Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
– Null sykefravær kan være et sykdomstegn
Forsker tror ikke null sykefravær på arbeidsplassen alltid er positivt.
Null sykefravær kan være et tegn på at arbeidstakere ikke tør å være syke, ifølge forsker.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Bør arbeidsgivere sikte mot null sykefravær på
arbeidsplassen?
– Det er et interessant spørsmål, og man kan fort
tenke at det riktige svaret ville vært ja, sier forsker Hans Christoffer
Aargaard Terjesen.
Terjesen har forsket på hvordan ledere best kan håndtere
sykefravær og har besøkt mange arbeidsplasser i sin forskning. Han er skeptisk
til en slik nullvisjon om sykefravær.
– Null sykefravær på arbeidsplassen kan være et
sykdomstegn det og. Det kan være et tegn på at arbeidstakere ikke tør å være
syke eller kan være syke, sier han.
Terjesen har flere ganger blitt leid inn for å hjelpe
bedrifter som trenger hjelp med arbeidsmiljøet sitt.
Podcast: Om sykefravær
At Norge har høyere sykefravær enn land vi liker å sammenligne oss med behøver ikke å være et sykdomstegn, ifølge forsker Hans Christoffer Aargaard Terjesen i denne podcast-episoden. Han har også syv råd til arbeidsgivere for å håndtere sykefravær.
Programleder er Pål Arne Kvalnes.
Hør hele episoden her.
– Kan være noe gærent
– Noen ganger når det er veldig lavt sykefravær, så kan det være et tegn på at noe er gærent, sier Terjesen.
Han understreker at lavt sykefravær ikke betyr at det må være noe galt, men at lavt sykefravær ikke er ensbetydende med at de ansatte har det bra på jobb.
– Det som er litt gøy med forskning, er at vi kan
få veldig overraskende svar på spørsmål som dette. Altså spørsmål som vi tror
det er et enkelt svar på, sier han.
– Det kan bety at arbeidstakere rett og slett er redde for å sykmelde seg, sier han.
Han forteller at noen av grunnene til at arbeidstakere er redde for å sykmelde seg, kan være at de opplever at de presses ut av jobben. De kan få sparken eller gå glipp av oppgaver om de er vekke fra jobben.
De ansatte kan også oppleve å gå glipp av forfremmelser og at uformelle avtaler de har inngått, ikke blir formaliserte.
– Du kan bli forbigått. Du kan miste kunder og salg, litt avhengig av
hva en jobber med, sier han.
Konsekvensene av å være borte fra jobb kommer altså både fra og utenfor arbeidsplassen.
Ansatte som har det gøy, er et sunnhetstegn
– Når jeg har vært ute i bedrifter og opplevd at
ansatte har det gøy på jobb, så finner jeg ofte at de ansatte har kontroll over
arbeidsoppgavene sine. De har også krav til seg som er forenelig med rollene sine og
en sjef de er glade i, sier han.
Har de ansatte det gøy på jobb, er det ofte mye som stemmer
på arbeidsplassen.
– Når vi finner lavt sykefravær på disse
arbeidsplassene, betyr det også at arbeidsmiljøet trekker de ansatte til jobb.
De ønsker å være på jobben, sier han.
Terjesen vil derfor ikke trekke noen konklusjon om at lavt
sykefravær betyr at noe er galt. Det kan nemlig også bety at det et godt
arbeidsmiljø og et godt samarbeidsklima.
Ikke nødvendigvis feil at Norge er i sykefraværstoppen
– Man må tenke seg om to–tre ganger før man finner
ut hva som er det perfekte nivået av sykefravær. For det vil alltid være
bestemt av kontekst og situasjon, arbeidsmiljø og typen jobb det er snakk om,
sier Terjesen.
Debatten omkring at Norge er på sykefraværstoppen, syntes han
også blir et villspor.
– Som forskere bør vi stille oss det litt mer
utfordrende og grunnleggende spørsmålet: Hva er det riktige nivået av
sykefravær?
Terjesen mener for eksempel at det å sammenligne Norge og
Sverige ikke er så fruktbart.
– Det blir på en måte å sammenligne bananer og
epler, og pærer og hele fruktkurven. Og der ville ikke vi forskere blitt enige
heller, sier han.
Kan være Norge har et bedre arbeidsliv
Terjesen vil utfordre de som sier at det norske sykefraværet
er for høyt.
– Det kan godt hende at det er for høyt, men jeg
vil spørre om det ikke er høyt fordi vi har et bedre arbeidsliv,
sier Terjesen.
Han sammenligner arbeidslivet med alle andre relasjoner
mennesker har i livet:
– I alle trygge relasjoner, enten det er på jobb
eller blant venner eller familie, tør vi i større grad å vise sårbarhet, sier
han.
– Vi tør rett og slett å være syke.
Dersom arbeidstakere har et godt forhold til arbeidsgiveren
sin, er det også mulig at arbeidstakeren strekker seg litt lenger for arbeidsplassen
sin.
– Samtidig er det også rom for at vi sier til
sjefen at man ikke er i form. Og det kan man gjøre fordi man har en god
relasjon til arbeidsgiver, sier Terjesen.
Hør hele episoden med Hans Christoffer Aargaard Terjesen her:
Les også disse sakene fra OsloMet:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER