
Hjernen lurer oss til å betale mer for etiske varer
Forbrukere tror etisk produserte matvarer smaker bedre og vil dermed betale mer for dem. Fair trade-logoen fører til økt aktivitet i hjernens belønningssenter, som får oss til å bla opp mer penger.
Den blågrønne Fair Trade-logoen ble lansert i 2003 og finnes på et stort utvalg produkter som kaffe, bananer og sjokolade. Mer av salgsfortjenesten går til bonden, ifølge markedsføringen.
Logoen får potensielle kjøpere til å grave dypere i lommene, viser et eksperiment som er utført i Tyskland. Studien er publisert i tidsskriftet Frontiers in Behavioral Neuroscience.
Rettferdig sjokolade smaker bedre
Smaker mat med Fair Trade-logoer bedre, mon tro? Forskere ved Senter for økonomi og nevrovitenskap ved Universitetet i Bonn satte i gang et eksperiment.
De serverte 40 deltagere to smaksprøver med sjokolade: En bit ble presentert som Fair Trade-sjokolade og en bit som vanlig sjokolade. Deltakerne skulle så vurdere smaken.
Sjokoladebiten som var merket med Fair Trade-logo, fikk overlegent best smaksvurderinger.
– Dette er ren fantasi. Begge sjokoladebitene var faktisk identiske, så dette var et utslag av placebo-effekten, sier forsker Laura Enax som var med på å gjennomføre eksperimentet.
- Les også: Leger undervurderer placebo-effekten
Økt betalingsvillighet
Så skulle testpersonene si hvor mye de var villige til å betale for rettferdig handel-utgaven og den konvensjonelt produserte varianten.
Deltakere var villig til å punge ut med rundt 30 prosent mer for varer produsert i tråd med rettferdig handel-standarder, i gjennomsnitt. For en klase Fair Trade-bananer ville de betale 13 kroner, mot bare 10 kroner for en vanlig klase.
- Les også: To av ti kameraer overprises
Vurderer dem mer positivt
Logoen påvirker oss til å vurdere disse produktene mer positivt enn andre, konkurrerende varer, ifølge forskerne. Også tidligere studier har vist at bærekraftig produserte varer kan få oss til å betale mer.
Forskerne mener også at de har identifisert en potensiell mekanisme som forklarer hvorfor det blir slik.
Testpersonene lå i en hjerneskanner, mens forskerne viste dem bilder av 40 forskjellige matvarer, som ris, bananer, sjokolade og kaffe. Alle produktene var i to utgaver, en rettferdig handel-variant og en konvensjonell vare.
Det ser ut som at kalkulatordelen av hjernen, som sjekker priser før vi putter varer i handlevognen, påvirkes av varens emballasje via helt andre deler av hjernen.
Logo pirrer hjernens belønningssystem
Varer merket med rettferdig handel-logo førte til økt aktivitet i bestemte områder av hjernen. Dette er områder som er viktige for belønning.
En del av frontallappen i hjernen beregner til slutt viljen til å betale.
– Jo høyere aktivitet i området for belønning, jo mer penger var de villig til å betale, forklarer professor Bernd Weber, hjerneforsker ved Universitetet i Bonn.
Forskerne mener testen tyder på at hjernen integrerer informasjon fra andre hjerneområder og bruker denne informasjonen til å beregne en samlet verdi.
Referanse:
Enax mfl: Effects of social sustainability signals on neural valuation signals and taste-experience of food products. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 25. august 2015, doi: 10.3389/fnbeh.2015.00247. Sammendrag
SE OGSÅ
-
Derfor bør du klage på dårlig service
-
Risikabelt å svare kundeklager på Twitter og Facebook
-
Miljøbevisste shoppere er svake for usunn mat
-
Kvinner vil ha flere nye ting når de er mest fruktbare
-
Vi fristes mer av produkter som snart kommer
-
Nettbokhandel er kundenes favoritt
-
Reklamen du ikke ser, men blir påvirket av
-
Vi blir mer irritert av reklame enn før
-
Mer fornøyd med kjøpet når kontoen er full
-
Vi bruker mer penger når vi minnes barndommen
-
Vi kjøper produkter fra land vi elsker
-
Lukten i butikken kan berolige kjøperne
-
Bedre nettsider får oss til å handle mer og billigere
-
Folk har større tro på familiebedrifter
-
Taper turister på dårlig presentasjon
-
Bonus som gir økt business
-
Kritisk tenkning – en bruksanvisning
-
Bedre etikk i butikk