Denne artikkelen er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - les mer.
Forskere: Risikabelt med flere skip her
Nordvestpassasjen kan bli en attraktiv transportrute. Men flere farer kan true både skipene og naturen.
Jan-Arne Pettersen forsker på transport og logistikk ved UiT. Her står han i baugen på seilskipet Statsraad Lemkuhl. Nylig fraktet skipet både forskere og studenter som deltok på et kurs.(Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT)
UiT Norges arktiske universitetUiTNorges arktiske universitet
Publisert
Pettersen mener
Nordvestpassasjen kan bli en attraktiv transportrute, både
økonomisk og strategisk.
Kortere avstander kan gjøre ruten lønnsom. I tillegg kan skip unngå flaskehalser som Suezkanalen. Men hva som gjør transportruter attraktive handler ikke bare om avstand.
– En lengre rute kan være mer økonomisk gunstig hvis strømforholdene reduserer forbruket av drivstoff. Samtidig må vi vurdere risiko. Det kan være dårlig vær, is og miljøpåvirkning, forklarer Pettersen.
Hensynet til miljøet er en sentral bekymring i Arktis, som er et sårbart økosystem. Økt trafikk kan få alvorlige konsekvenser.
– Skjer det en miljøkatastrofe her, vil det ta lang tid før det kan rettes opp. Naturen her er veldig sårbar, advarer han.
Statsraad Lehmkuhl mens skipet fortsatt var på vei mot Nordvestpassasjen. Skipet måtte snu på grunn av dårlige værutsikter og usikre isforhold.(Foto: André Marton Pedersen / Statsraad Lehmkuhl)
Teknologi
og infrastruktur som nøkkelutfordringer
Teknologi
spiller en nøkkelrolle i å sikre trygg navigasjon i Arktis. Dagens
løsninger har begrensninger.
– På
grunn av tåke og is må vi også ha manuell utkikk om bord på skipet. Teknologien
er ikke god nok til å oppdage alle farer. Det er også store områder som ikke er
kartlagt. Dette skaper usikkerhet, sier Pettersen.
Manglende
infrastruktur er en annen utfordring. Skulle et skip få motorhavari eller andre
problemer, kan det ta dager før hjelp når frem.
– Det er
ikke helikoptre eller taubåter tilgjengelig i nærheten. Avstandene her oppe
gjør alt mer komplisert, påpeker han.
Seilskipet
måtte snu
Forsker Alexander Lott ved UiT har undervist om de juridiske aspektene ved
Nordvestpassasjen. Han har også studert andre viktige havstreders rolle i internasjonal handel og
sikkerhet.
Statsraad
Lehmkuhl skulle opprinnelig gå gjennom Nordvestpassasjen.
På grunn av
forhold som gjorde det farlig for skipet å navigere gjennom, sa canadiske
myndigheter nei.
Uenighet
om hvilke reguleringer som gjelder
Lott
forteller at de ulike stredene i verden har forskjellige juridiske reguleringer.
De inkluderer blant annet retten til uskyldig gjennomfart og gjennomfart for transitt. Samt frihet til navigasjon og overflyvning.
– Uskyldig
gjennomfart betyr at skip kan passere gjennom territorialfarvann uten
forhåndstillatelse. Betingelsen er at de ikke truer fred, orden eller sikkerhet i
kyststaten, forklarer han.
– På den
andre siden gjelder gjennomfart for transitt også internasjonale streder. Det gir frihet
til navigasjon og overflyvning, legger han til.
Annonse
Lott
peker på at Nordvestpassasjen er underlagt Canadas krav om at den ikke er et
internasjonalt strede. Dette skaper uenighet mellom Canada og USA.
– Dette
skaper konflikter om hvilke regler som gjelder. Slike konflikter kan føre til
diplomatiske eller til og med militære sammenstøt. Dette har vi sett i andre sund
som Kertsjstredet og Hormuzstredet, sier Lott.
Foreløpig
lite brukt
Mens
Doverstredet og Malagastredet er blant de travleste i verden, er
Nordvestpassasjen lite brukt, med bare rundt 40 gjennomseilinger i året.
Likevel
har Nordvestpassasjen en spesiell strategisk verdi, i tillegg til å kunne bli kortere handelsrute.
– Den kan
for eksempel brukes av marinestyrker til å bevege seg mellom Atlanterhavet,
Arktis og Stillehavet, forklarer Lott.
Til tross for teknologi om bord, har Statsraad Lehmkuhl poster med manuell utkikk.(Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT)
Fremtiden
for Nordvestpassasjen
Til tross
for utfordringene er Pettersen optimistisk med tanke på fremtiden. Han tror på
en betydelig økning i trafikken gjennom Nordvestpassasjen, drevet av bedre
trafikkontroll, reguleringer og teknologiutvikling.
– Jeg
tror vi vil oppleve autonome systemer som frakter varer gjennom
Nordvestpassasjen i vår levetid, spår forsker Pettersen.
Begge
forskerne understreker imidlertid behovet for en balansert tilnærming til
utvikling og vern.
– Det
er viktig å utvikle teknologi og infrastruktur som sikrer trygg og bærekraftig
aktivitet. Samtidig må vi ivareta miljøet og de som bor der, sier Pettersen.