Slik ble øl laga allerede før vikingtida: – Ingen andre nordiske land har kveik
Forskarane vil sikre at den spesielle ølbryggjetradisjonen frå før vikingtida lever vidare.
Brakalåg/einerlåg - ein varmer vatn med einer i opp til cirka 80 grader. Lågen, som er antiseptisk, blir brukt til reingjering av bryggekara og som bryggevatn i meiskinga.(Foto: Atle Ove Martinussen / VKA)
På Vestlandet blir øl framleis bryggja med eigen kveik – ein spesiell gjær som har gått i arv frå generasjon til generasjon.
– Dette
kan vere ein av dei eldste levande ølbryggartradisjonane i verda! Kanskje også
den eldste, seier Atle Ove Martinussen, dagleg leiar ved Vestnorsk
Kulturakademi.
Han er uroa for at tradisjonen står i fare for å døy ut. I dag er det berre eit mindre tal gardar på Vestlandet – frå Hardanger til Sunnmøre – som framleis bryggjer øl med eigen kveik.
Desse gardane har eigne kveikstammar som vert haldne i hevd gjennom bruk.
Atle Ove Martinussen seier at den tradisjonelle kveik-brygginga på indre Vestlandet kan vere ein av dei eldste levande ølbryggartradisjonane i verda! Kanskje også den eldste.(Foto: Lars Sandved Dalen / NIBIO)
– Om vi mistar den levande kulturelle praksisen, mistar vi òg historia og kulturen som har bore henne fram. Det hastar å forstå kva vi står i fare for å gløyme – og kvifor denne vesle gjærsoppen kanskje er ein av dei viktigaste levande kulturarvane våre, påpeikar Martinussen.
Koparkjele over open eld – eldhusbrygging.(Foto: Atle Ove Marinussen / VKA)
Kveiken
– ein levande kulturarv
Kveik
tyder «å tenne på» eller «å gje liv». Ordet i seg sjølv vitnar om den intuitive
forståinga folk hadde for kva kveiken gjorde – lenge før ein visste noko om
mikroorganismar.
Først på 1800-talet forstod ein at det var gjær som stod bak
sjølve gjæringsprosessen. Gjæren er ein mikroskopisk sopp.
– Kveiken
må takast vare på frå kvart brygg. Det inneber at du haustar kveik frå topp
eller botn når gjæringa går ut, forklarar Martinussen.
Kornet er ein føresetnad for å bryggje øl. Her er eit kornhus i Vossestrand.(Foto: Hans Geir Eiken / NIBIO)
Tidlegare
brukte ein gjærkrans eller gjærstokk, ofte laga av naturmateriale som fletta
hestehår, jutesekk, kjøkenhandduk, avispapir eller liknande.
Etter brygginga
vart kveiken smurd utover i eit tynt lag og tørka sakte til neste gong.
I dag
tek mange fersk kveik i eit lufttett norgesglas eller plastflaske og oppbevarer
ho kaldt.
Ølbrygging
som lim i samfunnet
Martinussen,
som også er historikar, understrekar at ølbrygging ikkje berre var ein praktisk
aktivitet – det var ein grunnpilar i det sosiale livet på bygdene.
– Ølet
var lim i samfunnet – frå inngåing av avtalar og kjøp av eigedom, til festar og
religiøse høgtider heilt frå før vikingtida, seier han.
I
kristenretten frå 1024 blei det til og med pålagt brygging to gonger i året: Til Allehelgensdag for å feira innhaustinga, og til jol – der ein måtte bryggje
øl med vekta av mann og kone i malt.
– Skikken
var så viktig at lovbrot kunne straffast med bøter, tap av gard og
landsforvising. Dei heidenske ølbryggjartradisjonane vart tilpassa
kristendomen, og no drakk ein øl til ære for Kristus. Tidlegare drakk ein til
ære for Odin.
Praktisk
og smaksrik gjær
Annonse
Kveik
skil seg ut frå vanleg ølgjær på fleire måtar. Ho gjærar på høgare temperaturar
– noko som gjer prosessen raskare og meir praktisk.
– Ølet
kunne ofte vere klart på berre nokre dagar. Det var viktig, til dømes ved
gravøl, der ein ikkje kunne vente lenge, seier Martinussen.
Dette
gjer også at kveik har fått eit nytt liv i moderne brygging. Ho har blitt
populær både blant heimebryggarar og i kommersiell produksjon – ikkje minst
internasjonalt.
– Kveik
gjærar ved høgare temperaturar, så ein treng ikkje like kostbar og komplisert
kjøling. Det gir meir energieffektiv produksjon og eit potensial for
industriell bruk, forklarar Martinussen.
– I
tropiske strøk treng ein ikkje kjøle ned vørteren lenger enn til 40 grader før
ein tilset kveiken. Vanleg ølgjær krev 18–20 grader. Det gir stor skilnad i
energibruk.
I tillegg
gjev kveiken ølet ein særeigen smak, ofte med tropiske frukttonar.
– I dag
vert kveik brukt av fleire norske bryggeri, og kveikøl er tilgjengeleg både i
butikk og på Vinmonopolet. I øl-appen Untappd er det registrert om lag 4300
kveikøl på verdsbasis, seier han.
Då dei
vekte ei 50 år gamal gjærring
For å ta
vare på denne levande kulturarven før han går tapt, har Vestnorsk Kulturakademi
og forskarar ved NIBIO samla inn opphavlege kveikstammar knytt til den
handlingsborne tradisjonsbrygginga
Ei av dei
mest minneverdige opplevingane for kveik-prosjektet var då dei klarte å vekkje
til live ein over 50 år gammal gjærsopp – truleg ein kveik.
– Ein
eldre mann brygga for siste gong i 1973 i Kinsarvik, og NRK filma heile
prosessen. Han brukte ein gjærring av fletta hestehår, fortel Martinussen.
Gjærkrans av fletta hestehår sist brukt i 1973. Her vart det funne restar av gjær, som vart vekt til live igjen i prosjektet.(Foto: Atle Ove Martinussen / VKA)
Martinussen
såg opptaket på NRK mange år seinare og tok kontakt med familien. Dottera til
bryggjaren fann ringen i kjellaren.
Annonse
Det var ikkje synleg gjær igjen, men
forskarar ved NIBIO i Lofthus oppdaga små restar – og klarte å vekkje den til liv.
– Vi trur
dette er kveik, men må vente på analyseresultata. Dersom det blir stadfesta,
vil vi – i samarbeid med Bygdekvinnelaget – prøve å få til kurs i tradisjonell
brygging i Kinsarvik. Då kan vi vidareføre ein levande tradisjon etter ein
pause på over 50 år, seier han.
Ny giv
og gammalt bygg
Det
handlar likevel ikkje berre om gjæren.
–
Tradisjonen omfattar heile prosessen, frå malting til brygging med koparkjele
og open eld, seier Martinussen.
Atle Ove Martinussen, dagleg leiar ved Vestnorsk Kulturakademi, og Hans Geir Eiken, forskar ved NIBIO, har gjort ein stor innsats for å bevare gjærsoppen kveik.(Foto: Hans Geir Eiken / NIBIO)
I fleire
år har Vestnorsk Kulturakademi samarbeidd med bønder og Vest
Landbruksrådgjeving om å dyrke gamle byggsortar som Varde og Domen på Voss. Dei
har no hausta om lag 2,1 tonn bygg.
– Vi skal
ta opp att den tradisjonelle måten å malte på: Mygget skal blautgjærast i elva,
spira på låven og tørkast for å stoppe spiringa. Dei gamle sa: «Tre dagar i
elva og tre dagar i sekken». Etter tørking vert rotspirene fjerna og maltet
grovknust på kvern.
Lokalt
dyrka bygg og eigen malt var vanleg på fleire vestlandsgardar heilt fram til
tidleg 1990-tal.
Martinussen
meiner det er avgjerande å dokumentere og sikre dei tradisjonelle metodane for
å kunne vidareføre ein levande bryggjekultur.
– Dette
blir òg viktig dokumentasjon i arbeidet med å få heimabrygging av øl med kveik
inn på UNESCO si liste over menneska sin immaterielle kulturarv.
Eit
norsk unikum
– Ingen
andre nordiske land har kveik. Det er ein unik tradisjon som berre er bevart på
Vestlandet i Noreg, seier Nina Svartedal, rådgjevar ved Norsk
genressurssenter i NIBIO.
Annonse
Nina Svartedal, rådgjevar ved Norsk genressurssenter i NIBIO, seier det er viktig å bevare det genetiske mangfaldet i genbankar og frølager – som frøkvelvet på Svalbard. Det gir tryggleik for framtida.(Foto: Lars Sandved Dalen / NIBIO)
Ho
understrekar at genetisk mangfald er avgjerande for robuste økosystem og
matproduksjon – ikkje berre blant planter og dyr, men også mikroorganismar.
– Moderne
avl har gitt oss høgtytande sortar, men desse er ofte sårbare. Dersom eit virus
slår til, kan ein miste alt. Difor er det viktig å bevare mangfaldet – til
dømes gjennom frøkvelvet på Svalbard, forklarar ho.
Mikroorganismar
er meir krevjande å lagre på same måte, men bøndene har – utan å vite det –
redda kveiken ved å bruke og dele ho gjennom generasjonar.
– No er
kveikstammar frå vikingtidas brygging tekne vare på for ettertida – og lagra i
ein moderne genbank, seier Svartedal.
Ølbrygging i Noreg
Øl blei rekna som ein «drikk frå
Gud» allereie før kristendomen.
Ølet blei bryggja i eldhus, med
eigenprodusert malt, humle og bruk av einerlog. Malten blei bløytt opp i elva,
tørka over open eld og malen på handkvern før brygging.
Som del av kristninga omforma kong Olav den heilage heidenske skikkar til kristne for å få makt og aksept hos folket.
Kristenretten, som blei vedtatt på Moster i
1024, inneheldt ei samling av dei reglane ein måtte følgja for å leva eit
kristent liv. Bøndene blei blant anna pålagt å bryggje øl to gongar i året.
Straffa for ikkje å bryggje var bot, tap av garden eller i verste fall
landforvisning.