Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Slik jobber hjernen for å huske det du lærer mens du sover
Når mus slappet av etter å ha lært seg noe nytt, skrudde forskerne av en type nerveceller i hjernen deres. Slik fikk de nye svar på hva som egentlig skjer når du skal huske erfaringene dine til senere.
I forsøket glemte en bestemt gruppe mus det de hadde lært. Bilde tatt i annen anledning. I midten forsker Kristian Kinden Lensjø ved Institutt for medisinske basalfag og Institutt for biovitenskap (IBV). Til venstre professor Marianne Fyhn, og til høyre Elise Holter Thompson fra IBV.(Foto: UiO)
Hvordan lagrer hjernen det du erfarer slik at du faktisk husker det dagen etter og senere?
I et eksperiment lærte mus først at et bilde med et spesielt mønster betød at de fikk en belønning i form av søt drikke.
Så ble to ulike grupper med mus satt foran en dataskjerm. De fikk se flere bilder med ulike mønstre. For å vise at de husket hvilket bilde som ga belønning, måtte musene slikke på en liten «kran» som ga belønningen.
Mens musene gjorde dette, overvåket forskere ved Universitetet i Oslo aktiviteten til hjernecellene gjennom et spesielt mikroskop.
Studerte nervecellene mens musene lærte
– Det tok litt tid før musene skjønte hvilket mønster som ga belønning. Vi kunne altså se hva som skjedde med nervecellene mens de lærte oppgaven, sier forsker Kristian Kinden Lensjø.
Han jobber på Institutt for medisinske basalfag og på Institutt for biovitenskap på Universitetet i Oslo.
– I tillegg fulgte vi med på hva som skjedde i hjernen til musene i timene etter forsøket, når dyrene hvilte.
I en ny studie i tidsskriftet Science Advances beskriver Lensjø og kolleger hva som skjedde i eksperimentet.
PV-nevroner sørget for å spille av minnene
igjen og igjen
Det er godt kjent at minner blir sterkere
når man slapper av eller sover etter å ha lært noe nytt. Men hvordan ulike
typer nerveceller bidrar til denne prosessen, var uklart.
– Ved hjelp av moderne genteknologi skrudde
vi av aktiviteten til noen spesielle nerveceller i hjernebarken, kalt
PV-nevroner, når musene hvilte etter læringen, forteller forskeren.
En annen gruppe mus, som var i kontrollgruppa,
hadde fortsatt PV-nevronene påskrudd. De hadde masse aktivitet i nevronene i
timene etter forsøket. Nevronene ble aktivert på ny hundrevis av ganger, og
spilte av erfaringene om igjen og om igjen.
Spesielt de nervecellene som hadde vært
aktive da «riktig» bilde ble vist fram, var fortsatt aktive.
Hadde glemt alt
Dagen etter satte forskerne musene i gang
med samme eksperiment hvor de viste fram bilder.
– Musene som hadde normal hjerneaktivitet
med PV-nevronene i funksjon etter det første eksperimentet, husket det de hadde
lært. De slikket på kranen som utløste belønning. Hos den andre gruppa mus, der
PV-nevronene var koblet av, var det som om musene ikke hadde lært noe som helst.
De husket ikke øvelsen, sier Torkel Hafting.
Han er professor ved Institutt for
medisinske basalfag.
Annonse
Forskningen er avgjørende for å forstå
ulike hjernelidelser som rammer hukommelsen, som demens, og for å forstå
kognitive funksjoner.
Forskerne har nå kommet et langt skritt videre i å finne ut hvordan vi etter å lært noe, får lagret minnene slik at vi husker dem senere. Avbildet er professor Torkel Hafting (til venstre) ved Institutt for medisinske basalfag med forsker Kristian Lensjø, som er ved samme institutt og Institutt for biovitenskap.(Foto: Privat)
Læring involverer mange deler av
hjernen
Når vi lærer noe kommer det gjerne
signaler fra sanseorganene, og disse bearbeides i mange ulike deler av hjernen. For
at denne prosessen med å lagre minner for framtiden skal få gå sin gang, viser
det seg at søvn er viktig.
– Det vi kaller «minnekonsolidering» skjer
særlig under hvile og søvn, når hjernen bearbeider og sorterer opplevelser,
forklarer Hafting.
Det har lenge vært kjent at hjerneceller i
hippocampus, et sentralt hjerneområde for hukommelse, aktiveres på nytt og på nytt
når noe læres. Men langtidslagringen skjer i nettverk av hjerneceller som er
spredd utover store deler av hjernebarken.
Selv noe så enkelt som å lære
assosiasjonen mellom et bilde og belønning krever et nøyaktig samspill mellom
ulike hjerneområder. Forsøket viste at aktiviteten i et lite hjerneområde som
kalles postrhinal cortex var avgjørende for å lagre denne typen minner.
– Til nå
har det vært vanskelig å finne ut hvordan langtidslagringen skjer, så du husker
det du har lært i etterkant. Det har også vært uvisst hvordan ulike typer
nerveceller bidrar i prosessen. Det er her vår nye studie kommer inn, sier Hafting.
Minnene må videre til hjernebarken for
å bli lagret
For at hjernecellene skal spille av minnet
på nytt, er det avgjørende at de riktige cellene aktiveres i riktig rekkefølge.
På samme måte som et orkester er avhengig av en dirigent som passer på takten
og balansen mellom instrumentene i en symfoni, er det PV- cellene som dirigerer
aktiviteten som skal til for å lagre minnene i hjernen.
– Selv om alle de andre hjernecellene var
aktive, så var rytmen ødelagt når vi koblet ut PV-cellene, og da ble ikke minnene lagret i hjernebarken, sier Hafting.
Disse nevronene utgjør mindre enn fem prosent av cellene i hjernebarken, og holder altså til i en liten del av dette
området som kalles postrhinal cortex.
Annonse
Med dette er forskerne ved Universitetet i
Oslo og kolleger ved Harvard Medical School kommet et langt skritt videre i å
finne ut hvordan vi etter å lært noe, får lagret minnene slik at vi
husker dem senere.