Treet var litt mer enn dobbelt så høyt som et menneske. Til venstre fossilet.

Dette treet viser noe av det sprø evolusjonen fant på i et mystisk «hull» i jordas historie

Toalettbørstetreet fra 352 millioner år tilbake ble oppdaget som et fossil i Canada.

Over 99 prosent av alle arter – planter og dyr – som noen gang har levd på jorda, er i dag utdødd.

En av de mer bemerkelsesverdige artene som for lengst har forsvunnet, er Sanfordiacaulis densifolia.

Populært kalt toalettbørstetreet.

«Romers hull»

Toalettbørstetreet gir oss innsikt i hva evolusjonen holdt på og eksperimenterte med under en merkelig periode i jordas oldtid, som heter paleozoikum.

I denne perioden er det nemlig et 15 millioner år lang «hull» – fra rundt 360 til rundt 345 millioner år siden – hvor vi mangler fossiler.

«Romers hull» er oppkalt paleontologen Alfred Romer. På 1950-tallet var han først med å slå fast at det fantes et slikt hull i jordas historie.

Da fiskene gikk opp på land

Romers hull var en tid da fisker så smått begynte å krype opp på land.

Mye annet interessant skjedde også.

Det var på denne tiden at evolusjonen brakte livet framover fra ganske primitive planter og dyr, til mer avanserte skapninger.

Lenge manglet vi helt fossiler fra disse viktige 15 millioner årene.

Hvorfor de har manglet, vet ikke forskerne. Men nå begynner det så smått å dukke opp noe.

Evolusjonen

• Evolusjonen er en prosess der levende organismer i naturen endrer seg over generasjoner.
  • Disse endringene skyldes variasjoner i arvestoffet (DNA). Planter eller dyr som får nye egenskaper, kan ha bedre sjanse til å overleve.
  • Over lang tid har slike små endringer ført til utviklingen av helt nye arter. Andre arter har dødd ut.

I tidsperioden kalt Romers hull begynte fisker å krabbe opp på land, for etter hvert å bli til de første landdyrene. Her en crassigyrinus. (Bilde: Nobu Tamura/Wikimedia)

Mellom store planter og trær

Toalettbørstetreet blir beskrevet i en ny studie publisert i tidsskriftet Current Biology. Bak studien står forskere fra USA og Canada.

Stammen er ikke av tre, men av samme svampaktige materiale som vi finner i stammen til bregner. De første trestammene dukker opp først ti millioner år senere.

Sånn sett er toalettbørstetreet et slags mellomstadium mellom store planter og trær.

Stamme og grener i fossilet etter Toalettbørstetreet. Vi kan takke et jordskjelv 350 millioner år tilbake for at dette ene eksemplaret av Toalettbørstetreet ble begravd på bunnen av en innsjø og ble til et fossil.

Ut fra kronen stråler det over 200 helt spesielle grener eller blader. Det er dette som får treet til å ligne på en toalettbørste.

Kanskje ikke så vellykket

For 350 millioner siden eksperimenterte evolusjonen med ulike former.

Den kunne altså finne på å gi det som var en mellomting mellom en plante og et tre, form som en toalettbørste.

Hensikten var etter alt å dømme å gi toalettbørstetreet mulighet til å fange mest mulig sollys. Slik kunne treet drive mer fotosyntese.

Men vi kjenner ikke til noen andre trær som fulgte opp den pussige fasongen.

Så kanskje var det ikke særlig vellykket for evolusjonen å gi et tre form som en toalettbørste.

Referanse og kilde:

Robert A. Gastaldo m.fl: «Enigmatic fossil plants with three-dimensional, arborescent-growth architecture from the earliest Carboniferous of New Brunswick, Canada», Current Biology, februar 2024

New York Times: «A Fossilized Tree That Dr. Seuss Might Have Dreamed Up», 2. februar 2024