Spill er i dag fulle av såkalte mikrotransaksjoner. Dette er
småbeløp spillerne kan betale for å få kosmetiske oppgraderinger i spillet. Det kan også gi tilgang til nytt innhold i spillet.
Mange spill har også egen valuta,
slik som Grand Theft Auto (GTA). Nylig ble det lansert en ny trailer til spillet. Spillet
lanseres 26. mai 2026.
– Mye av innholdet som kan kjøpes for penger, påvirker ikke
spillingen direkte. Det er snakk om nye utseender til spillavataren, kjæledyr
som følger deg rundt eller annet slikt. Men selv om det gjerne er små beløp, kan
det samlet sett ha stor betydning.
Det sier forsker Tobias Scholz ved Universitetet i Agder (UiA).
Foreldre har vokst opp med spill
Han mener dagens foreldre har vokst opp med gaming. Derfor har de et bedre utgangspunkt for å forstå den sosiale verdien i det.
Han
oppfordrer foreldre til å snakke med sine barn også om de økonomiske sidene med
gaming.
– Nøkkelen er ikke å kjempe mot spillkulturen, men å hjelpe barn med å utvikle et sunt forhold til både spilling og pengebruk, sier forsker Tobias Scholz.(Foto: UiA)
Her er hans råd til foreldre:
Spill sammen: Å forstå spillene barna dine
spiller, hjelper deg med å ta informerte beslutninger om kjøp.
Sett klare grenser: Etabler månedlige
spillbudsjetter som inkluderer både spillkjøp og gjenstander i spillet.
Bruk plattformkontroller: De fleste
spillplattformer tilbyr familieinnstillinger for å administrere kjøp.
Ha åpne diskusjoner: Snakk om forskjellen mellom
virtuell og virkelig verdi, og hvordan balansere sosial deltakelse med smart
pengebruk.
– Mikrotransaksjoner er nå en innebygd del av spillkulturen. Det er til syvende og sist opp til spillerne å bestemme hvordan de skal
engasjere seg med dem. For et spill som GTA, designet for voksne spillere, bør
disse valgene være mer enkle, sier Scholz.
Mer å tjene på hest
Mikrotransaksjonene kan være veldig små. Likevel er det for
spillselskapene store penger å tjene.
Scholz trekker frem ett eksempel
fra spillselskapet Blizzard. I 2010 lanserte de muligheten for å kjøpe en
flyvende hest i spillet World of Warcraft. Den koster 15 dollar.
Hesten ga spillselskapet en enorm inntjening. Over
140.000 spillere sto i kø for å kjøpe hesten innen tre timer fra
lansering. Det ga spillselskapet 3,5 millioner dollar.
Så mikrotransaksjoner er naturligvis noe spillselskaper
investerer heftig i. Et par timers utviklertid kan gi millioner ekstra i
inntjening.
Hesten til Blizzard kostet litt mye å utvikle sammenlignet med
andre, men fikk mange spillselskaper til å innse potensialet i
mikrotransaksjoner. De fleste beløpene er helt nede i 10–20 kroner.
– I forrige utgave av GTA kan du også kjøpe deg fordeler.
Ved å investere 700 kroner kan du nå få 10 millioner i spillets valuta. De kan du bruke på våpen, biler, klær og annet innhold. Dette vil selvfølgelig bli en
del av det nye spillet også slik det er i andre spill, sier Scholz.
– Ingen grenser på pengebruk
Annonse
Ifølge statistikknettstedet Statista.com oppga 36 prosent av
briter at de først begynte å spille GTA i 12–15 års alder.
Dette er på tross av
at spillet har en aldersgrense på 17–18 år i de fleste land. Dette er
distributørene av spillet smertelig klar over.
– Det er jo problematisk i seg selv at barn spiller spill de
ikke burde, men den økonomiske siden av dette bør også snakkes om. Hvem som har
hvilke klær til spillkarakteren kan si mye om status i vennegjengen. Det må
foreldre og lærere være klar over, sier Scholz.
Han forteller at mange foreldre kjenner til lignende problematikk i spill som
Minecraft, Fortnite og Roblox. Denne siden av spillbransjen er i full
utvikling. Lovverket henger etter. Spillselskaper
vil gjøre det de kan for å skvise mest mulig penger ut av spillerne for de er
avhengige av profitt.
Noen land har startet jobben med å regulere dette, men de
fleste diskuterer bare og er langt fra å innføre konkrete tiltak. I mellomtiden
tjener spillselskapene store beløp.
– Nøkkelen er ikke å kjempe mot spillkulturen, men å hjelpe
barn med å utvikle et sunt forhold til både spilling og pengebruk, sier Scholz.