Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.

Festivaler må få med naboene tidlig

Å engasjere folk i nabolaget er helt nødvendig om du skal lykkes med en lokal festival.

Beboerne må selv kjenne at de er en del av festivalen om den skal bli vellykket.
Publisert

Kortversjonen

  • Lokale festivaler må ha ekte lokal forankring for å lykkes – initiativ utenfra må engasjere beboerne tidlig i prosessen.

  • Festivalene kan styrke fellesskap og byutvikling, men også skape frustrasjon om lokalt engasjement bare simuleres.

  • Forskere advarer mot «kosmetisk medvirkning» og påpeker at festivaler uten lokal støtte kan virke mot sin hensikt.

  • Råd: Ta hensyn til lokale behov, unngå politisk markering, og sørg for at medvirkning faktisk får betydning.

Kortversjonen er laget av kunstig intelligens. Deretter er den kontrollert av et medlem av redaksjonen.

De siste årene har det vært en trend å arrangere lokale festivaler. Det kan gjelde for et nabolag eller for en gate. Initiativet kommer ofte utenfra, enten fra private eller offentlige aktører.

Men den som vil lykkes med lokale festivaler, må engasjere folk i nabolagene allerede fra starten.

– Det handler om å skape lokalt eierskap til prosessen og til arrangementet, sier Lina Naoroz Bråten.

Hun er universitetslektor og stipendiat ved Institutt for arkitektur og planlegging ved NTNU. Sammen med stipendiat Marius Vigen fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap har hun publisert en artikkel om nabolags- og gatefestivaler.

De to så spesielt på bydelsfestivalen Levende Abelsgate som ble arrangert på Elgeseter i Trondheim fra 2021 til 2023. De snakket med både arrangører og folk i området.

Forskerne så spesielt på bydelsfestivalen Levende Abelsgate som ble arrangert på Elgeseter i Trondheim.

Lokale festivaler skal skape engasjement

Å arrangere lokale festivaler kan være en fin måte å få folk til å bruke uteområdene i nabolaget. For kommunale myndigheter kan festivalene bidra til å engasjere folk i nabolaget i planlegging og utvikling av området. Private aktører, spesielt slike som driver med byutvikling, kan ha lignende motiver.

Men du lykkes altså neppe om du ikke gir folk i området en følelse av at festivalen er deres.

– Om du engasjerer folk i nabolaget tidlig, får de mye større tilhørighet til arrangementet. De lokale vet også best hva som engasjerer dem, sier Naoroz Bråten.

Fire hovedtyper av arrangementer

Forskerne deler arrangementene inn i fire hovedtyper:

  • Kosmetiske arrangementer: Dette er eksternt initierte tiltak som ser ut som de forbedrer ting, men egentlig gjør de lite eller ingenting for å endre noe på lang sikt. De blir ofte laget for å vise at noe blir gjort, men gir ikke folk i lokalsamfunnet ekte mulighet til å påvirke eller oppnå varige forbedringer.
  • Engasjerende arrangementer: Har som mål å inspirere og motivere innbyggerne til å engasjere seg mer aktivt i lokalsamfunnet. Kan fungere som en pådriver for videre lokal deltakelse og utvikling av lokale initiativer, selv om arrangementet ikke har sitt utspring lokalt.
  • Entusiast-arrangementer: Startes av de mest engasjerte og aktive medlemmene av lokalsamfunnet. Disse arrangementene fungerer som en plattform for entusiaster til å dele ideer og samarbeide om prosjekter som kan ha innvirkning lokalt.
  • Fellesskapsarrangementer: Har som mål å samle hele lokalsamfunnet gjennom å bygge fellesskap og styrke sosiale bånd. Samtidig skal de gir innbyggerne en felles stemme inn i lokale planleggings- og utviklingsprosesser. 

Skepsis til det som kommer utenfra

Men det kan være vrient å engasjere folk i en festival som ikke er initiert av dem selv.

– Vi vil vise hvordan gatefestivaler blir tatt i bruk som nye verktøy i byplanleggingen. Men vi ser også at forskere og de som gjennomfører festivalene snakker lite om de mulige negative virkningene for det lokale engasjementet, sier Marius Vigen.

Bydelsfestivalen Levende Abelsgate ble først initiert av Pådriv. Dette er et nasjonalt nettverk som skal få enkeltmennesker, firmaer og lokale myndigheter til å samarbeide om grønn og økonomisk lønnsom utvikling. Festivalen varte én helg, og skulle skape en livlig bygate som folk kunne trives i.

– Noen i nabolaget ser disse arrangementene som positive initiativ som øker lokalt engasjement. Men andre opplever dem som eksternt initierte tiltak uten rot i lokalmiljøet, sier Vigen.

For festivalene kan bidra til å skape samhørighet og en felles identitet. Men de kan også bidra til det motsatte. I verste fall kan eksternt initierte festivaler begrense og skade lokalt engasjement.

– Det kan skje gjennom det informantene våre kaller «symbolske eller kosmetiske samskapende handlinger». Da kan resultatet isteden bli frustrasjon og passivitet, sier Naoroz Bråten.

Medvirkning kan for eksempel oppleves symbolsk om arrangørene ikke følger opp nabolagets innspill, eller ikke har mulighet til å ta tak i utfordringene som er viktigst for innbyggerne.

Forskerne skiller mellom ekte og uekte forsøk på å få med de lokale.

Stimulere engasjement, ikke simulere

Nå er det langt fra sånn at en festival alltid feiler om initiativet kommer utenfra. Men arrangørene må engasjere de lokale på kreative måter som skaper lokal forankring.

Forskerne skiller mellom ekte og uekte forsøk på å få med de lokale.

– Du må stimulere til ekte engasjement. Ikke simulere, påpeker Naoroz Bråten.

Verst er det om folk oppfatter det som om festivalen blir arrangert for syns skyld uten at det er tatt hensyn til lokale ønsker og behov. Men i beste fall kan en festival få de lokale til å se den som sin egen og engasjere seg i den. Dette er det ikke enkelt å få til.

– Men for å lykkes må altså arrangørene stimulere de lokale kreftene, sier Vigen.

Ingen politikere i finstasen, takk.

Konkrete råd fra forskerne

Ekte lokalt engasjement kan arrangørene oppnå på flere måter:

  • Ta hensyn til lokalsamfunnets historie, forbindelser og ønsker.
  • Vær forsiktig med å kalle det en «nabolagsfestival». Alt blir ikke automatisk bedre av det. For er det egentlig en lokalt forankret festival det er snakk om?
  • Ikke bruk festivalen først og fremst som en mulighet for arrangørene til å skape positiv oppmerksomhet omkring seg selv og sine. Ingen politikere i finstasen, takk.
  • Vær bevisst på faren for at medvirkning kan oppleves symbolsk om arrangørene ikke følger opp nabolagets innspill, eller ikke har mulighet til å ta tak i utfordringene som er viktigst for innbyggerne.

Belønningen for å lykkes er stor. For over tid kan en vellykket festival øke de lokales engasjement. Da kan både den og andre arrangementer i området bidra til at de lokale bryr seg og engasjerer seg mer i byplanlegging som angår dem og nabolaget deres.

Referanse:

Lina Naoroz Bråten mfl.: Community engagement through the neighbourhood street festival: Between external simulation and local stimulation. Urban Studies, 2025. Doi.org/10.1177/00420980251323495

Powered by Labrador CMS