Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Forskerne undersøkte studenter som skrev på et nettbrett, både med en digital penn og med digitalt tastatur. Å skrive for hånd førte til at studentene lærte bedre.(Foto: NTNU)
– Barna må fra første klasse først lære å skrive for hånd
Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.
Vi lærer
mye bedre om vi noterer på gamlemåten for hånd. Nå vet forskere mer om hvorfor det er
sånn.
– Når vi måler hjerneaktiviteten til folk som skriver for hånd, ser vi at de danner flere koblinger i hjernen enn når de skriver på en maskin, sier hjerneforsker Audrey van der Meer.
Hun er professor i nevropsykologi ved NTNU. Selve utformingen av bokstavene for hånd ser altså ut til å aktivisere flere hjerneceller. Da sitter stoffet bedre.
– I år gjeninnførte 20 delstater i USA håndskrivning på skolen, sier Van der Meer.
Det skyldes nettopp forskning fra dette miljøet. Flere land jobber med saken.
Mer nerveaktivitet
Forskerne
har også tidligere sett på forskjellene i hjerneaktivitet når folk skriver for
hånd, på tastatur eller når de tegner. Men nå gikk de dypere inn i hvilke deler
av hjernen vi aktiviserer, og hvordan. Resultatene er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in
Psychology.
– Når
folk skriver for hånd, ser vi merkbart mer nerveaktivitet i deler av hjernen
som har med hukommelse og tolking av ny informasjon å gjøre. Slik aktivitet er
sentral når vi skal lære noe, forteller professor Van der Meer.
Forskerne
undersøkte studenter som skrev på et nettbrett, både med en digital penn og med
digitalt tastatur. De antar at virkningen er lik om du bruker vanlig penn eller
blyant. Det er utformingen av bokstavene som er det viktige.
– Når vi
skriver for hånd, bruker vi flere av sansene våre enn vi gjør når vi bruker et
tastatur. På tastaturet gjentar vi de samme, enkle fingerbevegelsene uansett
hvilket tegn vi vil skrive, sier kollega og professor Ruud van der Weel.
Mange timer daglig
online
Vi vet
ikke hvor mye tid barn i Norge bruker på skjermer. En studie av 19 land i 2020
viste at norske barn fra 9 til 16 år brukte mest tid av alle online, hele fire
timer daglig. Norske 16-åringer er påkoblet seks timer daglig.
Helsedirektoratet
fraråder skjermbruk helt for barn under 2 år. Barn mellom 2 og 5 år bør greie
seg med én time daglig. Store deler av hjerneutviklingen vår skjer svært
tidlig. Foreldre må være oppmerksomme på risikoene.
–
Nøyaktig styrte bevegelser er blant hjernens viktigste oppgaver. Vi kan
fremskynde norske spedbarns hjerneutvikling ved å gi dem ekstra tidlig
sansemotorisk stimulering i form av babysvømming, babymassasje eller å legge
babyen på magen en stund, sier Van der Meer.
– De
minste kan sikkert lære mye bak en skjerm. Men små barn har rett og slett ikke
råd til å bruke sin verdifulle tid stillesittende bak en flat skjerm, for de
skal lære så mye i løpet av de to-tre første årene. De minste, med sine små
kropper og plastiske hjerner, er nødt til å oppleve den ekte verdenen, sier
hun.
Bokstavene b og d
vanskelig
– Barn
som lærer å skrive på tastatur først, har oftere problemer med å skille mellom
bokstaver som er speilbilder av hverandre, som «b» og «d». De har ikke følt på
kroppen hvordan det kjennes å lage disse bokstavene, sier professor Ruud Van
der Weel.
Forskerne
har helt klare råd.
Annonse
–
Førskolebarn må få utføre aktiviteter som krever finmotorikk. Det kan være
skriving, tegning, fargelegging, perling eller puslespill. Mange barn vet knapt
hvordan de skal holde en penn eller blyant, sier Van der Weel.
Dette må
fortsette på skolen.
Først for hånd
– Barna
må fra første klasse først lære å skrive for hånd sånn at de kan danne de
nevrale nettverkene som skaper et best mulig grunnlag for læring, sier Van der
Meer
Dette er
viktig for håndskrivingen, men også for å mestre nye teknologier senere. Ulike
hjelpemidler passer til ulike situasjoner.
– En del
forskning viser at elever lærer best nye ting når de noterer opplysningene for
hånd, men også at det kan være mer praktisk å skrive lengre tekster på en
maskin, sier Van der Meer.
Forskerne
mener vi må utforme regler som sikrer at barna får et minimum av trening i å
skrive for hånd.