Denne artikkelen er produsert og finansiert av NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - les mer.
Instagram kan bidra til å forhindre forsøpling og naturskader i nasjonalparker
Skreddersydd kommunikasjon, både på stedet og digitalt, kan fremme miljøvennlig atferd blant besøkende i nasjonalparker.
Sosiale medier, spesielt Instagram, er en viktig faktor i turisters hverdag. Ved å dele sine opplevelser på nett, påvirker besøkende både sin egen og andres atferd.(Foto: Sofie Kjendlie Selvaag)
NMBU -Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Publisert
Sofie Kjendlie Selvaag forsker ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).(Foto: Privat)
Femundsmarka nasjonalpark er et populært verneområde som
tiltrekker seg besøkende året rundt.
– Majoriteten av de besøkende dit overnatter i
telt, og turene strekker seg gjerne over mange dager, sier forsker Sofie
Kjendlie Selvaag ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Analyser viser at reiselivet i og i tilknytning til
Femundsmarka mest sannsynlig vil øke i årene framover. Det kan skape
utfordringer.
Sammen med tilgrensende områder, utgjør Femundsmarka et av
de største vernede områdene i Sør-Skandinavia.
Her finnes flere sårbare dyr- og
plantearter. Og den tørre, gamle furuskogen er en av få i sitt slag i Norge.
Søppel og skader på trær
Populære aktiviteter blant besøkende i Femundsmarka er
fotturer, fiske og padling. En typisk effekt av dette er forsøpling og slitasje
langs vassdrag og leirplasser.
Selvaag har forsket på hvordan
kommunikasjon kan brukes til å fremme miljøvennlig atferd blant besøkende.
Fokus har vært forsøpling og bålpraksis.
Søppel er noe de fleste er enige i ikke hører hjemme i naturen.(Foto: Sofie Kjendlie Selvaag)
Intervjuer og Instagram
Selvaag har brukt intervjuer og observasjoner i felt for å forstå atferden til besøkende og hva slags effekter de har
på miljøet rundt seg.
Hun organiserte workshops med representanter fra forvaltningen, friluftslivsorganisasjoner,
reiseliv og annet næringsliv for å utvikle strategier.
Hun testet skilt,
brosjyrer og muntlig kommunikasjon med hensikt å redusere forsøpling
og skade på naturen.
Hun målte også effekten av tiltakene. I tillegg
analyserte hun innlegg på Instagram merket med emneknaggen Femundsmarka
nasjonalpark.
Viktig med lokal tilpasning
Noe av det mest effektive er kommunikasjonstiltak på
stedet. Dette kan være skilt, brosjyrer eller personlig kontakt med ansatte i
forvaltningen.
– Jo mer skreddersydd budskapet er til de lokale forholdene,
jo bedre, forklarer hun.
– Søppel er noe de fleste er enig i at ikke hører hjemme i
naturen. Dermed kan korte påminnelser på skilt om å passe på søppelet sitt og
gjerne plukke opp søppel en finner, fungere godt.
Undersøkelsene hennes viste at skilting reduserte forsøpling
med 59 prosent sammenlignet med perioder uten skilting.
Annonse
Bålbrenning er imidlertid en
viktig del av naturopplevelsen for mange i Femundsmarka. Da kan det legges til rette for at dette kan skje på en sikker, lovlig og miljøvennlig
måte.
For eksempel ved å kjøre ut ved på utvalgte leirplasser. Man kan også oppfordre til
bruk av kvistbrenner så Femundsmarkas trær får stå i fred.
– For at dette skal skje, kreves det en atferdsendring hos
mange besøkende. Da vil personlig kontakt være mer virkningsfull.
Hva betyr villmark for turisten?
Sosiale medier er en viktig faktor i turisters
hverdag. Spesielt Instagram.
Ved å dele sine opplevelser på nett, påvirker besøkende både sin egen og
andres atferd. Selvaag har undersøkt begrepet «villmark» i
Femundsmarka via Instagram.
– Jeg har analysert hvordan de besøkende oppfatter parken
gjennom bildene sine eller bilder andre har publisert, sier hun.
Ved å legge til rette for bålbrenning på en lovlig og miljøvennlig måte kan Femundsmarkas trær få stå i fred.(Foto: Sofie Kjendlie Selvaag)
Innholdet de besøkende velger å dele fra turene sine, kan gi
innsikt i hvilken tilknytning de har til Femundsmarka. Samtidig kan det forme andres
oppfatning av området.
Bilder som viser detaljer i landskapet, som planter og
dyr, kan
styrke følelsen av nærhet til området. Det samme kan bilder fra engasjerende aktiviteter som kanopadling, bading eller å lage bål.
På den andre siden kan bilder av dårlig vær eller krevende
forhold for padling og vandring gi inntrykk av at området er utilgjengelig
eller utfordrende.
– Dette kan skape mer distanse. Villmark kan forstås som noe
som må erobres og overvinnes, eller som natur vi føler oss som en del av.
– Jeg mener det er denne siste opplevelsen vi bør styrke, sier
Selvaag.
Annonse
– Fordi den er mer personlig og forhåpentligvis vil føre til
mer miljøvennlig atferd.
Bedre informasjonsarbeid
Mange nasjonalparker opplever økt
press fordi besøkstallene går opp. Det gjelder både i Norge og i utlandet.
– Det er ikke mulig å nå alle besøkende direkte. Likevel er
det viktig å kommunisere på en måte som er kostnadseffektivt, kan nå mange og
som passer med folks preferanser, verdier og erfaringer, sier hun.
Forskningen hennes viser at digital kommunikasjon, som
sosiale medier, kan støtte informasjonsarbeidet i vernede områder.
Den kan bidra til å spre budskap om miljøvennlig atferd til flere individer.
– På den måten kan forvaltningen spisse budskapet sitt og
øke bevisstheten i samfunnet om hvordan vi forholder oss til naturen, både
personlig og digitalt, sier Selvaag.
Referanse:
Sofie Kjendlie Selvaag: Bruk av kommunikasjon
for å fremme miljøvennlig atferd: besøksforvaltning i nasjonalparker. Doktoravhandling ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), 2025. Om disputasen 9. mai.
Om prosjektet
Prosjektet er et samarbeid mellom NMBU og Norsk institutt for naturforvaltning (NINA). Det er finansiert av Forskningsrådet gjennom STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren, prosjektnummer 323289.