Gammelt norsk håndverk kobles med Ungarn og Asia i nye festdrakter
Lena Vida og Kersti Fosse Blålid har laget festdrakter for dem som hører hjemme flere steder.
Den ene festdrakten er en blanding av Ungarn og Norge. Den andre er inspirert av Japan, Korea og Vossabunaden. Lena Vida (til venstre) og Kersti Fosse Blålid har laget inkluderende festdrakter.
Vi flytter på oss mer enn før. Fra bygd til by og tilbake. Eller fra et annet land til Norge.
– Følelsen av tilhørighet er blitt annerledes og
utvasket. Man er kanskje fra flere steder, og det klarer kanskje ikke bunadene
å favne helt og fullt, sier universitetslektor Andrea
Dahlin Hamm.
Hun jobber med å ta vare på tradisjonelle håndarbeider på OsloMet.
To av hennes kollegaer har designet tilhørighet inn i nye festdrakter.
Kersti Fosse Blålid har laget en svart festdrakt som hun vil skal passe absolutt alle. Den er inspirert av nasjonaldrakter fra Norge, Korea og Japan.
At drakten er helsvart, er ikke så uvanlig. Vossabunaden har for eksempel en svart vinterdrakt. Kersti Fosse Blålid skal lage bringeklut og belte inspirert av den.(Foto: Nina Kristiansen)
Ikke norsk nok?
– Jeg har beholdt essensen av en bunad, men gjort den
tilgjengelig for flere. Jeg har møtt mange som ikke ønsker å bruke eller føler
at de ikke kan bruke bunad, fordi de ikke er norske nok, sier Blålid.
Festdrakten hennes favner også alle størrelser. Den kan vokse og
krympe etter hvert som kroppen endrer seg.
– Jeg har selv en Vossabunad med 100 års tradisjon i seg.
Men den ble lagd til en kvinne som var mye mindre enn meg. Hver 17. mai må jeg
bare se på at den henger der i skapet, sier Blålid.
Hennes festdrakt er langt mer fleksibel.
Passer for og til alle
Vesten kan også brukes som jakke.(Foto: Nina Kristiansen)
– Jeg har prøvd den på en kvinne med størrelse
small og en mann i XXL, og den passet begge, forteller hun.
For alt kan justeres. Drakten er laget av firkanter som
settes sammen.
Skjørtet er inspirert av den sør-koreanske folkedrakten hanbok.
Det består av to deler som knytes foran og bak. Skjørtet kan være langt eller
kort. Nå lager hun bukser til dem som heller vil ha det.
Vesten er laget som en
japansk kimono. Den kan også brukes som jakke.
– Bondeskjorten er vanlig i norsk folkedrakttradisjon, og rommelig i størrelsen, sier Blålid.
En miks av Ungarn og Norge
Kollegaen Lena Vida er født og oppvokst i Ungarn. Da hun var 23 år gammel, flyttet hun til Norge.
Annonse
– Det er mange som meg med flere bakgrunner som vi ønsker å uttrykke. De mange festdraktene som har kommet de siste årene, gjør det mulig. Det er ikke lenger så vanskelig å vise hvem vi er, sier Vida, som er universitetslektor ved samme institutt som Hamm og Blålid.
I hennes festdrakt har Ungarn og Norge smeltet sammen.
Båndene på forkleet, fløyelen og brokaden er fra Ungarn. Bringeduk er en norsk tradisjon, men Vida har laget motivet som er brodert med perletråd. – Den er verken ungarsk eller norsk, men bare meg, sier Vida.(Foto: Nina Kristiansen)
– Drakttradisjonene i Europa er ganske like.
Detaljene og mindre ting er forskjellige, men ofte likere enn man skulle tro,
sier Vida.
Hun presiserer at hun ikke har laget en bunad. Festdrakten
har likevel elementer fra norske bunader, som sølje og bringeduk.
– Jeg har stor respekt for bunadstradisjonen og
har lært mye av det tradisjonelle håndarbeidet. Vi
forsker på bunader, men jeg har laget en festdrakt, sier hun.
Beltet består av små malerier av blomster fra Botanisk hage på Tøyen i Oslo: rhododendron, magnolia, einer, solhatt og rognebær. Inspirasjonen kommer fra beltet til Vossebunaden.(Foto: OsloMet)
– Snittet på drakten er norsk, materialene er
ungarske. Det passer godt med hvem jeg er, sier Vida.
Drakt for folk fra Tøyen
Vida
har videreutviklet festdrakten sin. Det ble til Tøyendrakten, som hun bruker for første gang
på 17. mai i år.
På beltet til den norsk-ungarske drakten var blomster fra Botanisk hage i Oslo malt på beltet. Det har blitt broderier på Tøyendrakten. Lena Vida har også designet sølja. – Søljer er veldig norske, sier hun.(Foto: OsloMet)
Nå vil Vida kurse folk i å lage Tøyendrakten. Målet er å tilgjengeliggjøre kunnskap, tradisjoner og
teknikker, slik at flere kan uttrykke identiteten sin gjennom håndarbeid.
– Vi kan lære bort teknikkene, men vi kan ikke
kontrollere innholdet – hva folk vil bruke dem til. Jeg håper at andre også har lyst til å lage og
bruke Tøyendrakten, sier Vida.
Tradisjonene er samlet på OsloMet
De to draktene springer ut av en stor samling håndarbeid laget av studenter og
ansatte siden 1875. Instituttet for estetiske fag ved OsloMet stammer
nemlig fra Den kvindelige Industriskole i Christiania der unge, ugifte kvinner
fikk kurs i blant annet håndarbeid.
Annonse
Håndarbeidene i samlingen spenner over mange typer og
teknikker, noen glemt, andre fortsatt i bruk.
Andrea Dahlin Hamm (til venstre) og Randi Kvellestad jobber med den historiske samlingen av håndarbeider på OsloMet.(Foto: Nina Kristiansen)
Andrea
Dahlin Hamm ser ingen motsetninger mellom det tradisjonelle og det nye.
– Det er ikke noe konflikt, men vi har
interessante, intense samtaler, for det er så mye følelser rundt tradisjon og
håndarbeid. Samlingen rommer utrolig mye godt kvalitetshåndarbeid som er
utviklet over lang tid. Det respekterer vi. Men nå er vi i en helt annen tid med
nye problemstillinger, sier Hamm.
Tidligere var ikke bunadstradisjonen så streng. Det var
større variasjon mellom bunadene fra samme område.
– Bunadene ble til på samme måte som det Lena Vida
og Kersti Fosse Blålid har jobbet fram sine drakter. Men på et tidspunkt ble
det satt strek, og da var det blitt en bunad, sier Hamm.
Dosent Randi Kvellestad jobber også med den historiske samlingen.
– Målet vårt er at samlingen blir brukt til
læring. Vi merker at interessen for håndarbeid øker. Hos oss kan man se på
hvordan det kan gjøres og utvikles, sier hun.
På forkleet til Tøyendrakten vises blokkene på Tøyen og flisene på torget. Blomstene fra Botanisk hage er brodert på vesken og vesten.(Foto: Nina Kristiansen)
Kersti Fosse Blålid ville designe et bærekraftig og rimelig alternativ til
bunaden.
– Materialet er økologisk bomullssateng. Det
koster bare rundt 2.000 kroner å produsere den, mens min Vossabunad koster
40.000, sier Blålid.
Bak de tradisjonelle bunadene ligger mye forskning og
utviklingsarbeid, ifølge Hamm. Det burde komme alle til gode, mener hun.
– Det finnes mange bunader som du ikke får lov til
å sy selv. De må kjøpes ferdig og koster alt fra 40.000 til 70.000 kroner. Det er
satt opp en kjempestor mur. Kunnskapen om å lage disse bunadene blir forbeholdt
noen få, selv om det egentlig burde vært allemannseie, sier Hamm.
Annonse
Festdrakten til Blålid er ikke til salgs, men den er enkel å lage.
– De som har lyst til å lage den, kan få en
oppskrift av meg, sier hun.
Hun frykter ikke reaksjoner på sin festdrakt.
– Her på OsloMet forsker vi på de gamle håndverkstradisjonene,
men vi utforsker også hvordan vi kan gjøre dem til våre egne. Da må vi tåle å
bli utfordret.
– Vi trenger bunadspolitiet. De viser oss hvordan
bunadene skal være, så kan vi andre skape noe nytt og noe annet som mange kan
ha glede av, sier Blålid.