Barn søker kunnskap om tings funksjon

Når små barn spør hva noe er, vil de ikke bare vite hva tingene heter, men også tingenes funksjon. Det hevder forskere i en ny studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

At små barn har en forbausende intellektuell kapasitet, kan man se av at de klarer å lære seg språk. De klarer å skape mening og struktur uansett hvor mye babyspråk vi voksne utsetter dem for.

Når barn spør “hva er dette?” tolkes det ofte som om de bare vil vite navnet på objektet de refererer til. Brightsurf melder om en studie utført ved Swarthmore College i Pennsylvania, der forskerne så på muligheten for at barna søkte noe mer enn bare et navn på gjenstandene.

"Små barns læring av språk og kultur er en enorm intellektuell prestasjon."

Hva ville barna vite?

De undersøkte derfor om barna ville vite objektets funksjon, og ikke bare navnet. Undersøkelsen vil bli publisert i juninummeret av Psychological Science, som gis ut av American Psychological Society.

I studien delte forskerne inn barn fra to til fire år i to grupper. Hver av gruppene fikk spørre om gjenstander de ikke kjente fra tidligere. Barn i den ene gruppen fikk navnet på gjenstandene som svar. Barn i den andre gruppen fikk beskrevet hva gjenstandene kunne brukes til.

Barna ønsket ikke bare å vite, men å forstå

Barn i den første gruppen tenderte mot å komme med tilleggsspørsmål, og det uavhengig av alder. Barn i den andre gruppen fikk mer grundige svar, og virket også mer tilfredsstilt av svarene.

"Ta barna på alvor. De har en vidunderlig nysjerrighet."

Barna i den første gruppen tenderte også mot å omformulere sine spørsmål, for om mulig å lokke frem mer informasjon om gjenstandenes funksjon. Undersøkelsen kan tyde på at selv svært unge barn er interessert i å skille gjenstander på mer enn bare et overfladisk nivå.

Referanse:

New research suggests that when children ask - what is this? - they may seek an object’s function

Powered by Labrador CMS