Annonse

Halvparten mislykkes med e-handel

Bare annenhver bedrift lykkes med elektronisk handel. Årsaken er som regel at de ikke forstår handelsløsningene de kjøper. I stor grad er bedrifter fornøyde med å ha egen hjemmeside, og ser ikke mulighetene som e-handelsløsninger åpner for.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser en undersøkelse av 339 små og mellomstore bedrifter i Norge, Finland og Spania som er foretatt av Agderforskning og Høgskolen i Agder.

Selv om alle bedriftene i undersøkelsen hadde en viss erfaring med elektroniske handelssystemer, sliter omtrent halvparten med å oppnå fullt potensiale og fordeler ved e-handelsstrategien.

Det vil si at de ikke har oppnådd økt effektivitet og verdiskapning eller reduserte transaksjonskostnader, noe som er indikatorer på bedriftenes suksess med e-handel.

"Forsker Elisabet S. Hauge."

- Kompetansen innenfor e-handelsstrategi, koblingen mellom informasjonsteknologi og øvrige bedriftssystemer, samt infrastruktur må heves for å øke suksessen ved e-handel, sier forsker Elisabet Hauge.

Norske næringsmiddelbedrifter er på bunn

Det er transportbransjen som kommer best ut i undersøkelsen, mens næringsmiddelbransjen lykkes heller dårlig. Dette er en trend som også gjenspeiles i Norge. Norske næringsmiddelbedriftene kommer dårligst ut i hele undersøkelsen.

Det står imidlertid bedre til med den norske reiselivsbransjen, hvor de norske bedriftene lykkes bedre enn sine kollegaer i Finland og Spania.

- Næringsstruktur og politisk innflytelse i de enkelte landene kan forklare hvorfor enkelte sektorer lykkes bedre enn andre. I Norge har det blant annet vært et relativt stort politisk og næringslivsmessig fokus på turisme de siste tiårene, sier Hauge.

Andre steder kan det heller virke som om det er mangel på fokus på hvordan drifte e-handel. Innenfor transportnæringen har finske og spanske bedrifter generelt kommet langt, mens tallene viser at Norge sliter med den elektroniske transporthandelen.

Kompetanse er nøkkelen

Spanske bedrifter lykkes bedre enn norske og finske. Hauge mener dette har en sammenheng med en større spansk satsing på politisk strategi for kompetanseheving innen elektronisk handel blant små og mellomstore bedrifter.

Og skal vi tro undersøkelsen er nettopp kompetanse nøkkelen til suksess. Det avdekkes nemlig et gap mellom behov og tilgang på kompetanse for å få e-handelsløsningene til å fungere.

- Bedriftene har tilgang til opplæring innenfor bruk og drift av e-handel. Likevel er opplæring gjerne rettet mot teknisk bruk av systemene, og mindre orientert mot hvordan bedriftene skal anvende e-handel som et verktøy i øvrige bedriftsprosesser, sier Hauge.

Små bedrifter har det verst

Rapporten slår videre fast at det er spesielt vanskelig for små bedrifter som har begrenset økonomisk evne til å investere i e-handelsløsninger, og få ressurser til kompetanseheving.

I følge norske tilbydere av e-handelsløsninger, har norske små og mellomstore bedrifter mindre kunnskap enn sine kolleger i Finland og Spania.

Mens Spania har en rekke offentlige fond og virkemidler rettet mot å øke kompetanse innenfor e-handel, er den eneste tilsvarende ordning i Norge - VeRDI - nærmest lagt ned.

- I Finland finnes det ikke slike ordninger, og da er det et paradoks at finske bedrifter oppnår lavere suksess ved bruk av e-handel enn bedrifter i Norge og Spania.

Undersøkelsen som har satt fokus på små og mellomstore bedrifters kompetanse rundt e-handel heter ANTRA og er finansiert gjennom EUs Leonardo da Vinci-program.

Powered by Labrador CMS