Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Innlandet - les mer.
Psykisk helsehjelp: Flere unge tør å be om hjelp via mobilen
Bruk av Snapchat og SMS i skolehelsetjenesten kan bidra til at flere unge tør ta kontakt og spørre om støtte. Men de voksne bør ikke prøve å skrive som en ungdom.
Ann Katrin Trustrup har forsket på hva ungdommen tenker om å bruke snap og SMS når de har kontakt med helsesykepleiere på skolen sin. Det er det mange positive sider ved.(Foto: Sverre Galgum/Universitetet i Innlandet)
Universitetet i Innlandet Universitetet i Innlandet
Publisert
– Folk på min alder vet jo ikke hvordan det er å være ung og kommunisere på disse plattformene. Jeg synes det er kjempeviktig å få fram ungdommen sine egne erfaringer på dette her, sier Ann Katrin Trustrup.
Artikkelen er basert på Trustrups masteroppgave, og er
skrevet sammen med veilederen hennes, forsker Line Jenhaug, på
Fakultet for helse- og sosialvitenskap på Universitetet i Innlandet.
Kan styrke
psykisk helsehjelp
Trustrup har intervjuet ungdommer i alderen 15 til 19
år og helsesykepleiere. Hun ville altså finne ut hva ungdom selv synes om å
kommunisere digitalt med hjelpetjenesten på Snapchat og SMS.
Svarene hun fikk var klare.
– Det ungdommen forteller, er at dette styrker forholdet
mellom ungdommen og helsesykepleierne. De sier også at det kjennes mye lettere
å be om hjelp når du kan sende ei melding i stedet for å måtte booke en
time, forteller Trustrup.
Og det at dette oppfattes som lettere har en viktig
konsekvens: Det er mange flere som tar kontakt med disse hjelperne når de har mulighet til å bare sende en melding.
– Dette gjelder spesielt for
gutter. De er gruppa som tar minst kontakt i dag og ber sjeldnest om hjelp. Etter
at skolehelsetjenestene jeg har undersøkt begynte å bruke Snap, fikk de kontakt
med mange flere gutter, sier Trustrup.
At ungdommen kan bruke snap eller SMS når de tar kontakt med helsesykepleieren på skolen sin, gjør det lettere for dem, forteller de til forskerne.(Foto: Colourbox)
Viktig å kunne chatte både før og etter et fysisk møte
Det at de også kan sende meldinger både i forkant og etterkant av de fysiske møtene for å snakke om innholdet i samtalen, eller
fortelle om ting de har kommet på etter møtet, er viktig, forklarer masterstudenten.
– Dette sier både ungdommen og helsesykepleierne at utvider og
styrker relasjonen mellom dem. Det synes jeg var veldig fint å finne ut av,
sier Trustrup.
Det kommer tydelig frem at digitale meldinger blir sett på
som et supplement til, og ikke som en erstatning for det fysiske møtet.
Fysiske
møter er viktig for å unngå misforståelser og å kunne snakke trygt og i
dybden om det som er vanskelig, utdyper Trustrup.
Helsesista
applauderer
– Jeg kjenner meg igjen i absolutt alt de har kommet frem
til i denne forskningen!
Ordene tilhører Tale Maria Krohn Engvik. Hun driver
Snapchat-kontoen Helsesista med nesten 160.000 følgere over hele landet.
Etter
at hun tok i bruk Snapchat i 2016 for å kommunisere med ungdom om
helsespørsmål, har det blitt en heltidsjobb.
Annonse
– Det å bruke Snap eller SMS er en kjempefin måte å nå
flere med informasjon på, og å gjøre flere trygge til å tørre å komme på kontoret
hvis de trenger hjelp, sier den landskjente influenseren.
Hele Norges Helsesista, Tale Maria Krohn Engvik, sier at det Ann Katrin Trustrup har funnet ut stemmer veldig godt overens med det hun har erfart både som helsesykepleier og som Helsesista.(Foto: Tobias Mant)
Dette merket hun veldig godt selv da hun jobbet som
helsesykepleier på en videregående skole. Særlig med gutter.
– Plutselig fikk jeg masse snapper fra gutter som jeg skjønte
hadde lyst til å prate. Da jeg spurte om de ikke kunne tenke seg å komme på
kontoret mitt en dag, så hadde de det, forteller hun.
Ifølge Helsesista var det også veldig lett å følge opp disse
ungdommene etter samtalen.
– De sendte meg ofte meldinger om ting de hadde glemt å si,
for eksempel. Og jeg kunne holde kontakten med dem om nye timer mye lettere enn
uten Snap og SMS.
Vær trygge
voksne!
Det er ikke forsket så mye på temaet med utgangspunkt i ungdommen sine egne perspektiver.
Og kanskje derfor har man tenkt at det er lurt at voksne
hjelpere setter seg inn i og bruker et ungdommelig, digitalt språk når de kommuniserer
med ungdommen.
Det bør de ikke gjøre, skal vi tro de Trustrup har snakket
med.
– Ungdommen i min undersøkelse vil ikke at hjelpere skal
bruke slang eller «ungdomsspråk» i det digitale språket. Slang og forkortelser
opplever de som useriøst og uprofesjonelt, og de sier de vil miste tillit til
deg, forteller Ann Katrin.
Også dette kjenner Tale Maria Krohn Engvik seg igjen i.
– Hvis jeg skulle prøvd å være yngre og kulere enn jeg er,
eller prøvd meg på en ungdommelig stil og slang, hadde ikke det funket.
Annonse
Ungdommen sier i undersøkelsen at de vil at de voksne skal være voksne, og ikke prøve seg på slang eller forkortelser som ungdommen selv bruker.(Foto: Colourbox)
Bruk vanlige ord, ikke et akademisk språk
Men Helsesista mener også at det er lurt å være seg selv
når man kommuniserer med ungdommen på disse plattformene.
– Det er viktig å snakke helt vanlig og på en måte som
er naturlig for deg. Jeg er en fagperson, men også Tale som alltid har
snakket veldig direkte om kanskje sårbare eller flaue temaer. Det er min stil,
og noe som er naturlig for meg.
Det viktigste er imidlertid at ungdommen forstår det du
snakker om, forteller hun.
– Det er lurt å ikke bruke for mye fremmedord og akademisk
språk. Bruk vanlige ord, er hennes oppfordring.
Viser
følelser med emojier
Ifølge forskningen til Trustrup vil ungdommen selv også
bruke et voksent språk på disse kanalene når de snakker med hjelpere.
Det er et unntak, og det er emojier. De er det
ifølge ungdommen greit å bruke. De kan nemlig forsterke uttrykk for empati fra
hjelperne.
– De kan erstatte deler av den ikke-språklige kommunikasjonen i en ansikt-til-ansikt-samtale, fordi emojier er det litt følelser i, sier Trustrup.
Kommunene som deltok i undersøkelsen hadde
gjort et bevisst valg om å bruke Snapchat og SMS i kommunikasjonen med
ungdommene sine. De ønsket å være der ungdommen selv er, og møte dem på deres
arena.
Dette hylles av Helsesista.
– Jeg er takknemlig for alle som tør å ta i bruk Snap. Det
er jeg kjempeglad for! Men det er viktig å huske på at den viktigste jobben
skjer inne på kontoret hos helsesykepleieren, og ikke på en skjerm. En sånn
digital tjeneste må aldri erstatte voksne fagpersoner som ungdommen får møte,
sier Tale Maria Krohn Engvik.
Annonse
Vi må ta de unges ønsker på alvor, mener Trustrup.
– Det er viktig å høre hva barn og unge føler rundt
det å leve i det digitale i samfunnet. Og ikke minst er det viktig å undersøke hvordan vi voksne kan
bruke disse plattformene på en fornuftig måte når vi kommuniserer med dem, forteller Trustrup.