
Colosseum har blitt brukt på mange ulike måter
– En sluttet å bruke Colosseum som et teater og en kamparena på 500-tallet, sier norsk forsker.
Når du tenker på Colosseum i Roma, er det mest sannsynlig de brutale historiene om gladiatorer som dukker opp på netthinna.
Slåsskjemper som møtte både andre mennesker og ville dyr. Med sverd, slagvåpen, spyd og nett gikk de inn i kamper mellom liv og død.
Men Colosseum har ikke bare fungert som et sted for blodsutgytelse, ifølge arkeologer.

En variert fortid
For de blodige og dyriske kampene fant visstnok sted på Colosseum i 400 år. Fra Colosseum sto ferdig i år 80 og til litt utover 500-tallet.
– Men da gladiatorkampene nådde slutten, var det ikke slik at Colosseum ble stående igjen som en museumsgjenstand slik som i dag. Den har hatt mange ulike bruksområder, sier Kristin B. Aavitsland, instituttleder ved Det norske institutt i Roma.

Maleri av Jerusalem og Jesus
I århundrene etter avviklingen av kamparenaen ble Colosseum tatt i bruk av kristne grupper. Den ble også eid av en rekke paver, som til slutt innviet det som en kirke.
Et nytt arkeologisk funn kaster lys over den kristne bruken av monumentet: Et veggmaleri fra slutten av 1600-tallet. Maleriet var så falmet at det knapt var synlig, men ved restaureringen kom motivet fram.
Maleriet viser Jerusalem fra et fugleperspektiv og er laget etter et kart over byen fra 1500-tallet. Jesus er portrettert to steder: Spikret på korset og under oppstandelsen, skriver avisa New York Times.
Veggmaleriet ble laget over triumfporten, der gladiatorene tidligere marsjerte inn klare for strid.
Skulle minnes martyrer
Kristin B. Aavitsland, som selv har vært og sett på veggmaleriet, sier at motivet er et tydelig tegn på at kirken på 1600-tallet ønsket å integrere Colosseum i byens liturgi. I kristendommen er liturgi forskriftene for gudstjenesten i kirken, særlig tjenesten ved alteret.
Hun forteller også at det skulle være til minne om kristne martyrer som skal ha blitt drept på Colosseum.
– Det var en rekke martyrer i de første kristne århundrene, men om de ble drept på Colosseum, er usikkert. Det finnes det heller ikke noe dokumentasjon på.
Det var likevel en idé som skulle bevares.
– Å minnes martyrer er et viktig premiss for hele den kristne kulturen. På et tidspunkt fungerte Colosseum som et pilegrimsmål for å ære dem, selv om det ikke finnes dokumenterte bevis på at kristne ble drept der. For hva er det egentlig martyrer speiler? Jo, Jesus som døde på korset, sier hun.
Hvis en da kjøper idéen om at martyrene ble drept på Colosseum, så speiler Colosseum Golgata i Jerusalem der Jesus ble korsfestet.
Ville integrere Colosseum i kirken
– Colosseum har hatt en nesten mytologisk status gjennom alle tider, sier B. Aavitsland.
Uttrykket «Hvis Colosseum faller, så faller Roma» kan sammenliknes med uttrykket her til lands «Evig og tro til Dovre faller».
– Og de som har fått laget veggmaleriet, hadde et tydelig ønske om å integrere Colosseum i kirkens liv. Det var særlig viktig på 1600-tallet da den katolske reformasjonen skjøt fart, sier hun.