Annonse

Ungdom vil at voksne skal engasjere seg i hva de driver med på mobiltelefonene sine

For enkelte foreldre kan dette nesten være uoverkommelig, ifølge forsker.

Ungdom over hele verden forteller om hvordan sosiale medier påvirker den mentale helsen deres i studien til Leo Ziegel og Carl Fredrik Sjöland, forskere ved Karolinska Institutet.
Publisert

Det er ikke godt å vite hvilken effekt sosiale medier har på ungdommer i dag.

Dårlige opplevelser på sosiale medier kan påvirke ungdommers mentale helse, ifølge Folkehelseinstituttet. Samtidig sier eksperter at barn og unge ikke blir deprimerte av Instagram, Snapchat og TikTok.

Forskere er altså ikke helt enige.

Men hva mener ungdommene selv?

Ganske mye og ganske nyansert skal vi tro en ny internasjonal studie om ungdommers skjermbruk.

Den ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Adolescent Health.

Fra Sverige til Egypt

– Det var overraskende hvor mye likt ungdommene hadde å si om både effektene av sosiale medier og hva slags støtte de ønsket seg fra voksne. Det til tross for at de kom fra så mange ulike land, sier en av forskerne bak de nye studien, Leo Ziegel ved Karolinska Institutet i en pressemelding.

De unge kom fra vidt forskjellige kulturer i elleve land: Belgia, Chile, Egypt, Indonesia, Jamaica, Jordan, Kina, Malawi, Sveits, Sverige, USA, Den demokratiske republikken Kongo og Kenya.

Til sammen ble 71 ungdommer fordelt på de 13 ulike landene intervjuet i grupper. Alle var mellom 12 og 19 år.

Fortalte om de negative sidene

Ungdommene snakket om hva sosiale medier gjorde med dem.

De fortalte at de sammenlignet seg selv med jevnaldrende og influensere, spesielt når det gjelder utseende, aktiviteter og eiendeler. Dette gjør at de føler seg utilstrekkelige, får lav selvfølelse og jager etter validering fra likes og kommentarer.

Ungdommene fortalte også om mobbing og trakassering. Den starter på skolen og kunne lett fortsette på nett utover ettermiddagene og kveldene.

I tillegg beskrev unge mennesker hvordan de kan bli avhengige av telefonene sine, og at de kunne kaste bort mange timer på å scrolle seg gjennom sosiale medier.

Også en viktig møteplass

Til tross for at ungdommene snakket mye om de negative sidene, trakk de også frem positive ting.

Det viser seg at sosiale medier spiller en avgjørende rolle i mange unges sosiale liv, ifølge forskerne.

Selv vennskap som var rent digitale, ble oppfattet som svært viktige. De ga dem mulighet til å møte jevnaldrende med lignende interesser og bli akseptert for den man er.

For noen kan det være lettere å snakke om psykiske lidelser på nett, spesielt i samfunn der slike problemer er tabu.

Engasjerte voksne

En gjenganger var også ting som handlet om foreldrene og andre voksne. Ungdommene fortalte at voksne sjelden engasjerer seg nok eller forstår hva barn og unge gjør på nett.

Flere ga uttrykk for at de voksne bør vite mer om hva som skjer på nettet.

Ungdommene ønsker også at de voksne skal gi barna sine mer veiledning om digital kommunikasjon og hvordan den påvirker mental helse. For eksempel ville de at foreldrene skulle fortelle dem hva de kan forvente på nettet, hvordan de kan gjenkjenne skadelig innhold eller atferd, og hvordan de kan støtte hverandre digitalt.

Ungdommene mente at mange voksne ikke reflekterer over hvordan – og hvor mye – de selv bruker mobilen.

Norske ungdommer ikke med

Norsk ungdom er ikke med i denne studien.

Likevel vet vi mye om hvordan dette er for ungdom også i Norge, ifølge Steinar Krokstad, professor ved NTNU.

En undersøkelse fra Medietilsynet viser for eksempel at norske barn og ungdom mener foreldrene er lite interessert i aktivitetene deres på nett. Den viser også at få barn og unge ber om hjelp når de opplever noe ubehagelig på nett.

En studie fra Universitetet i Bergen viser at unge folk ønsker seg pause fra skjermen.

– Men det er ikke enkelt for foreldre i dag, sier Krokstad til forskning.no.

Problemet med sosiale medier kan ikke løses av foreldre og barn alene, ifølge professor i sosialmedisin ved NTNU, Steinar Krokstad

– Nesten uoverkommelig

Mange foreldre snakker faktisk med barna sine om skjermbruk og over halvparten av foreldrene til barn mellom 9 og 17 år er bekymret for mobilbruken, ifølge en rapport fra FHI tidligere i år.

Siden mange av foreldrene i FHI-undersøkelsen selv ikke har vokst opp med digitale medier, mente de at de hadde dårlige forutsetninger for å veilede og følge opp ungdommene.

– Den raske digitale utviklingen kan gjøre det enda vanskeligere – og for noen nesten uoverkommelig, sier Krokstad.

– I studier av foreldre som selv spilte dataspill, kommer det også frem barna utvikler en digital kompetanse som det er vanskelig å holde tritt med.

Samme opplevelser over hele verden

Krogstad synes det er interessant at ungdom i forskjellige land har de samme opplevelsene og utfordringene. Dette stemmer overens med den negative utviklingen i psykisk helse i mange land, sier han.

– Det er fint hvis foreldre engasjerer seg.

Samtidig er det store sosiale forskjeller i hvilken grad foreldre i praksis får det til, mener han.

– Vi som samfunn har store utfordringer med å regulere teknologienes negative påvirkning på barn og sikre sunn digital praksis.

Krogstad mener at å gjøre dette til noe barn og foreldre må løse med at foreldre må engasjere seg mer, er nytteløst.

Om studien

I alle land ble ungdommene delt i to, men en yngre gruppe for ungdommer i alderen 12 til 15 år og en eldre gruppe for ungdommer i alderen 16 til 19 år.

Forskerne stilte aldri spesifikke spørsmål om sosiale medier. Spørsmålene gikk først og fremst ut på mental helse knyttet til familie, venner, skole og lokalsamfunn. Det var ungdommene selv som tok det opp i gruppesamtalene.

Dette skjedde i alle landene utenom i Kongo og Kenya.

Forskerne ser på dette som et tegn på hvor viktig sammenhengen mellom mental helse og sosiale medier er for ungdommene.

Studien fokuserte ikke på hvor mye tid unge bruker på telefonene eller datamaskinene sine. Det er bare skjermtid som spiller en rolle for mental helse, ifølge de unge selv. Minst like viktig er hva de gjør på nettet, hvordan og med hvem de kommuniserer, og om det påvirker søvn, studier eller sosiale aktiviteter.

Studien er en del av UNICEFs rapport om verdens barns tilstand i 2021 og ble gjennomført i samarbeid med forskere fra flere land. Den ble finansiert av Wellcome Trust og UNICEF.

Referanse: 

Leo Ziege m.fl: Ungdoms psykiske helse og digital kommunikasjon: Perspektiver fra 11 land. Journal of Adolescent Health. September 2025.

Opptatt av hva som
skjer i samfunnet?

Utdanning, familie, økonomi, politikk og ledelse er bare noe av det du blir oppdatert på i nyhetsbrev fra forskning.no.

Meld meg på

Powered by Labrador CMS