør trafikkontroller være varslet eller tilfeldig?
-
Kunstig intelligens kan forutse hvordan du vil reise i byen
-
Ny rapport: Halvparten av dødsulykkene i trafikken involverer sjåfører på jobb
-
Ny rapport: Én av fem som reiser med fly innenriks, er utenlandske
-
Ny rapport: Kollektivtilbudet har blitt dårligere flere steder
-
De som tjener mest, får best utbytte av Fornebubanen
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER