Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Østfold - les mer.
– Vi har sviktet disse menneskene
Simen Høvik er en av mange med en skjult språkvanske. De får sjelden hjelp. Nå slår forsker alarm.
– Nå er det på tide at vi gjør noe med dette, sier forsker Tamara Kalandadze. Simen Høvik snakker åpent om sine språkvansker.(Foto: Nina Skajaa Fredheim)
Simen Høvik (22) ble oppdaget tidlig. Allerede i barnehagen var
det ansatte som fanget opp at noe ikke var som det skulle. Han fikk derfor raskt
den hjelpen han trengte. I dag jobber han som anleggsarbeider og snakker åpent
om sine språkvansker.
Men Simen er et unntak.
– Vi har dessverre sviktet disse menneskene overalt i hele
verden. Og nå er det på tide at vi gjør noe med det. Vi har ikke noe mer tid å
miste, sier Tamara Kalandadze, forsker ved Høgskolen i Østfold.
Vanligere enn autisme – men nesten ukjent
Utviklingsmessig språkforstyrrelse, eller Developmental Language Disorder (DLD), forekommer
hos én av 14 mennesker.
Det innebærer betydelige vansker med å lære, forstå og
bruke både skriftspråk og talespråk. Likevel er tilstanden nesten ukjent
sammenlignet med for eksempel dysleksi.
– En hovedforklaring er at det har vært veldig mye
uklarheter og uenigheter om hva tilstanden som vi i dag kaller DLD, skulle
hete, og når diagnosen skulle settes, forklarer Kalandadze.
I den første
norske studien av voksne med DLD basert på dybdeintervjuer, har
Kalandadze og kolleger intervjuet 13 voksne mellom 20 og 32 år om deres opplevde
erfaringer.
Deltakerne i studien beskriver forsinket eller feilaktig
diagnostisering, mobbing, manglende støtte i skolen og konsekvenser for psykisk
helse, utdanning og arbeid.
– Vi vet at mobbing er en vanlig opplevelse. Elever med DLD
opplever det veldig ofte. Og så vet vi at det er en sammenheng mellom
språkvansker og psykisk helse, sier Kalandadze.
Hun forteller at forskningen viser høy forekomst av angst
og depresjon hos personer med DLD, men at forskerne ennå ikke vet nok om hvorfor det er slik.
Simen opplevde heldigvis et annet skoleløp. På Iddevang
barneskole i Halden hadde han en liten klasse på 14 elever med et trygt miljø.
– På skolen var det veldig få som har klart å mobbe meg for
språkvansker. Men det er fordi jeg er selvsikker i min språkvanske. Og det er
fordi jeg har hatt en god oppfølging fra barnehagen til skolen til voksenlivet,
forteller han.
Mangler grunnleggende kunnskap
En ny rapport fra
Dysleksi Norge viser hvor lite kunnskap om DLD lærere får
når de tar utdanning. Samtidig forskes det altfor lite på tilstanden, både
internasjonalt og i Norge.
– Det er det vi er mest bekymret for. Men for å planlegge og
gjennomføre et ambisiøst forskningsprosjekt, så trenger vi forskningsmidler.
DLD-forskningen trenger finansiering, sier Kalandadze.
Annonse
Forskeren mener kunnskap om DLD må inn allerede i
barnehagelærer- og lærerutdanningen, slik at fagpersoner kan avdekke og finne
de som trenger hjelp tidlig.
Vanskelig å forstå – og bli forstått
For Simen handler hverdagen ofte om å be folk gjenta seg.
– Med mine språkvansker må jeg ofte høre ting veldig mange
ganger for å forstå det som blir sagt. Og da er det ganske vanskelig i en
arbeidssituasjon når sjefen skal si det 80 ganger til deg for at du
egentlig skal forstå det én gang, sier han.
Vær åpen om egne språkvansker, er anbefalingen fra Simen Høvik.(Foto: Nina Skajaa Fredheim)
Samtidig kan han selv si ting veldig direkte, noe ikke alle
liker.
– Mange går rundt grøten for å si ting. Det gjør jo ikke
jeg. Jeg sier ting rett ut til en person. For jeg klarer ikke å beskrive det
som mange andre gjør.
Kalandadze understreker at dette handler om mer enn bare å lære
personer med DLD å forstå oss andre som ikke har DLD.
– Kommunikasjon er en dialog. Alle som er involvert har
ansvar for at kommunikasjonen skal lykkes. Det betyr at de som ikke har DLD, må prøve å forstå hva DLD innebærer, og tilpasse samtalestilen basert på
det, sier hun.
Åpenhet som strategi
Studien til Kalandadze og hennes medforskere viser at voksne
med DLD etter hvert lærer strategier for å mestre hverdagen. Noen velger
åpenhet, andre utvikler andre teknikker.
Simen er tydelig på hva som har fungert best for ham:
– Vær åpen om det. Snakk med likepersoner eller folk som har
samme utfordring som deg. Det hjelper vanvittig mye. Jeg har sett mange ganger
at veldig mange som har språkvansker, de lukker seg inne og blir veldig redd
for å snakke.
Annonse
Men Kalandadze påpeker at åpenhet krever trygghet.
– For å være åpen om det, så må de føle seg trygge, understreker
hun.
Stemmer som må høres
Den 17. oktober markeres den internasjonale DLD-dagen med
temaet «Du kan ikke se DLD».
Kalandadze håper dagen vil skape mer oppmerksomhet
rundt tilstanden.
Hun fremhever også viktigheten av å involvere personer med
DLD i forskningen.
– I forskerteamet vårt har vi en forsker som har DLD, og som
er utdannet logoped. Det har vært helt avgjørende. De har en unik
kompetanse og unike kunnskaper om hva DLD innebærer, sier hun.
For Simen handler det om å gi håp til andre.
– Jeg pleier å si, som Dag Otto Lauritzen sa: Det umulige er
ikke umulig. Det umulige tar bare litt lengre tid. Det er viktig at du bruker
den tiden som faktisk trengs. For det er ikke en quick-fix, dette her.
Podcast: Om språkvansker
Denne artikkelen er basert på en episode av podcastserien ForskningsPrek, der kommunikasjonsrådgiverne Ann Kristin Johansen og Nina Skajaa Fredheim har intervjuet Tamara Kalandadze og Simen Høvik.