Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.

Nei, familien din blir ikke dårligere selv om dere sitter mye på sosiale medier

Forskere finner ingen sammenheng mellom mye bruk av sosiale medier og dårligere familieforhold over tid.

Ah! Endelig litt kvalitetstid sammen med familien.
Publisert

Sitter ungene på sosiale medier hele dagen? Hva med deg selv? Blir det veldig mye scrolling? Trenger du en gladnyhet akkurat nå?

Selv om sosiale medier sikkert ikke er det mest meningsfulle du kan bruke livet ditt på, tyder forskning fra NTNU på at det ikke nødvendigvis er så farlig for familielivet.

– Vi ser ingen tegn til at verken ungdommers eller foreldres bruk av sosiale medier henger sammen med dårligere familieforhold, svakere familiefungering eller dårligere tilknytning mellom de unge og foreldrene over tid, sier Habib Niyaraq Nobakht.

– Tiden vi bruker på sosiale medier ser altså ikke ut til i seg selv å svekke forholdet mellom familiemedlemmer, sier forsker Habib Niyaraq Nobakht.

Han er forsker ved Institutt for psykologi på NTNU og utførte studien sammen med professorene Lars Wichstrøm og Silje Steinsbekk.

Tidligere studier var begrenset

Er det slik at mindre skjermtid og distraksjon fører til bedre relasjoner i familien?

Flere studier har forsøkt å undersøke dette, men tidligere forskning har hatt flere begrensninger, ifølge Nobakht.

De har blant annet ofte ikke klart å skille mellom stabile forskjeller mellom familier og endringer som skjer innad i familier over tid.

Mange studier har også basert seg på opplysninger fra bare én person i familien. Dette kan gi et misvisende bilde av sammenhengene, forklarer forskerne.

Gruppen ved NTNU gikk grundigere til verks.

Nesten 1.000 deltakere

Forskerne brukte tall fra langtidsstudien Tidlig Trygg i Trondheim. Denne har fulgt nesten 1.000 barn født i 2003 og 2004, fra de var rundt 4 år gamle.

Bruken av sosiale medier ble kartlagt annethvert år fra deltakerne var 10 år til de var 20 år. Kjønnsfordelingen er omtrent lik.

– Vi kartla hvor ofte ungdommene sjekket sosiale medier, hvor aktive de var og hvor mye tid de brukte på sosiale medier. Vi brukte både intervjuer og objektive målinger hentet fra telefonene deres, sier Steinsbekk.

Foreldrene slapp heller ikke unna. Deres bruk av sosiale medier undersøkte forskerne gjennom spørreskjemaer. Et av spørsmålene var om foreldrene selv opplevde bruken sin som problematisk.

– Ungdommene rapporterte også om nærhet til og konflikter med foreldrene sine. I tillegg målte vi tilknytning og familiefungering ved hjelp av både spørreskjemaer og observasjoner, sier Wichstrøm.

Liten grunn til bekymring

Men svarene er altså tilsynelatende en ekte gladnyhet.

– Funnene våre tyder på at vanlige variasjoner i bruk av sosiale medier neppe er en viktig årsak til endringer i kvaliteten på familielivet, sier Nobakht.

Ikke engang foreldre som selv rapporterte problematisk bruk, hadde dårligere familieforhold enn andre. Det kunne for eksempel være at de følte seg avhengige av sosiale medier eller slet med å begrense bruken,

– Tiden vi bruker på sosiale medier ser altså ikke ut til i seg selv å svekke forholdet mellom familiemedlemmer. Men studien sier ikke noe om hva som skjer når mobilbruken avbryter samværet, for eksempel ved middagsbordet. Slike bruksmønstre kan fortsatt være uheldige, sier Nobakht.

Skal du dele gladnyheten på sosiale medier nå?

Referanse:

Habib Niyaraq Nobakht mfl.: Social Media Use and the Quality of Family Relationships: A Six-Wave Longitudinal Study of Within-Family Effects from Age 10 to 20. J Youth Adolesc., 2026. Doi: 10.1007/s10964-026-02362-5

Powered by Labrador CMS