Bildet viser støttannen som er delt på langs. Hvert av lagene kan fortelle forskerne noe om livet til mammuten.

Forskere har kartlagt mammutens vandringer gjennom Alaska

Mammuten Kik tilbakela 70 000 kilometer i løpet av sitt 28 år lange liv. Det tilsvarer nesten to runder rundt jordkloden.

Forskere ved University of Alaska Fairbanks har analysert et 17 000 år gammelt fossil av en ullhåret mammut som ble funnet i Alaska.

Mammuten ble 28 år gammel og har fått kallenavnet Kik av forskerne, fordi den ble funnet i nærheten av Kikiakroak-elva, skriver The Guardian.

Ifølge en pressemelding fra universitetet viser forskernes undersøkelser at Kiks vandringer tilsvarer nesten to runder rundt jordkloden. Resultatene ble nylig publisert i tidsskriftet Science.

Unik signatur

Mammutenes støttenner vokser lagvis. Ved å splitte en av Kiks 1,7 meter lange støttenner, kunne forskerne analysere hvert lag og dermed få et detaljert bilde av Kiks liv.

Hvert lag i støttannen inneholder nemlig en unik signatur av isotoper. En isotop er en variant av et grunnstoff hvor atomkjernen består av samme antall protoner, men ulike antall nøytroner.

Isotop-signaturen kommer blant annet av hvor Kik har oppholdt seg og hva han har spist.

Illustrasjon av en voksen ullhåret mammut.

Isotop-kart

Forskerne har egne maskiner som kan finne forholdet mellom ulike isotoper i prøver de har hentet fra naturen. I Alaska er det stor variasjon i forholdet mellom isotoper i jord og planter, forteller Clémment Bataille til The Guardian. Han er en av forskerne bak studien.

Derfor lagde forskerne et slags isotop-kart over Alaska. Det gjorde de ved å analysere tennene til hundrevis av små gnagere fra hele staten. Fordi gnagerne ikke vandrer langt i løpet av livet, vil isotop-signaturen i tennene deres være representativ for et bestemt område.

Så kunne forskerne sette isotop-signaturene fra lagene i støttannen opp mot isotop-kartet de hadde laget. Dermed hadde de et omtrentlig bilde på hvor Kik hadde vandret i løpet av livet sitt.

Resultatene fra undersøkelsene viste at Kik trolig hadde tilbakelagt 70 000 kilometer i løpet av 28 år.

Forvist fra flokken

Da mammuten ble 16 år skjedde en brå forandring i vandringsmønsteret hans.

– Vi tror han kan ha blitt forvist fra flokken på dette tidspunktet, som også skjer med hann-elefanter i omtrent samme alder, sier Bataille til The Guardian.

De siste 18 månedene Kik levde, oppholdt han seg i et lite område nord for fjellkjeden Brooks Range.

– Han kan ha skadet seg i løpet av en slåsskamp, eller skadet seg på vandring, eller han kan ha blitt syk, sier Bataille.

Analysen av ulike isotoper i støttannen tyder på at Kik til slutt døde av sult.

Professor Love Dalén ved Centre for Palaeogenetics i Stockholm sier til The Guardian at dette er første gangen vandringene til et dyr som levde for så lenge siden har blitt kartlagt i så nøye detalj. Dalén har ikke selv vært med på forskningen.

Wooller, M.J. m.fl: Lifetime mobility of an Arctic wolly mammoth. Science (2021). Sammendrag.