Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.
Dette er de 10 mest populære yrkene blant gutter og jenter
Lege, advokat eller psykolog? Norske 15-åringer drømmer fortsatt om tradisjonelle yrker – men interessen for yrkesfag vokser.
Andreas drømmer om å bli politi, mens Deborah vil bli psykolog. De går i 10. klasse på Vøyenenga skole i Bærum. Her sammen med rådgiver Bernhard Hesthag.(Foto: Daniela Paez / HK-dir)
– Det er positivt at mange unge drømmer om yrker det faktisk er behov for, men listen er for snever, sier Sveinung Skule.(Foto: HK-dir)
– Det er positivt at mange unge drømmer om
yrker det faktisk er behov for. Men lista er for snever, og den fanger ikke opp
hele bredden i arbeidslivet. Her har skolen og karriereveiledningen en viktig
rolle i å vise fram ulike yrker og muligheter, sier Sveinung Skule.
Skule er
direktør i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og leder av
Kompetansebehovsutvalget.
NAVs bedriftsundersøkelse for 2025 viser
at helsefagarbeidere, sykepleiere, elektrikere og renholdere er blant yrkene
det er aller vanskeligst å rekruttere til i dag.
Ifølge HK-dirs rapport Rekrutteringsproblemer
og mangel på arbeidskraft på kort sikt vil Norge allerede fra 2026 mangle
fagarbeidere. Særlig innen elektro, bygg og anlegg, maskin- og mekaniske fag.
Behovet ventes å vokse frem mot 2030 – særlig i industri, helse og
byggbransjen.
Tradisjonelle kjønnsroller lever fortsatt
Tradisjonelle kjønnsroller henger fortsatt
igjen når dagens ungdom skal velge yrke.
Blant jentene er helse, jus og kreative
yrker mest populære. Guttene drømmer ofte om tekniske og praktiske fag som
elektriker, mekaniker og ingeniør.
– Selv om jenters interesse for realfag og
guttenes interesse for helse og sosialfag har økt, er det fortsatt store
kjønnsforskjeller i hva de unge ønsker å bli, sier Ingjerd Espolin Gaarder. Hun
er avdelingsleder for kvalitet i karriereveiledning i HK-dir.
Topp-ti listen til jenter
1. Leger
2. Juridiske yrker
3. Samfunnsvitenskapelige,
humanistiske og religiøse yrker
Av de elevene som oppgir et yrke, svarer
en av åtte at de forventer å jobbe innen et yrkesfag. Det er en høy andel
sammenlignet med snittet i OECD-landene, der bare én av tretten planlegger det
samme.
Det som er spesielt interessant er den
høye andelen jenter, høyt presterende elever, og elever fra ressurssterke hjem
som viser interesse for yrkesfagene. Dette står i kontrast til
OECD-gjennomsnittet, der færre jevnaldrende drømmer om slike yrker.
Hvis man bli noe som kanskje ikke alle andre gjør så kan det være vanskelig å finne informasjon, sier eleven Deborah.(Foto: Daniela Paez / HK-dir)
– Det kan tyde på at yrkesfagene har
høyere status her, og at de oppleves som et reelt alternativ til akademiske
utdanninger, sier Espolin Gaarder.
Lege, psykolog og politi
Annonse
På Vøyenenga skole i Bærum kjenner fem 10.
klassinger seg seg igjen i funnene fra OECD. Deni vil bli tannlege eller lege,
Deborah vil bli psykolog, Faris vil bli lege, og både Andreas og Stecie drømmer
om å bli politi.
Deborah forteller at det er lett å finne
informasjon om vanlige yrker, men vanskeligere med de mer ukjente.
– Det er enkelt å finne informasjon om å
bli sykepleier, fordi veldig mange er det, sier hun.
Andreas liker at politiutdanningen åpner
mange dører.
– Man kan bli etterforsker, eller være ute
i patrulje. Men det er jo ganske høyt snitt for å komme inn, så man må like
tradisjonell skolegang, sier han.
Faris vil bli det som er øverst på
ønskelisten til de unge - han vil bli lege. Han har planen klar for hvordan han
skal oppnå legedrømmen.
– Først handler det om å få toppkarakterer
på videregående for å komme inn på studiet. Også handler det egentlig om hardt
arbeid og å sitte mye hjemme og pugge.
Alle mener det er viktig å følge egne
drømmer, men også lurt å høre på voksne – særlig foreldre – før man bestemmer
seg.
Undersøkelsen er gjennomført av
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), på oppdrag for
HK-dir. Analysen baserer seg på norske tall fra den internasjonale skoletesten
PISA 2022. PISA tester 15-åringers kompetanse innen ulike fagområder og
gjennomføres hvert tredje år.