Hvorfor er det egentlig så viktig å lære å svømme ute?
Dette handler om flere ting, ifølge Ingrid Elnan, forsker i
kroppsøving ved NTNU.
Barna må selv finne ut av hvor gode de er til å svømme i
kaldt vann, og de må kunne vurdere risiko under mer krevende forhold og til ulike
årstider.
De må også øve på andre ting enn bare det å svømme, for
eksempel å klatre opp på en brygge, opp i en båt eller på en iskant etter å ha
ramlet ut i vannet.
– Utemiljøet byr på ganske andre utfordringer som barn må få
øve på, sier Elnan til forskning.no.
2 prosent av dødsulykker skjer i basseng
I fjor mistet totalt 95 personer livet i drukning. Det
er 20 prosent flere enn i 2023, da 79 personer druknet.
Dette betyr at det for første gang i nyere tid døde flere på
sjøen enn på veiene.
Økningen i drukningsulykker i 2024 kan i hovedsak knyttes
til at flere druknet fra fritidsbåt og under bading, melder NTB. 35 personer
druknet fra fritidsbåt, mens 17 personer døde i drukningsulykker i forbindelse
med bading. 31 personer druknet etter fall fra land.
I en ny studie fra NTNU
testet forskere elever i svømming både innendørs og utendørs.
Det viser seg at overføringen av ferdigheter fra inne til
ute, var ganske dårlig.
Det betyr at hvis barnet ditt har bestått ferdighetsprøven i
svømmehallen, betyr ikke det at de også er svømmedyktige utendørs.
Tilbyr utesvømming
Det finnes elever i Norge som lærer å svømme ute. Det er
bare ikke så lett å vite hvor mange det gjelder.
På 7. trinn står det i læreplanen at elever «skal kunne vurdere
sikkerhet i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre selvberging i vann». Og
på 10. trinn står det at elevene «skal forstå og gjennomføre livredning i, på
og ved vann ute i naturen».
Selv om Elnan ikke kjenner til oppdaterte tall for hvor mange
skoler som overholder kompetansemålene om utendørs svømming, har hun inntrykk
av at det er store sprik.
Annonse
– Det er alt fra skoler som gjennomfører omfattende
undervisningsopplegg – også på vinteren – til de som ikke gjennomfører noe,
sier hun.
Ingrid Elnan er doktorgradsstipendiat i kroppsøving.(Foto: NTNU(
Gru-gleder seg til svømmingen
Elnan har selv forsket på hva elever og lærere synes om
utendørs svømming. Hun holder nå på med et doktorgradsprosjekt der hun har
fulgt lærere og elever på to ungdomsskoler i Norge.
– Min største overraskelse var hvor gjennomgående positive
elevene var til utendørs-svømmingen, sier hun.
Hun tror det handler om at de lærer noe som er konkret,
praktisk og som de forstår at er viktig for dem selv.
– Det ligger også mye positive følelser i det å gjennomføre
og mestre en aktivitet som mange gru-gleder seg til, sier hun.
Elnan tror utendørs svømming tilbyr noe som mange
ungdomsskoleelever savner i en skolehverdag som de ellers beskriver som veldig
teoretisk, stillesittende og innendørs.
De som deltok i studien, så absolutt verdien av utesvømming for
elevene, men for dem handler det mye om sikkerhet.
– De må planlegge og gjennomføre et opplegg der de kjenner
at de har kontroll og at sikkerheten er ivaretatt, sier Elnan.
Hun peker på at krevende omstendigheter som for få lærere og
store elevgrupper setter begrensninger for utendørs svømming.
Annonse
Dette kan også være en ny aktivitet på en ny arena for mange
lærere. Derfor er det mest krevende i starten når de må finne et passende område
og planlegge og gjennomføre undervisningen gang.
– Etter hvert får lærerne erfaring som gjør det mindre
krevende å gjennomføre, og de får mulighet til å videreutvikle undervisningen.
Er dette trygt tro? Barn må lære å sjekke dybden før de hopper uti. Dette er noe av det de lærer på svømmeundervisning ute.(Foto: Shutterstock / NTB)
Lære seg å tenke risiko
Hva bør foreldre med svømmehall-unger tenke på?
Elnan sier at barna både må ha øvd seg på ulike ferdigheter utendørs og ha en forståelse for hva som er risikofullt.
– For eksempel det å svømme til
en brygge som ligger langt ute eller å stupe fra steder der de ikke vet noe om
bunnforhold og dybde. Slik at de tar gode valg for å unngå å sette seg selv
eller andre i situasjoner de ikke mestrer, sier Elnan.
Hun sier også at bading er en positiv aktivitet som mange har mye glede av.
– Man må bare ta vare på seg selv og de man
er sammen med og bevisstgjøre ungene om at i en vennegjeng, så er
ferdighetsnivået ulikt.