Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.
Rekordmange unge vet ikke hva de vil bli
En ny undersøkelse viser at halvparten av 15-åringene i Norge er usikre på hva de vil bli i fremtiden. Det kan få konsekvenser for fremtidig arbeidsliv.

En ny internasjonal undersøkelse viser at norske elever er blant de mest usikre når det gjelder fremtidig yrkesvalg.
Nesten annenhver 15-åring klarer ikke å si hva de vil jobbe med som voksne.
– Dette er nesten en dobling sammenlignet med for ti år siden, sier Ingjerd Espolin Gaarder.
Hun er leder for Kvalitet i karriereveiledning i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Resurssterke elever er blant de mest usikre
Lavt presterende elever og elever fra ressurssterke hjem er mest i tvil på hva de vil bli.
– Dette utfordrer forestillingen om at det bare er elever med svake forutsetninger som trenger støtte i karriereutvikling, sier Espolin Gaarder.

Forskning viser at elever som ikke har begynt å tenke på karrierevalg i 15-årsalderen, har større sannsynlighet for å få lavere inntekt og står oftere uten jobb i starten av voksenlivet.
– Det handler ikke om at ungdom skal velge én vei for resten av livet, men at de utvikler refleksjoner og forståelse for sammenhengen mellom skole, utdanning og arbeid, sier Espolin Gaarder.
Mer usikker til tross for mer veiledning
Norske elever får mer karriereveiledning enn jevnaldrende i andre OECD-land.
Nesten to av fem norske elever har deltatt på yrkes- og utdanningsmesser, hatt samtaler med karriereveileder og deltatt på bedriftsbesøk.
Det er dobbelt så mange som gjennomsnittet i OECD.
– Det er bra at mange norske elever får veiledning og informasjon, men målet er jo at alle skal få det. Samtidig viser tallene at mange fortsatt er usikre på fremtiden. Så vi har fortsatt en jobb å gjøre, sier Espolin Gaarder.
Svenske elever ser ut til å være litt tryggere på valgene sine, mens ungdommer i Danmark og Finland er enda litt mer i villrede enn de norske.
– Når det finnes så mange muligheter og arbeidsledigheten er lav, kan det faktisk gjøre det vanskeligere å velge. Derfor er det ekstra viktig at unge får god karriereveiledning og deltar i flere ulike aktiviteter som gir innsikt i hva slags jobber og utdanninger som finnes, sier Espolin Gaarder.
Referanse:
Anthony Mann og Jonathan Diaz: Tenåringers karriereutvikling i Norge: Innsikter fra PISA. Rapport fra OECD, 2025. Sammendrag.

Artikkelen er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
HK-dir er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff. Her kan du lese mer om ordningen.