EØS-avtalen gjør Norge til EUs mest integrerte utenforland.
FrP,
Rødt, SV og Senterpartiet er misfornøyde med dagens EØS-avtale.
Nylig lanserte også Trond Giske (Ap) et utspill om at EØS-avtalen må reforhandles.
Men ledelsen i Ap har sagt klart ifra om at EØS-avtalen ikke skal
reforhandles, noe også ledelsen i Høyre er tydelige på.
Hva er EØS-avtalen?
EØS-avtalen er en folkerettslig avtale som omfatter EU-landene og Norge, Island og Liechtenstein.
Avtalen har som hovedmålsetning å utvide EUs indre marked med fri bevegelighet for varer, tjenester, kapital og personer, til de tre ikke-medlemslandene.
EØS-avtalen ble signert i Portugal i 1992 og trådte i kraft 1. januar 1994.
Hvor aktiv er egentlig Norges europapolitikk?
– Norske
regjeringer har lenge hatt en uttalt ambisjon om å føre en aktiv
europapolitikk, men det har i de siste årene handlet mer om å utnytte
handlingsrommet innenfor rammen av EØS-avtalen, sier Lise Rye.
Hun er
professor i europeisk samtidshistorie ved NTNU, og har Norges forhold til EU og
EØS-avtalen som spesialfelt.
I en vitenskapelig artikkel har Lise Rye og postdoktor Kristine Graneng sett på
hvordan norske politikere har presentert handlingsrommet innenfor
EØS-samarbeidet i perioden 1987–2022.
Et av
funnene er at politikernes fremstillinger av handlingsrommet farges av
partienes holdning til EØS-samarbeidet og EU-medlemskap.
Professor Lise Rye forsker på den europeiske integrasjonens historie og hvordan dette påvirker folk og land.(Foto: Kai T. Dragland / NTNU)
Ingen trodde EØS-avtalen skulle bli permanent
Norges
EØS-avtale trådte i kraft i 1994. Avtalen gir full tilgang til EUs indre
marked.
–
EØS-avtalen ble så gunstig fordi ingen regnet med at den skulle bli en
permanent ordning, sier Rye.
Hun forklarer mer om hvorfor EØS-avtalen blir så god lenger nede i denne artikkelen.
Men først nevner hun at avtalen på den annen side gir EU stor innflytelse på norske lover.
EØS-avtalen er totalt sett god, i den forstand at den oppfyller hensikten, som
var å gjøre Norge og de andre EFTA-landene til del av EUs indre marked, forklarer professor Rye.
Men fra
et rent demokratisk perspektiv virker den dårligere enn fullt EU-medlemskap,
utdyper hun.
– Vi har
endt opp med den minst demokratiske løsningen gjennom måten EØS virker på. Mye
av den gjeldende lovgivingen i Norge i dag, kommer fra EU. Men, vi er ikke med
på å vedta denne lovgivningen, og vi kan heller ikke holde beslutningstakerne
ansvarlige. Det er en demokratisk utfordring, sier hun.
Forskeren understreker at EØS-avtalen altså griper svært mye inn i samfunnet vårt, på godt og på vondt.
Derfor er det viktig å vite noe om hvorfor vi er i EØS, og hvorfor avtalen gir
markedstilgang uten medbestemmelse.
Annonse
To parallelle blokker ble opprettet på 50-tallet
Hvordan
endte nei-landet Norge opp som EUs mest integrerte ikke-medlem?
EØS-avtalen
er forbindelsen mellom to europeiske samarbeidsorganisasjoner som ble etablert
etter andre verdenskrig: EU og EFTA.
EUs grunnstein ble lagt allerede i 1951, da Frankrike, Italia, Belgia,
Nederland, Luxembourg og Vest-Tyskland opprettet Det europeiske kull- og
stålfellesskapet.
Deretter opprettet de samme landene Det europeiske økonomiske
fellesskap (EEC) i 1957.
Målet var å fremme frihandel mellom medlemslandene som et virkemiddel for å
sikre velstand og fred mellom europeiske land.
En parallell blokk ble dannet i 1960. Den besto av Storbritannia, Sverige,
Danmark, Portugal, Sveits, Østerrike – og Norge. Senere ble Island, Finland og
Liechtenstein en del av blokken. Dette er EFTA-landene.
To avslag fra EU på 60-tallet
EFTA-landene
begynte raskt å orientere seg mot EEC, det som i dag er EU. Allerede i 1961/62
søkte Storbritannia, Danmark og Norge forhandlinger om medlemskap.
Prosessen
strandet da Frankrikes president Charles de Gaulle nedla veto mot
Storbritannias medlemskap.
– For
Frankrike og president de Gaulle var EEC et verktøy for å gjenreise fransk
storhet og ta lederskap i Europa. I dette ønsket de ikke konkurranse fra
Storbritannia, forklarer Rye.
Et annet
moment som spilte inn, var utviklingen av det som på den tiden var EUs store
prosjekt: En felles landbrukspolitikk.
Annonse
Frankrike var en stor produsent og
eksportør av landbruksvarer, og Storbritannia var en stor importør av
landbruksvarer.
Frankrike
ønsket en politikk som ga høye priser på landbruksvarer, og så det som en
fordel om Storbritannia ble værende utenfor EEC-fellesskapet.
– De
Gaulle hadde dessuten et anstrengt forhold til USA. Han fryktet at
Storbritannia, som var en nær alliert med USA, skulle fungere som en trojansk
hest og gi USA innpass i Europa, forklarer hun.
Nok en
gang, i 1967, søkte Storbritannia, Danmark, Irland og Norge om medlemskap. For
andre gang stoppet den franske presidenten prosessen.
Norges første nei
Da
president de Gaulle går av i 1969, tas forhandlingene raskt opp igjen.
Storbritannia, Danmark, Irland og Norge går i forhandlinger med det som da
heter EF om medlemskap.
De tre
første blir tatt opp som medlemmer i 1973. Norge sier nei i folkeavstemmingen i
1972 og blir værende utenfor.
EFTA krymper, mens EU vokser. I de neste tre tiårene melder land etter land at de vil forlate EFTA for å gå inn i EU.
I dag består EFTA kun av fire land: Norge, Island, Liechtenstein og Sveits. De tre første er med i EØS-samarbeidet. I Sveits sa et flertall av velgerne nei til EØS-avtalen i en folkeavstemning i 1992.
– For flertallet i Sveits var det
uaktuelt å avstå suverenitet til de nye EFTA-institusjonene som måtte opprettes
i forbindelse med EØS-avtalen.
Det
som i dag er EU, har skiftet navn tre ganger:
EEC (Det europeiske økonomiske fellesskap), 1957 til 1967
EF (De europeiske fellesskap), 1967 til 1992
EU (Den europeiske union), fra 1992
Annonse
Økende behov for
samarbeid på 70- og 80-tallet
Europa på
70-tallet er preget av lav økonomisk vekst og høy arbeidsledighet.
– I denne
perioden vokser ønsket om et utvidet samarbeid mellom landene i Europa seg
sterkere. På 80-tallet prøver politikerne å få til mer integrasjon mellom EF og
EFTA-landene. Dette arbeidet bereder grunnen for EØS-samarbeidet, sier Rye.
Det blir
tydelig for landene at de trenger nye måter å samarbeide på. EØS blir foreslått
mens den kalde krigen fortsatt er en realitet.
På
slutten av 80-tallet ebber den kalde krigen ut, og barrieren mellom
østblokklandene og Vesten forsvinner. Berlinmuren faller og et forent Tyskland
gjenoppstår.
–
Plutselig ser verden helt annerledes ut, og den geopolitiske utviklingen gjør
også at man får en ny utvikling i Europa. Tyskland samles, og dette resulterer
i et ønske om å binde hele Tyskland tettere til EU. Europeiske ledere ser behov for et samlet Europa, sier Rye.
Berlinmuren, symbolet på skillet mellom øst og vest, blir revet i 1989, og Europa går gjennom store omveltninger.(Foto: Shutterstock / NTB scanpix)
Derfor blir avtalen både
god og dårlig
Det er i
denne urolige perioden at EØS-avtalen finner sin form og forhandles fram. Politikere går fra å betrakte avtalen som en permanent løsning for land som ikke kunne
eller ville bli EU-medlemmer, til å betrakte den som en overgangsordning.
–
EØS-avtalen blir til i en helt spesiell kontekst som gjør at partene var
villige til å strekke seg langt. Det er derfor avtalen blir god, og det er
derfor den blir dårlig, sier Rye.
EF åpner
opp for raus tilgang til sitt indre marked, og gir EFTA-landene det de ber om: Handelsbetingelser på lik linje med EF-medlemmer.
EFTA-landene
på sin side ønsker medbestemmelse, men får ikke plass ved bordet – og
aksepterer det. De aller fleste land skal jo uansett inn i EU.
Men ikke
Norge.
Avgjørende fase i norsk
europapolitikk på 90-tallet
Annonse
På 90-tallet leder norske politikere fra ulike partier an i det som blir en
avgjørende fase i norsk europapolitikk.
– I Norge
tar daværende statsminister Gro Harlem Brundtland høyde for at det kan skje at
Norge sier nei atter en gang. Hun mener derfor at EØS-avtalen må kunne stå på
egne bein, sier Rye.
Når så
Norge sier nei til EU for andre gang i 1994, står vi dermed allerede med en
fyldig EØS-avtale i hånda. 52,2 prosent stemmer mot.
– En viktig årsak til at Norge stemmer nei i 1994, er at vi allerede hadde oppnådd en handelsavtale med EU. Ja-sidens hovedargument hadde gjennom tre tiår
vært at Norge måtte med i EU for å sikre markedsadgang. EØS-avtalen ga adgang
til det viktige EU-markedet. Hvorfor skulle Norge da gå inn i EU? sier forskeren.
Handel og politikk
EU er en
handelsblokk, men har også som mål å skape en tettere integrasjon mellom de
europeiske landene, som et slags Europas forente stater.
– EU er i sin kjerne et politisk prosjekt, som har benyttet økonomiske
virkemidler for å realisere mål som dypest sett er politiske. For Norge sin del
var det alltid den økonomiske integrasjonen med EU som lokket mest, forklarer
Rye.
Flere av
de tidligere østblokklandene er i dag EU-medlemmer: Tsjekkia, Slovakia, Ungarn,
Polen, Bulgaria, Romania, Estland, Latvia, Litauen, Slovenia og Kroatia, samt
Malta og Kypros.
På flere
områder er spenningene innad i EU store.
–
Samtidig er EU i ferd med å bli enda viktigere enn før fordi vi er inne i en
uforutsigbar og omskiftelig tid, hvor EU svarer med mer felleseuropeisk
politikk. Spørsmålet om vårt forhold til EU vil på et tidspunkt melde seg med
større kraft, kanskje allerede ved neste stortingsvalg, konkluderer Lise Rye.
I dag
ville 33 prosent av nordmenn stemt ja til norsk EU-medlemskap. Det viser Opinions
siste EU-måling, som ble gjennomført i august på oppdrag fra Altinget.