Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Østfold - les mer.

Derfor sier avisleserne opp abonnementet 

Konkurranse og digitalisering gjør avisenes økonomi mer sårbar.

Avis i postluke på rød dør
– Økninger i pris har noe å si for utviklingen i antall abonnenter, sier forsker Kari Anne Fange.
Publisert

En ny studie fra Medietilsynet og Høgskolen i Østfold viser at norske avisers inntekter fra abonnement stadig blir mer følsomme for prisendringer. 

Forskerne dokumenterer en klar økning i såkalt prissensitivitet. Særlig skjer dette i markeder der flere aviser konkurrerer om de samme leserne. Dette er basert på detaljerte data forskerne har fra 2010 til 2019.

– Vi ser at markedet for abonnement har blitt langt mer prisfølsomt over tid. Det betyr at økninger i pris har noe å si for utviklingen i antall abonnenter. 

Det sier forsker Kari Anne Fange ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Hun sett på dette sammen med Bjørn Tore Østeraas fra Medietilsynet.

Unik studie av norske avismarkeder

De to har tatt utgangspunkt i Medietilsynets tall for opplag og abonnementsinntekter fra en tiårsperiode. 

I studien bruker de økonomiske modeller for å beregne hvordan etterspørselen etter abonnementer reagerer på prisendringer.

De har skilt mellom lokale markeder med én dominerende aktør og markeder med flere konkurrenter. Funnene er klare:

– Det er særlig i konkurranseutsatte områder vi ser høy priselastisitet. Abonnentene der har flere valg. De reagerer dermed raskere på økte priser, sier Fange.

Digitaliseringen gir nye utfordringer

I takt med at leserne har gått over til digitale plattformer, har også modellene for inntekter endret seg. 

Annonseinntektene har falt, og abonnementer har blitt avgjørende for driften. Men med det følger også økt økonomisk risiko.

– Digitaliseringen har gjort avisene mer avhengige av abonnementsinntekter. Samtidig har forbrukernes forventninger og konkurransen i det digitale markedet gjort dem mer følsomme for pris, sier forskeren.

Kan påvirke mediestøtte og politiske prioriteringer

Studien kan få betydning for hvordan mediestøtten utformes fremover. 

Forskernes analyser viser at aviser i markeder med mange aktører er mest sårbare for inntektsfall ved prisendringer.

– Disse funnene kan bidra til mer treffsikre støtteordninger. De kan også gi bedre forståelse av hvilke markeder som er mest utsatt, sier Fange.

Mediestøtte

Mediestøtte er økonomisk bidrag fra staten til norske. Ordningen ble opprettet i 1969 og har siden vært et sentralt virkemiddel for å opprettholde en allsidig og desentralisert presse i Norge.

Kilde: snl.no

Gir innsikt i avisbransjens fremtidige rammevilkår

Studien kaster nytt lys over det økonomiske landskapet norske aviser må navigere i. 

Den viser også hvordan digitale endringer og priskonkurranse påvirker selve kjernen i avisenes økonomi.

– Dette handler ikke bare om pris. Det handler om bærekraften i journalistikken, sier Fange.

Referanse:

Kari Anne Fange og Bjørn Tore Østeraas: Unveiling the dynamics of newspaper circulation and subscription prices in the digital era. Journal of Media Business Studies, 2025. Doi: 10.1080/16522354.2025.2475422.

Powered by Labrador CMS