Forskere har funnet at mange danske sanddyner, som man hittil trodde var naturlige, i realiteten ble anlagt av mennesker på 17-1800-tallet. Dette bildet er fra Skagen.

Mange danske sand­dyner viser seg å være menneske­skapt

Sanddyner minst 14 steder i Danmark er slett ikke naturlige, men viser seg å være menneskeskapte, konkluderer forskere.

Forskere fra universitetet i Aarhus har funnet at såkalte klitter som man trodde var naturlige, i mange tilfeller ble anlagt av mennesker. Det skjedde fra begynnelsen av 1700-tallet og fram til slutten av 1800-tallet for hindre sand fra å blåse inn over bøndenes jorder.

Selv om det er hakket, gravd og tatt prøver av sanddyner ved Harrild i Jylland i snart 100 år, er det først nå forskerne mener å kunne si med sikkerhet hvordan de oppsto.

– Det er overraskende, for verken arkeologer eller geologer har til nå kunnet forklare det, sier Søren Munch Kristensen. Han er lektor ved Institutt for geovitenskap ved universitetet i Aarhus.

Forskerne har blant annet brukt data fra den digitale danske høydemodellen som er laget ved å skanne landet med laser fra lufta.

– Data sammenholdt med historiske kilder har vist at sanddynene ikke kan være skapt naturlig, sier Munch Kristensen.

– Dette viser hvordan vi mennesker begynte å kjempe mot naturen. Historisk sett har vi drevet klimatilpasning noe tidligere enn man har trodd, sier han.

Sanddynene ved Harrild er ikke de eneste som er menneskeskapt i Danmark. Det samme er tilfelle minst 14 steder i landet; ti steder i Jylland, tre på Sjælland og ett sted på Bornholm.

– Det gjemmer seg helt sikkert flere menneskeskapte sanddyner rundt omkring i det danske landskapet, sier Munch Kristensen.