Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Forsker Peter Nicolai Aashamar mener vi må se teori og praksis i sammenheng. – For å få noe ut av det vi lærer, må vi kunne bruke det ute i verden.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Elevenes erfaringer gir bedre undervisning i samfunnsfag
Ny forskning viser hvordan nordiske lærere kan finne balansen mellom det faglige stoffet og elvenes livserfaringer i samfunnsfag.
I et norsk klasserom spør samfunnsfaglæreren elevene om de
vil flytte til en storby når de blir voksne. Nesten alle svarer ja.
De synes
større byer har bedre utdanningstilbud, bedre jobbmuligheter og flere steder å
danse profesjonelt, som en av guttene sa.
Læreren spør dem også om hva de tenker om at store byer i
fattige land vokser og får flere sosiale problemer.
Plutselig blir store
spørsmål om befolkning og sosiale forskjeller viktige for elevene, både i eget
samfunn og i globalt sett.
Forsker Peter Nicolai Aashamar forklarer at det er viktig i
samfunnsfag at elevene lærer å bruke det de lærer i virkeligheten, ikke bare å pugge
fakta.
Han har studert videoopptak fra norske, svenske og danske klasserom
på ungdomstrinnet for å finne ut hvordan det undervises i samfunnsfag.
Danskene
gjør det best
– Det er de danske lærerne som er best til å finne balansen
mellom faglig formidling og å fremme elevaktivitet, sier Aashamar.
Svenske lærere underviste og forklarte faglige temaer i
størst grad. Men de hadde mindre grad av dialog med elevene. Norske lærere lot
elevene jobbe selvstendig uten mye undervisning i forkant.
Danske lærere gjør begge deler. De forklarer stoffet godt og
gir deretter komplekse oppgaver til elevene.
Å finne balansen er viktig for god læring, mener forskeren. Det
gjør samfunnsfag mer relevant og nyttig for elevene.
Han mener det er vanskelig å bruke
samfunnsfagkunnskapene i gruppeprosjekter og i spørsmål som er relevante for elevene
hvis de ikke har fått de grunnleggende kunnskapene om temaene først.
Når elevene jobber med sammensatte samfunnsfenomener med utgangspunkt i lærerens formidling av fagstoff og egne erfaringer, kan vi kalle det høyere ordens tenking. Det fremmer elevens kritiske tenkning, forteller forskeren.
Han forteller at det er en metode man kan bruke når man for eksempel skal
jobbe med å forstå hva de samfunnsmessige implikasjonene av falske nyheter er.
– Elevene må lære å se ting fra forskjellige sider. Litt som
forskere gjør når de forsker, sier Aashamar.
Både fag og holdninger
– Samfunnsfag skal ikke bare skal handle om fakta eller å
diskutere. Elevene skal også kunne bruke det de lærer aktivt i samfunnet og i
hverdagen, sier forskeren.
Utfordringen for læreren er å finne en balanse mellom fagstoffet
og å gjøre undervisningen relevant for elevenes liv. Samtidig skal også
elevenes egne meninger og erfaringer kunne inkluderes.
Annonse
– Mange elever har sterke meninger om temaer som
legalisering av cannabis. De har kanskje ikke så sterke meninger om politiske
systemer. Men begge temaer bør kunne kombineres, sier Aashamar.
For eksempel kan en diskusjon om sosialisme handle om
hvordan det er for unge å leve i et sosialistisk samfunn.
Skolen kan bli mer praktisk og teoretisk samtidig
Aashamar sier vi ofte snakker om teori og praksis som to forskjellige
ting. Den såkalte teoritunge skolen kan gjøre at vi ikke ser den praktiske verdien av
det elevene lærer i samfunnsfag.
– Jeg mener at vi må se teori og praksis i sammenheng.
For å få noe ut av det vi lærer, må vi kunne bruke det ute i verden. Da må vi
også ha tilgang til kunnskap som har kraft nok til å tas i bruk i mange
forskjellige sammenhenger, sier han.
Det er her forskjellene i samfunnsfagundervisningen i de
nordiske landene blir interessante.
– Hvis vi lærer av de danske lærerne, vil vi se at det ikke
er noen motsetning mellom det vi lærer om samfunnet og hvordan vi kan bruke
denne kunnskapen til å løse faktiske samfunnsproblemer, sier forskeren.
Elevene kan også jobbe med store temaer som sosial ulikhet
og demografiske utfordringer. Utfordringene kan knyttes til noe som er nært for dem. Det så vi i eksempelet der alle elevene ville flytte til en større by.
Vi har mye å lære av våre nordiske naboer
– Som lærer og forsker er jeg mest kjent med norsk skole. Det har derfor vært veldig interessant å se eksempler på hvordan det undervises i
svenske og danske klasserom. Jeg har fått nye ideer og inspirasjon til å gjøre
ting litt annerledes, sier Aashamar.
I dag er han vikarlærer på den samme videregående skolen han
selv var lærer ved før han begynte på doktorgraden.
– Jeg prøver ut en del av undervisningspraksiser i skolen. For eksempel prøver jeg ut hvordan man kan bruke elevenes erfaringer inn i undervisningen. Ikke minst på yrkesfag. Vi kan også bruke videodata fra de nordiske landene i
lærerutdanningen. Vi har mye å lære av våre nordiske naboer, sier forskeren.
Annonse
Om studien
Aashamar har brukt videodata fra samfunnsfagundervisning på ungdomstrinnet i norske, svenske og danske klasserom.
Han har brukt både kvalitative og kvantitative metoder for å analysere funnene.
Prosjektet er en del av Kvalitet i nordisk undervisning (QUINT)-senteret og LISA Nordic-studien.
Referanse:
Peter
Nicolai Aashamar: Social Studies Teaching Between the Disciplinary, the
Lifeworld, and the Democratic: A Video Study of Naturally Occurring Teaching
Practices in Lower Secondary Social Studies Classrooms in Three Nordic Contexts. Doktoravhandling ved Universitetet i Oslo, 2024. Sammendrag.