Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
SKAM er ti år: – Satte ungdomsdrama på kartet
Husker du da Isak og Even kysset for første gang? Eller ventetiden før William endelig svarte Noora? SKAM banet vei for nyskapende TV-drama, forteller forsker.
Suksess-serien fikk stor påvirkning på hvilke temaer som ble tatt opp i ungdomsserier.(Foto: SKAM / NRK)
– SKAM banet vei for masse nyskapning. Det
var en revolusjonerende måte å produsere, publisere og tenke drama på. Det
satte ungdomsdramaet på kartet og viste at det er et marked for denne typen
fortellinger.
Det sier medieviter og SKAM-forsker Vilde Schanke Sundet på OsloMet.
– Når du får noe som blir en så stor suksess som det SKAM var, da blir det det vi kan kalle en fyrtårnproduksjon. SKAM hadde høye seertall, høyt engasjement, vant masse priser, fikk strålende anmeldelser, og kostet dessuten nesten ingenting sammenlignet med annen TV-drama.
Åpnet opp for det skeive ungdomsdramaet
Vilde Schanke Sundet har forsket på SKAM.(Foto: Pål Arne Kvalnes)
Suksessen bidro til å definere sjangeren,
spesielt i de nordiske landene.
– En stund hadde du nesten ikke
ungdomsdrama uten at det var flermedialt, basert på publikums behov, og gjerne
laget i sanntid, sier Sundet.
I kjølvannet av SKAM kom en rekke nye
ungdomsserier.
– Du fikk fortellinger som 16, 17 og
Rådebank. De ligner ikke SKAM i publiseringsmåte, men det er en arv av SKAM i
produksjonsmetoden og tankegodset.
Serien fikk også stor påvirkning på hvilke
temaer som ble tatt opp i ungdomsseriene.
– Vi har sett mange kjærlighetshistorier
og dramakomedier om ungdom, men det har for det meste vært heterofortellinger.
– Nå så Netflix og andre strømmetjenester
at det skeive ungdomsdramaet var underfortalt, og de laget serier som Young
Royals og Heartbreaker.
Sundet trekker fram fire grunner til at
serien ble så populær:
1. Fortellerteknikken: tett på livene til karakterene
– Det ene er fortellerteknikken,
sier Sundet.
SKAM ble publisert som en slags blogg, med
videoklipp, poster i sosiale medier, og tekstmeldinger i sanntid. Seerne ble
invitert rett inn i livene til karakterene.
– Du fikk en følelse av at dette foregår
her og nå, og du vet aldri når den neste oppdateringen eller tekstmeldingen
kommer. Det opplevdes som helt nytt.
Sundet mener også timingen var god fordi
algoritmene i sosiale medier ikke spilte samme rolle som i dag.
– Sosiale medier var annerledes enn det de
er i dag, så det var jo Isak og Vilde kombinert med dine venner i feeden din.
Annonse
Samtidig var serien også tilgjengelig som
vanlige TV-episoder og Sundet mener de to publiseringsmåtene spilte hverandre
gode.
2. Nyskapende sjangerblanding og lekenhet
Også måten serien blandet sjangre på mener
Sundet var nyskapende.
– SKAM blander drama med humor, såpe og
sitcom. For å få seerne til å komme tilbake hver dag, er serien skrevet med
stadige cliffhangere, noe vi kjenner fra såpeserier. Men du har også alvoret i
de lange dramalinjene, og karakterer som er mye dypere og mer utviklet enn
sitcom-karakterer ofte er.
– Noen ganger er det nesten et kommersielt
formuttrykk, med slow motion og musikk, som kan ligne mer på en reklamefilm.
Slik introduseres for eksempel karakteren
William, skolens kjekkas og største «fuckboy».
I en episode, der jentegjengen er på
hyttetur, leker de også med skrekksjangeren.
– Det er et sånt overskudd og lekenhet,
som kanskje ikke er så rart i begynnelsen når målgruppa var 16 år gamle jenter.
Men at SKAM-teamet klarer å holde på den lekenheten også når seertallene
begynner å vippe over en million, det er mer imponerende, sier forskeren.
3. Tok opp universelle temaer
Forskeren tror likevel ikke måten SKAM ble
fortalt på var nok til å gjøre serien til en suksess.
– Det er jo ikke bare å lage et
flermedialt konsept, og så flyr det. Det må være veldig bra innhold.
– SKAM berører temaer som er viktige for
unge, som legning, seksualitet, ensomhet, vennskap, kjærlighet, religion og tro.
Annonse
– Samtidig er det jo ingen som ikke er
berørt av de temaene gjennom et liv, så serien er aktuell for alle, selv om den
ble laget for unge.
Skaperne av SKAM kommuniserte ofte direkte med fansen. Denne scenen gjenskapte en fantegning fra Instagramkontoen @elli_skam.(Foto: SKAM / NRK)
4. Skapte tilhørighet hos fansen
Den kanskje viktigste nøkkelen til suksess
var likevel forholdet til fansen. SKAM var kjennetegnet av en internasjonal og
svært dedikert følgerskare, som ifølge forskeren ble tatt på alvor av
serieskaperne.
I flere tilfeller kommuniserte serien
direkte med fansen, og dette bidro til å skape en sterk tilhørighet.
– Et tydelig eksempel ser vi i første
scene i siste sesong. Der gjenskaper SKAM-produksjonen en tegning som en fan
har laget og postet på sin Instagram.
– Det var mange som ikke fikk det med seg,
men for fan-miljøet er det jo ingenting som sier «Vi ser deg, vi anerkjenner
deg, vi liker det du gjør», på en klarere måte enn det.
Sundet forteller at det er mange sånne
'easter eggs' i serien. Fansen leste alt med lys og lykte, og var ivrige på å
dele når de fant et hint til seg selv.
Fellesskapet mellom fansen ble også tett,
og mange fans opplevde serien som livsendrende.
– Serien inviterte til å snakke om
vanskelige ting. Du har et sykt barn, samboeren din har en diagnose, du har
opplevd mobbing, du er homofil. Det er mange måter å føle seg litt sårbar på.
For mange ble SKAM og fan-felleskapet
rundt et univers hvor de kunne ta en pause fra hverdagen. Men det var også et
sted å finne støtte.
– Fordi det er så mye kjærlighet i serien,
var det også mye kjærlighet i fan-fellesskapet. Jeg tror det er flere grupper
som holder sammen fortsatt.
Vilde Schanke Sundet: Television Drama in the Age of Streaming: Transnational Strategies and Digital Production Cultures at the NRK. Palgrave Pivot Cham, 2021. (Sammendrag) Doi.org/10.1007/978-3-030-66418-3