Ny studie: – Bruk av tvang mot personer med utviklings­hemming er ute av kontroll

Bruken har økt betydelig de siste 20 årene, viser en ny studie. Tall fra Helsetilsynet viser det samme. 

Det er viktig å vite når man kan – og når man ikke kan – bruke tvang, ifølge Kim Berge, forsker ved NTNU.
Publisert

Bruk av tvang mot personer med utviklingshemming er strengt regulert.

Loven sier at det bare kan brukes når andre tiltak ikke virker, og når det er nødvendig for å beskytte personen eller andre mot alvorlig skade.

Dette står i loven.

Nå har NTNU-forskere undersøkt hvordan loven blir fulgt i Norge, og om rettighetene til personer med utviklingshemming blir godt nok ivaretatt.

Funnene viser at bruken av tvang har økt betydelig de siste 20 årene.

– Bruk av tvang mot personer med utviklingshemming er ute av kontroll, sier Kim Berge, forsker ved NTNU og en av forskerne bak den nye studien.

Han mener dette reiser alvorlige spørsmål om rettssikkerheten til de som blir utsatt for tvang, og at det trengs en grundig gjennomgang av dagens praksis.

En mulig systemsvikt?

Studien bygger på data fra Helsetilsynet og Trondheim kommune, samt en spørreundersøkelse blant statsforvaltere.

– Tvangen har mer enn tidoblet seg fra 1999 og fram til 2023 og er ti ganger høyere enn det man ser innen psykisk helsevern, sier Berge.

– Dette reiser alvorlige spørsmål om hvorvidt tvangsbruken faktisk er under kontroll, eller om utviklingen snarere tyder på en systemsvikt.

    Forskning.no har tidligere skrevet om hvordan personer med utviklingshemming selv opplever bruk av tvang og makt mot dem. Les hele saken her.

Hva er egentlig tvang?

Det finnes ulike typer tvang.

Ofte handler det om å ikke ha tilgang til egne eiendeler, forteller Berge.

Det kan være matrestriksjoner, som lås på kjøleskapet for å hindre overspising, og det å ha spesifikke ute- og innetider.

Noen ganger er tvangen mer alvorlig.

– Hvis noen har utfordrende adferd som for eksempel innebærer slag, kan det i enkelte tilfeller være behov for at de ansatte griper inn og stopper med makt, forteller Audny Anke, professor emeritus og overlege ved UiT Norges arktiske universitet. Hun har ikke deltatt i den nye studien. 

Alle mulige alternative løsninger skal da være prøvd først.

Noen ganger brukes tvang også som nødvendig helsehjelp – for eksempel ved blodprøver eller tannbehandling under narkose.

Inntil nylig ble velferdsteknologi – som alarmer ved sengen eller døren – også regnet som tvang, men det gjør det ikke lenger.

Ikke ute av kontroll

– At tallene for bruk av tvang øker, betyr ikke at den er ute av kontroll, sier Anke til forskning.no.

– Det kan heller bety at vi har god kontroll, fordi vi har blitt bedre på å registrere bruken, sier hun.

Anke er selv leder av et prosjekt om planlagt tvang mot personer med psykisk utviklingshemming på Universitetet i Oslo.

Hun er uansett positiv til at NTNU-forskerne har forsket på dette.

Helsetilsynet har selv skrevet en rapport om økningen, og de mener det er behov for forbedringer.

Mindre tilsyn

I tillegg til økningen i bruk av tvang, fant NTNU-forskerne ut at myndighetene sjeldnere kontrollerer at reglene blir fulgt.

Antallet tilsyn fra Statsforvalteren ble halvert fra 2000 til 2022.

– Det er bekymringsverdig med tanke på rettssikkerheten til disse personene, sier Anke.

Helsetilsynet svarer 

– Vi deler denne bekymringen og ser at det er flere årsaker til utviklingen, skriver Sjur Lehmann, direktør i Helsetilsynet, i en e-post til forskning.no.

Han nevner blant annet ressurser, rutiner, organisering og prioriteringer.

– Vår egen gjennomgang viser at det finnes personer som aldri har fått et stedlig tilsyn, selv om de har hatt vedtak over flere år.

– Vi tar denne utviklingen på største alvor og vil følge nøye med på hvordan den påvirker rettssikkerheten til personer med utviklingshemming, skriver Lehmann.

Her kan du lese hele svaret fra Helsetilsynet:

Helsetilsynet har i samarbeid med statsforvalterne gjennomført et toårig prosjekt fra 2023 til 2025 hvor vi har sett nærmere på statsforvalternes kontroll- og tilsynsoppgaver etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9.

I siste fase av dette prosjektet har vi gjennomgått statsforvalternes arbeid med stedlige tilsyn.

Vi er nå i sluttfasen med å ferdigstille en rapport fra dette arbeidet.

Gjennom prosjektet har det kommet tydelig frem at det er behov for å presisere Helsetilsynets anbefalinger når det gjelder hyppigheten av stedlige tilsyn.

Det er ulike oppfatninger blant statsforvalterne om hvor ofte det bør gjennomføres tilsyn i den enkelte sak, og om hvordan lovens krav og Helsetilsynets styringssignaler bør tolkes og følges.

 Det er forskjeller mellom statsforvalterne når det gjelder ressurser, organisering og prioriteringer.

Enkelte embeter har kapasitet til å gjennomføre langt flere tilsyn enn andre. Andelen tilsyn varierer – fra under 3 prosent til over 17 prosent av de godkjente overprøvingsvedtakene i 2024 – avhengig av region og tilgjengelige ressurser.

Statsforvalterne må derfor prioritere hvem som skal få stedlig tilsyn og vektlegge dette ut fra risiko og hvor inngripende tvangsbruken er, samt saker med nye eller kompliserte vedtak.

 Statsforvalterne har også ulike rutiner for planlegging, gjennomføring og oppfølging av tilsynene. Noen legger betydelige ressurser i hvert enkelt tilsyn, med reise, overnatting og grundige intervjuer, mens andre har utviklet mer effektive opplegg som gjør det mulig å gjennomføre flere tilsyn på kortere tid.

Dette påvirker hvor mange tilsyn hvert embete faktisk klarer å gjennomføre per år.

Tilbakemeldinger fra embetene understreker at begrensede ressurser og økende antall vedtak om tvangsbruk gjør at de må prioritere, noe som i enkelte tilfeller innebærer at noen brukere går flere år uten stedlig tilsyn.

Vår gjennomgang viser også at det finnes personer som aldri har fått et stedlig tilsyn, selv om de har hatt vedtak over flere år.

 På nasjonalt nivå arbeider vi med flere forbedringstiltak for å møte situasjonen. Vi anbefaler statsforvalterne å prioritere saker etter risiko og tvangens omfang, og å påse at det ikke går uforholdsmessig lang tid mellom stedlige tilsyn. Samtidig reviderer vi veilederen og rapportmalene for å legge til rette for at embetene kan gjennomføre flere og mer målrettede tilsyn, uten at det går på bekostning av kvalitet eller brukermedvirkning. Målet er større grad av likebehandling mellom embetene, og en mer effektiv ressursbruk slik at flest mulig får tilsyn når de har behov for det.

Vi tar denne utviklingen på største alvor, og vil følge nøye med på hvordan den påvirker rettssikkerheten til personer med utviklingshemming.»

I en studie Audny Anke har gjort sammen med kollega Silje Marie Tessem fant de ut at mye av den planlagte tvangen skjer uten gyldig vedtak.

Studien er foreløpig under fagfellevurdering og blir publisert i løpet av høsten.

Anke mener at lave tall for registrert tvangsbruk kan være mer bekymringsfulle enn høye tall, fordi det kan tyde på at institusjonene ikke har ressurser til å registrere alt.

Mange ansatte uten riktig utdanning

De som utfører tvang mot personer med utviklingshemming, skal ha relevant utdanning.

Det står også i loven.

Men forskerne fant ut at mange kommuner får dispensasjon fra disse kravene. I rundt 80 prosent av vedtakene om tvang blir det også søkt om dispensasjon fra utdanningskravet.

– Det er bekymringsverdig at en så høy andel personell mangler den faglige bakgrunnen, sier Anka.

– I vår studie fant vi enda høyere grad av innvilgede dispensasjoner. Dette kan være et bilde på tjenesten generelt, og at det er mye gjennomtrekk blant de ansatte, sier Anke.

Viktig å kjenne personen godt

Det er mye de ansatte bør vite om personen, før de utøver tvang mot dem, ifølge Kim Berge, som også er nestleder for NAKU – Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming.

– Å kjenne personen godt og vite om forhold som tilsier at tvang ikke kan brukes, kan være avgjørende, sier han.

Det kan for eksempel handle om angst, klaustrofobi og andre ting som forklarer hvorfor personene går inn i tilstander som kan være farlige.

– Da hjelper det lite å si «det visste jeg ikke». Det blir som å servere en pasient mat som vedkommende er allergisk mot, og si «beklager, det visste jeg ikke», sier Berge.

Referanse:

Kim Berge og Karl Elling Ellingsen: Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er ute av kontroll. Psykologi i kommunen. 2025

Opptatt av hva som
skjer i samfunnet?

Utdanning, familie, økonomi, politikk og ledelse er bare noe av det du blir oppdatert på i nyhetsbrev fra forskning.no.

Meld meg på

Powered by Labrador CMS