Du kan både få for mye og for lite D-vitamin, advarer forskerne, som oppfordrer til å følge anbefalingene fra myndighetene.

Slik bør du forholde deg til forskning på
D-vitamin og kreft­risiko, ifølge forskere

En ny studie tyder på at D-vitamin kan påvirke kroppens immunforsvar gjennom mikroorganismene som finnes i tarmen. Men det er ingen grunn til å endre anbefalt mengde, mener danske forskere.

Du bør ikke dykke dypere ned i glasset med vitaminpiller enn det myndighetene har anbefalt, selv om en ny studie viser en sammenheng mellom lave D-vitaminnivåer og risikoen for kreft. Anbefalingen er å ta et daglig tilskudd på 5-10 µg D-vitamin i vinterhalvåret

– Foreløpig er det bare nok et godt argument for å holde D-vitamininntaket på et fornuftig nivå, sier Tine Jess, professor ved Aalborg Universitet.

Hun er en av de danske forskerne som har vært involvert i den nye studien, som er publisert i det anerkjente tidsskriftet Science.

Lars Rejnmark, klinisk professor ved Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet, er enig.

– Man skal passe på at man ikke tar for mye, for flere studier har vist at det kan være skadelig. Jeg ser stadig flere pasienter på sykehusene som har altfor høye D-vitaminnivåer. Mange tror at litt er bra og mye er enda bedre, men det er ikke alltid tilfelle, sier Lars Rejnmark.

– De som har et passelig nivå av D-vitamin, har lavest risiko for kreft.

Hva er det nye?

At et lavt nivå av D-vitamin i blodet øker risikoen for kreft, er ikke noe nytt. Tidligere studier har allerede vist dette.

Men det nye er at effekten ser ut til å gå gjennom tarmen.

Tine Jess, som står bak studien i samarbeid med forskere fra blant annet Francis Crick Institute og National Cancer Institute i Maryland, forklarer.

– Vi har ennå ikke forstått mekanismene bak koblingen mellom D-vitamin og kreft. Men nå begynner vi å gjøre det. Det ser ut til at D-vitamin påvirker kroppens immunrespons gjennom mikroorganismene som finnes i tarmen, sier Jess. Hun leder også grunnforskningssenteret Predict, som forsker på tarmsykdommer.

Ifølge Lars Rejnmark er denne mulige mekanismen interessant.

– Det kommer stadig flere indikasjoner på at tarmbakteriene er viktige for helsen. Denne studien tyder på at tarmbakteriene også har betydning for risikoen for kreft på grunn av D-vitamin, men også for hvordan kreft kan behandles, sier Rejnmark.

– Det er spennende. For vi har lett etter mulige mekanismer lenge, legger han til.

Kombinasjon av musestudie og befolkningsstudie

Studien består av både laboratorieforsøk med mus og en analyse av danske registerdata.

Først har forskerne vist at mus som har fått en diett med mye D-vitamin, er mer motstandsdyktige mot eksperimentelt overført kreft. Og deretter reagerte de samme musene bedre på immunterapibehandling.

– Studien viser at D-vitamin påvirker tarmslimhinnen og øker mengden av bakterien Bacteroides fragilis. Den gjør musene mer motstandsdyktige mot kreft ved at de transplanterte svulstene ikke vokser like mye, forklarer Tine Jess.

For å undersøke om denne kunnskapen kan overføres fra mus til mennesker, har Jess brukt registerdata fra mer enn 1,5 millioner dansker.

– Analysen vår viser at det er en sammenheng mellom lavere D-vitaminnivåer og høyere risiko for kreft, blant annet i mage-tarmkanalen, lungene og urinveiene, sier hun.

Anbefalt inntak av
D-vitamin

Om sommeren kan vi selv produsere rikelig av dette vitaminet ved å være i sola, men om vinteren i Norge er det vanskelig å dekke behovet sitt uten å ta tilskudd.

Anbefalt daglig inntak av vitamin D er 10 mikrogram for barn og voksne, og 20 mikrogram for dem som er 75 år og eldre.

Det er få gode kilder til vitamin D i kosten. De beste kildene er fiskeolje og fete fiskeslag som makrell, sild, ørret, laks og kveite. I tillegg er smør, margarin og noen typer melk tilsatt vitamin D i små mengder. Du kan ta tran og andre kosttilskudd som inneholder anbefalt daglig dose av D-vitamin.

Helsedirektoratet anbefaler at spedbarn som ammes, bør få D-vitamindråper, ikke tran.

Kilde: Folkehelseinstituttet

– En separat analyse tyder også på at kreftpasienter med høyere nivåer av D-vitamin responderer bedre på immunbaserte behandlinger.

Forsøk på mennesker mangler

Ifølge Lars Rejnmark mangler det fortsatt randomiserte, dobbeltblinde studier som kan påvise den kliniske betydningen av D-vitamintilskudd hos mennesker.

– Studien er basert på en laboratoriestudie på mus, og det er langt fra mus til mennesker. Så det krever studier på mennesker før vi kan konkludere noe med sikkerhet, sier Rejnmark.

– Men studien er likevel interessant fordi den gir opphav til nye hypoteser.

Evangelos Giampazolias, Tina Jess mfl.: Vitamin D regulates microbiome-dependent cancer immunity. Science, 2024. (Sammendrag) DOI: 10.1126/science.adh7954