Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Hvorfor kommer ikke folk tilbake i jobb når de får hjelp for psykiske problemer?
Psykiske vansker holder stadig flere nordmenn utenfor arbeidslivet. Behandling alene er ofte ikke nok til å få folk tilbake i arbeid. Noen grupper har større risiko for å bli borte lenge eller for godt.
Ofte kommer ikke pasienter med psykiske vansker tilbake til arbeid. Det har mange årsaker, ifølge forsker.(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB)
Norge
ligger helt i toppen i OECD når det gjelder sykefravær og uføreytelser.
Likevel har vi visst lite om hvordan arbeidsevnen endrer seg før og etter
behandling for psykiske vansker.
Over 30 prosent var sykmeldt, på AAP eller uføretrygd ett år etter at behandling for psykiske vansker var i gang, forteller Jakob Lundqvist, psykolog og forsker ved Institutt for psykologi ved NTNU.(Foto: Kjetil Svensen / NTNU)
Nå har
forskere ved NTNU fulgt over 2600 pasienter med alt fra milde til alvorlige
psykiske utfordringer.
Alle fikk behandling enten i kommunal helsetjeneste
eller i spesialisthelsetjenesten (DPS).
– For
mange markerer starten på behandlingen ikke et comeback til arbeidslivet, men
snarere starten på vedvarende eller økende fravær.
Det sier psykolog og forsker Jakob Lundqvist ved Institutt for psykologi ved NTNU.
Bruken av langvarige ytelser økte
Studien
viser at sykemeldingene økte kraftig i månedene før behandling startet, men
sank noe etterpå.
Påfallende
nok økte samtidig bruken av langvarige ytelser som arbeidsavklaringspenger (AAP). Dette førte til at nivået
av sykefravær holdt seg relativt stabilt året etter behandlingsstart.
–
Resultatet ble at over 30 prosent var sykmeldt, på AAP eller uføretrygd ett år
etter at behandling for psykiske vansker var i gang, sier Lundqvist.
For å
forstå dette bedre, undersøkte forskerne ikke bare daglig status, men også de vanligste forløpene for sykefravær hos hver enkelt pasient før
og etter behandling.
I arbeid: Rundt halvparten av de undersøkte beholdt stabil arbeidsevne både året før og etter behandlingsstart.
Over på AAP: Rundt 30 prosent fulgte et forløp der sykefraværet rett nok gikk ned, men dette ble erstattet av arbeidsavklaringspenger (AAP).
Varig uføretrygdet: Rundt sju prosent gikk på varig uføretrygd ett år etter at behandlingen startet. Dette er omtrent den samme andelen som ett år før behandling.
Endringer i arbeidsevnestatus ett år før og etter behandling i hele utvalget på 2609 personer.(Illustrasjon: Jakob Lundqvist / NTNU)
Kvinner, eldre og
spesialistpasienter mest utsatt
Analysen viste også at tre grupper hadde særlig høy risiko for å ende med økt arbeidsuførhet:
Kvinner
Eldre
Pasienter i spesialisthelsetjenesten
For kvinner kan forklaringen være høyere forekomst av psykiske vansker, kjønnsdelte yrker med høy belastning og rollekonflikter mellom arbeid og familie.
Hos eldre handler det ofte om at de bruker lengre tid på å komme seg etter sykdom, og at de har flere sykdommer og lidelser på én gang.
At pasienter som blir tatt hånd om av spesialisthelsetjenesten blir borte lengre, kan delvis forklares med mer alvorlige lidelser. Men bildet er ikke så enkelt heller.
Annonse
Ventetid kan øke
risikoen for lange fravær
Mye tyder
på at pasientgruppene i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten i
stor grad overlapper.
I
kommunen finnes det lavterskeltilbud som bidrar til at pasientene får hjelp
raskere. Mens henvisningen og ventetiden før oppstart i
spesialisthelsetjenesten vanligvis er lengre.
Dermed rekker mange å få lange
fravær før behandlingen starter, og sjansen for å falle varig ut av
arbeidslivet øker.
– Det kan
bety at det ikke bare handler om pasientenes psykiske vansker, men også om
hvordan helsetjenesten er organisert, sier Lundqvist.
Støtteordninger lite
egnet til å få folk tilbake i arbeid
Tidligere
forskning
har vist at det norske velferdssystemet også kan være en del av forklaringen på
at så mange er utenfor arbeidslivet i Norge.
Ordningene
for sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd gir økonomisk trygghet,
men de er i liten grad laget for å støtte tilbakeføring til arbeid.
Pasientene
må ofte selv drive prosessen. Systemet er preget av lite kontakt mellom
fastleger, NAV, kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten.
– Dette
gjør at retur til arbeid i for stor grad overlates til pasienten selv. For
mange blir det uoverkommelig, og særlig krevende ved psykiske lidelser, sier
Lundqvist.
Fastleger sykmelder mer
Også
fastlegeordningen kan spille inn. Fastleger er i utgangspunktet næringsdrivende
med offentlig finansiering. De får blant annet betalt per pasient etter ulike
takster.
Annonse
En
rapport fra Folkehelseinstituttet viser at de næringsdrivende fastlegene som
tjener mest fra slike takster, ofte sykmelder folk oftere enn fastlønnede
kolleger gjør. De behandler også flere pasienter, og bruker kortere tid per
pasient.
Når
systemet belønner korte konsultasjoner og raske sykmeldinger, kan dette gå på
bekostning av tiltak som styrker funksjon og arbeidsevne.
– I
praksis blir sykmelding ofte det enkleste valget både for lege og pasient. Å
si nei tar lengre tid, risikerer misfornøyde pasienter og innebærer et
økonomisk tap for legen. Når økonomi, tidspress og fornøyde pasienter styrer, risikerer vi at pasientens langsiktige behov skyves i bakgrunnen, sier
Lundqvist.
Ser mest på symptomer, ikke funksjon
En annen
utfordring er at psykologisk behandling ofte konsentrerer seg om å redusere
symptomer. Funksjon i hverdagen og arbeidsevne kommer ofte i bakgrunnen.
Lundqvist
mener helsevesenet må endre perspektiv, og gjøre arbeidsevne og funksjon til
like viktige mål for behandlingen som lindring av symptom.
–
Sykmelding skal ikke ses som behandling. Det kan være nødvendig, men gir
sjelden bedre arbeidsevne. Skal vi lykkes, må klinikerne styrke både funksjon
og arbeidsevne parallelt med symptomlindring. Først da kan vi snu trenden, sier
Lundqvist.