Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Menn kan ha problemer med å nå fram i rettssystemet
Dette må få større oppmerksomhet, mener jussprofessor.
– Mannsutvalget kommer med mye bra, men dette forslaget er for overfladisk fra et rettslig perspektiv, sier professor Anne Hellum. Her fra Regjeringens pressekonferanse ved rapportframleggingen i 2024.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
Kvinner og
menn skal ha like muligheter, rettigheter og plikter på alle områder i
samfunnet.
I praksis
er det likevel ikke alltid slik.
I saker
som gjelder trakassering, vold og diskriminering kan det være vanskeligere for
menn å nå fram med rettighetene sine. Særlig rammes menn som bryter med den
tradisjonelle mannsrollen:
– Utfordringene
disse mennene møter, må få større oppmerksomhet i rettslig sammenheng, sier
jussprofessor emerita Anne Hellum på Universitetet i Oslo.
Også menn er omfattet av FNs kvinnekonvensjons vern mot skadelige kjønnsstereotypier, framhever professor Anne Hellum.(Foto: Helene Lindqvist)
Er menn
usynlige for loven?
Hellum har
forsket på kvinnerett, kjønn og rett og likestillings- og diskrimineringsrett
siden 1970-tallet.
– Da vi
begynte å forske på kvinners stilling i retten og samfunnet, lurte vi på
hvorfor det ikke var likestilling når reglene var like for kvinner og menn, sier hun.
Forskerne fant at reglene var utformet etter måten menn innrettet livene
sine. Dette kalte de mannsnormen.
Siden den gang har både samfunnet og
lovverket endret seg betydelig.
Dagens
likestillings- og diskrimineringsrett preges i økende grad av en kvinnenorm,
slår Hellum fast.
Det diskrimineringsrettslige vernet omfatter i dag
trakassering, seksuell trakassering og diskriminering på grunnlag av graviditet
og foreldrepermisjon.
Hellum har
analysert norsk lovgivning og rettspraksis i saker der menn har vært utsatt for
seksuell trakassering, vold eller har ønsket å ta ut foreldrepermisjon.
Funnene
er tydelige: Menn kan ha problemer med å nå fram i rettssystemet.
– Selv om
diskriminerings- og trakasseringsvernet og vernet mot vold i nære relasjoner også
omfatter menn, fungerer det ikke alltid i praksis, sier hun.
Forklaringen finner hun i seiglivede stereotypier om
kjønn, dypt plantet i samfunnsliv og rettsliv. Særlig rammes menn som bryter
med den tradisjonelle mannsrollen og samfunnets forventninger til maskulinitet, mener hun.
Advarer mot forslag
I fjor anbefalte det Regjeringsoppnevnte Mannsutvalget å
gjøre likestillings- og diskrimineringsloven kjønnsnøytral. Det ved å fjerne
formålsparagrafens formulering om at loven særlig tar sikte på å bedre kvinners
stilling.
Hellum
er skeptisk til forslaget:
Annonse
– Mannsutvalget kommer med mye bra, men dette forslaget er
for overfladisk fra et rettslig perspektiv. Selv om lovgivning og politikk i økt
grad tar høyde for ulike grupper kvinners livssituasjon, er det ikke full
likestilling i praksis, påpeker hun.
FNs kvinnekonvensjon understreker det samme: Den vold,
trakassering og diskriminering som rammer kvinner, er mer omfattende enn den som
rammer menn.
I oppfølgingen av Mannsutvalgets forslag mener
Hellum dette er viktig: Ikke sett menn og kvinner opp mot hverandre.
Konvensjonen
bygger nemlig på en forutsetning om at dersom kvinner skal oppnå full
likestilling, må menns stilling endres:
– Dette gjør konvensjonen til et nyttig kompass i en nåtid
preget av en kompleks og ujevn utvikling. Vi ser ikke ulikheter bare mellom kvinner og
menn, men også mellom ulike grupper kvinner og ulike grupper menn, forklarer
hun.
Ubrukt potensial
FNs kvinnekonvensjon fremmer likestilling ved å forby
diskriminering av kvinner. For å styrke
kvinners stilling, må man også verne om menn som bryter med tradisjonelle
roller og forestillinger om maskulinitet.
– Konvensjonen har et ubrukt potensial i saker der menn
som bryter med mannsrollen, blir diskriminert, sier Hellum.
Hun forklarer at artikkel 5a forplikter stater til å avskaffe og
motarbeide kjønnsskjeve stereotypier. Dermed er menn omfattet av
stereotypibestemmelsen.
– Staten
er forpliktet til å sørge for at verken kvinner eller menn utsettes for
stereotypisering i lovgivning, praksis eller hverdagsliv, sier hun.
Bestemmelsen gjelder allerede i norsk rett. I praksis ser
den likevel ikke ut til å ha særlig gjennomslag, erfarer professoren.
For å tydeliggjøre
at forbudet mot stereotypier også gjelder i norsk rett, og at det også verner
menn, foreslår hun å ta den inn i den norske likestillings- og
diskrimineringsloven.
Annonse
– Dette
grepet er viktig å få inn i diskusjonen om oppfølging av Mannsutvalget, sier hun.
Slikt
må en mann tåle
I 2020
behandlet Likestillings- og
diskrimineringsnemnda for første gang en klage fra en mann som mente seg utsatt
for seksuell trakassering av sin mannlige sjef. Klageren fikk ikke medhold.
«Dette må du tåle» var den indirekte konklusjonen.
Saken
omtales av Hellum som Boksershortssaken: En mann opplevde at sjefen kom inn
i garderoben og dro ned boksershortsen hans bakfra slik at hele understellet
ble eksponert. Mannen følte seg fornedret og klaget saken inn til nemnda.
Nemnda konkluderte med at hendelsen ikke kunne anses som seksuell trakassering.
Røff omgangstone og bruk av seksuelle tabuer var nemlig vanlig på mannsdominerte
arbeidsplasser som denne, ble det vurdert.
– Saken er
et godt eksempel på at også nemndsmedlemmer og jurister har stereotype
forestillinger om menn, sier Hellum.
Disse
rammer særlig menn som faller utenfor den tradisjonelle mannsrollen:
– I denne
avgjørelsen normaliserte og legitimerte nemnda en sånn mannlig, røff
omgangstone. De skulle tatt stereotypibestemmelsen i betraktning og vurdert om
de ville kommet til samme konklusjon om en kvinne opplevde det samme,
sier hun.
Denne
formen for normalisering av vold mellom menn er ikke noe enkeltstående fenomen,
utdyper professoren.
Forskning på behandlingen av voldssaker i domstolene indikerer at volden normaliseres så lenge den utøves
mellom menn og mellom menn som står i et likestilt forhold til hverandre.
Konkurranse mellom svake parter
Selv om slik vold først og fremst rammer kvinner, kan også
menn være ofre. Men mennene det gjelder, møtes ofte av barrierer både i
hjelpeapparatet og samfunnet.
Annonse
Barrierene kan henge sammen med forestillinger om menn
som voldsutøvere og gi seg utslag i konflikter om ressurser.
Et eksempel er kampen
om kommuners fordeling av knappe økonomiske ressurser til separate og likeverdige
krisesentertilbud for kvinner og menn.
– Debatten
om hvorvidt kvinner her bør prioriteres framfor menn, smaker av konflikt og
konkurranse. Det er verken kvinner eller menn tjent med. Framfor
konkurranse mellom svake grupper er det behov for felles kamp om
tilstrekkelige ressurser til likeverdige tilbud til alle voldsrammede grupper,
slår Hellum fast.
Utfordrer
reglene om foreldrepenger
Kvinnekonvensjonens artikkel 5b bør også følges nøyere
med på, ifølge Hellum.
Her heter det at menn og kvinner har et felles ansvar for
oppdragelsen og utviklingen av sine barn.
– Bestemmelsen kan stå i konflikt med
dagens norske regler om foreldrepenger, vurderer professoren.
Fedres rettigheter til å ta ut hele fedrekvoten er nemlig
ikke de samme som kvinners. I stedet er fedres rettigheter avhengig av mors
yrkesaktivitet. Dette kan begrense menns mulighet til å ta en mer aktiv
omsorgsrolle og dermed også kvinners handlingsrom.
Lovgivning og rettspraksis som opprettholder denne ulikheten, må derfor vurderes i lys av konvensjonens 5b, slår Hellum fast.
Å få menn ut
av den diskrimineringsrettslige blindsonen er viktig også for kvinner,
understreker professoren:
– Det er
helt nødvendig. Her har vi felles interesser.
FNs kvinnekonvensjon ble vedtatt i 1979. Medlemslandene som har godkjent loven har forpliktet seg til å beskytte kvinner mot diskriminering, og sikre sivile, sosiale, økonomiske og politiske rettigheter.
Konvensjonspartene skal treffe alle egnete tiltak:
(a) for å endre menns og kvinners sosiale og kulturelle atferdsmønstre med sikte på å avskaffe fordommer og skikk og bruk og all annen praksis som bygger på forestillingen om at det ene kjønn er mer eller mindre verd enn det andre, eller på stereotype roller for menn og kvinner,
(b) for å sikre at familieoppdragelsen gir en riktig forståelse av den rolle moren spiller for samfunnet og fører til anerkjennelse av at menn og kvinner har et felles ansvar for oppdragelsen og utviklingen av sine barn, idet det forutsettes at barnas interesser alltid kommer i første rekke.